söndag 19 april 2015

Jesus: den trovärdige herden

Johannes 10:11 Jag är den gode herden. Den gode herden ger sitt liv för fåren. 

Jag har ett par örhängen som jag tycker mycket om, jag köpte dem på Jukkasmarknaden för många år sedan av en silversmed från Jokkmokk. På örhänget finns en liten bild ingraverad av en människa som ser ut att bära ett litet djur i famnen på ena axeln. Jag kände att jag genast ville ha dem. Tjejen som gjort örhängena sa; Det föreställer Raadin Áttin Bárdni."

Ja, då förstod jag varför jag fastnade så för dem, för det är ju ingen annan än Jesus, den rådande faderns son.Bilden var ju en mycket stiliserad variant av de tidiga bilderna av Jesus som den gode herden med ett litet lamm vilande mot sin ena axel. Det är en ung skägglös Jesus med kort romersk tunika som finns på dessa bilder som sedan stiliserats till det samiska tecknet för den rådande faderns son.

Söndagens tema denna tredje söndag i påsktiden är just den gode herden. Texterna handlar om Jesus som herde. På många ställen i Bibeln jämförs vi med får som har en djurvänlig herde, Jesus eller Herren, som aldrig är för lat för att göra sitt jobb ordentligt och på allvar.

Israels mest berömde kung, David, började sin karriär som herdepojke och de första som fick veta att Jesus hade fötts i Bibeln var just herdar.

Denna visualisering av Gud som en herde är väldigt populär och begriplig. Även om vi sällan stöter på herdar nuförtiden är vi nordbor väldigt hjärtnupna när det gäller djur och kan mycket väl förstå värmen i bilden av herden som pysslar med sina får. Men vi som lever ganska långt från herdelivet missar kanske andra aspekter av denna liknelse. Som den att fåren får springa ganska fritt under herdens extensiva tillsyn. Får i Israel på Jesu tid hölls mer som renar hålls idag än som får hålls numera i Sverige.

Man såg till dem och hade hundar som höll vakt mot rovdjur och herden "följde" sina får, samtidigt som herdarna visste vägen till vatten och betesmarker var det på sätt och vis fåren som lärt den lilla herden var dessa fanns. Det finns ett samspel mellan en god herde och djuren han har ansvar för som inte liknar en dressörs ordergivning alls.

Får man också klart för sig att lille David var långt ifrån den enda lilla ungen som var herde så klarnar bilden ytterligare. Det är inte alls någon slump att de första kristna avbildade Jesus, herden som den där skägglöse pojken med kort tunika-motsvarigheten till det tidiga 1900-talets kortbyxor för småpojkar, herdar var ofta barn. Så är det än idag i många länder på jorden. Herde är det första jobbet ett barn får. Redan i femårsåldern kan barn få det ansvaret på sig. I Sverige fick de små barnen vakta djur i trakter med varg, men där det fanns björn var det tonårsflickor och pojkar som vaktade djuren, för de var inte lika lätta att tas med som vargar. Få människor var herdar hela livet, de som fortsatte med yrket var ofta fattiga, med barnets ekonomiska och sociala status även när de blivit vuxna.

Den statusen tog Jesus på sig med denna liknelse.


2 kommentarer:

  1. jesus är en klart annorlunda "chef" som meriterar sig själv med att vara fåra herde , världens mäktiga kör ju sitt CV lång som en litania och menar att det meriterar dom att styra över människor , en herde däremot för ju fåren till gräs och vatten men fåren mumsar där dom tycker är bäst och dricker själv

    Heseikel 34:1-16 kan vara intressant ur nu perspektiv

    SvaraRadera
  2. Ja, detta avsnitt av Hesekiel stämmer verkligen med nutiden. Det är ju rika i västvärlden som äter sig övermätta, slänger mat, skövlar jordbruksmarker och hugger ner skogar. Sedan ska fattiga drcka förgiftat vatten och äta det som blir över, dvs. inte mycket.

    SvaraRadera