söndag 21 juni 2015

Melkisedek, Tom Bombadill, Johannes Döparen och andra fria andar

Melkisedek nämns två gånger till i Bibeln förutom i 1 Moseboken, ett ställe  som får mig att tänka på Tom Bombadill och Johannes Döparen, men som också räknas som en profetia om Jesus enligt Hebréerbrevet, är denna somriga dikt ur den poetiska boken Psaltaren i psalm 110:
På heliga berg har jag fött dig
som dagg ur gryningens sköte.
Herren har svurit en ed
som han inte skall bryta:
Du är präst för evigt
i Melkisedeks efterföljd.
Herren är vid din sida,
han krossar kungar på sin vredes dag,
han dömer bland folken i sitt majestät,
han krossar hövdingar vida kring jorden.
Han dricker ur bäcken vid vägen.
Så lyfter han huvudet högt.
Psalmen 110 är ett typiskt exempel på att Bibeln är skriven av fattigt folk som inte tillhörde överklassen. Liksom i Morden i Midsomer är det alltid en överklassperson som är skyldig när den rätte detektiven kommer in i utredningen. Men innan dess är det taffliga vanliga poliser som jobbar efter devisen: "When in doubt, arrest a vagrant." som inspektör Japp på Scotland Yard ironiskt uttrycker det när han och Hercule Poirot kallats in för att lösa ett fall där just det har inträffat och naturligtvis är den stackars luffaren helt oskyldig.
Förutom att det även i denna psaltarpsalm är någon mäktig som är skyldig och skall krossas beskrivs också den mest aktningsvärde som en som vandrar efter vägarna och dricker ur bäcken vid vägen. Den störste översteprästen med direktkontakt med skaparen själv, är en som är född på heliga berg som dagg ur gryningens sköte, ett markernas barn och en vandrare som inte äger något och därför har allt han behöver.

Då är det inte alls så konstigt att Jesus säger så här när han möter en skriftlärd som vill bli hans lärjunge:
"En skriftlärd kom fram och sade till honom: ”Mästare, jag skall följa dig vart du än går.” Jesus svarade: ”Rävarna har lyor och himlens fåglar har bon, men Människosonen har inget ställe där han kan vila sitt huvud.” 

Detta gör Jesus i Matteus evangeliums åttonde kapitel. Ganska typiskt eftersom just detta evangelium tydligt vänder sig till en läsekrets som känner väl till den judiska traditionen och naturligtvis också kan psalm 110 om den evige översteprästen som vandrar längs vägarna och dricker ur bäckar samtidigt som han själv är dagg; vatten från himmelen som vattnar jorden och ger den liv.

2 kommentarer:

  1. Fin bild, måste vara daggkåpa har sådana i kolonin och dom är just så magiska som på bilden om man tittar på dom en tidig morgon daggen samlas på dom och ibland rinner den ner längs med stjälkarna och vissa växter kan ju dricka genom bladen, så jag har haft mina funderingar med denna växt om den faktiskt klarar sig på dagg och lite regn för rötterna. Har aldrig behövt vattna den även när det är väldigt het sommar. hur som helst en överstepräst som är dagg och vattnar jorden är ju ett väldigt skonsamt och livgivande sätt att vara på. världens rika och mäktiga är ju inte riktigt säkert dom bryr sig vare om folk eller fä kanske är det karriären/makten och pengarna som är viktigast , Salomos vishet förmedlar följande allvars ord.

    Lyssna därför, konungar, och kom till insikt!
    Lär av mig, ni som härskar över jordens alla länder!
    Hör noga på, ni som regerar över människorna,
    ni som yvs över era många undersåtar.
    Det är Herren som har gett er väldet,
    er makt kommer från den Högste;
    han skall pröva era gärningar och granska era beslut.
    Ni är tjänare i hans rike men har inte regerat rättrådigt,
    inte följt lagen och inte levt efter Guds vilja.
    Plötsligt skall han stå där och fylla er med fasa;
    domen blir hård över höga herrar.
    För den ringe finns förlåtelse och nåd,
    men de mäktiga möter makt när de rannsakas.
    Han som är allas härskare tar inte hänsyn till person
    och viker inte för världslig storhet.
    Hög och låg har han själv skapat,
    och han sörjer för alla på samma sätt,
    men en sträng granskning väntar denna världens stora.

    SvaraRadera
  2. Mycket bra citat! Jag har alltid tänkt att Bibelln är den enda furstespegel som behövs. Skulle överheten ta den på allvar skulle mycket vara bättre. Den dagen kommer när överheten är denne överstepräst som vattnar jorden som dagg.

    Ja det är en fjälldaggkåpa på bilden och lite annat. Den har större och mer avrundade blad. I fjällen är allt rundare eftersom det är en mer energieffektiv form. Visst är den magisk. I klostren användes den som smärtstillande vid kramptillstånd. Te av daggkåpa an man dricka mot mensvärk till exempel. Lite torkad daggkåpa bör man ha hemma jämt. Jag älskar den.

    SvaraRadera