tisdag 7 juli 2015

Hästen lär oss tro

Johannes 2:11 Han uppenbarade sin härlighet, och hans lärjungar trodde på honom.
Det som hänt här är att Jesus just förvandlat vatten till vin på bröllopet i Kana. Han övertalades att göra vatten till vin av sin mamma, Maria, fast han inte alls hade tänkt sig att redan nu utföra ett under. Men detta mirakel i otid leder ändå lärjungarna till tro.

Tro betyder i NT att trofast följa Jesus på samma sätt som Jesus trodde på oss, dvs trofast levde och dog för oss. Han gav sig till världen utan skyddsnät och säkerhetsbälte. Allt var inte planerat och klart i minsta detalj. Vad som helst kunde hända, som att hans mamma tjatade sig till ett mirakel på ett bröllop långt innan Jesus kände sig redo för offentligheten. På samma sätt ville han att lärjungarna skulle ge sig till människorna.  

När NT skrevs hittade de första kristna på ett nytt sätt att använda verbet "tro" på och det är att skriva "tro in i"  vi ska tro oss in i Jesus genom praktisk övning. Där kommer hästen in. Att rida är att vara mycket aktiv själv men ändå lita fullständigt på en annan varelse. Vi kan aldrig ha kontrollen helt och fullt men vi kan heller inte sova oss fram på hästryggen. 

Det är en bra bild på tro. Tro sig in i Jesus, aktivt sträva efter att bli som han och samtidigt våga lita på hans vägledning och släppa den egna kontrollen. Kontroll är ju ändå bara en illusion. Det verkliga är hästen, jag och  vägen vi ska fram på. Kristen tro handlar om den påtagliga verkligheten och att våga leva i den.
Fasters flicka! Aviel rider för första gången i sitt femåriga liv. Först var det läskigt, efter någon minut slappnade hon av. Nu, tre dagar senare, vill hon rida långa turer varje dag.

7 kommentarer:

  1. Ditt inlägg får mig att associera till saker jag har funderat en del på den senaste tiden.

    Tänkte i banorna två vägar till Gud: revolutionens och evolutionens.

    REVOLUTIONENS FÖRDEL: man tar ett existentiellt språng, allt gammalt som bundit en binder inte längre. Man bara gör och finner att rädslan var en uppblåst ballong som skrumpnade. En ny frihet. En ny syn. Pånyttfödd.

    I Jesus budskap finns mycket av revolution som jag hittills sett det och kan därför faktiskt te sig hårdhjärtad ibland. Men å den andra sidan så parar han det revolutionära med förlåtelse och omvändelse. Lite som Björn Borg sa beträffande tennis, att det alltid var "nästa boll" som gällde för honom oavsett ställningen i matchen.

    REVOLUTIONENS NACKDEL: att språnget egentligen inte sker även om man själv vill tro det (vilket kanske inte går att styra helt med viljan).  Att alltför mycket av den gamla rädslan och den gamla naturen finns kvar men man tror, vill tro, vill få andra att tro, att det är klart och färdigt. Munken vill inte acceptera att hans sexualdrift finns kvar, den radikale aktivisten vill inte acceptera att hans känslor är kluvna gällande egendomsgemenskap eller invandring utan förtränger denna kluvenhet. Av sådant blir det neuroser om nu de förbjudna känslorna är alltför stora eller alltför förbjudna.  Det blir som med sex under drottning Victorias tid - det blir konstigt och förvrängt och till slut destruktivt.

    EVOLUTIONENS FÖRDEL:
    "Anpassa er inte efter den här världen, utan låt er förvandlas genom sinnets förnyelse, så att ni kan pröva vad som är Guds vilja…” (Rom 12:2).
    Man får erkänna sin rädsla och ta det pö om pö. Det är ok. Tilliten och självförtroendet ökar steg för steg. Det går ju! Jag mår rentav bättre nu! Det finns mindre risk för att lura sig själv med tillfälliga känslostormar. Det går att få till rutiner och tankesystem för evolutionens väg. Ovälkomna känslor och behov kan man jobba med metodiskt. Paulus budskap är delvis evolutionärt tycks det mig.

    EVOLUTIONENS NACKDEL: jag vet inte om Jesus säger eller gör något som talar emot det stegvisa? I modern Buddhism finns hursomhelst ett begrepp som heter "futuritet" som det kan bli för mycket av och som innebär att man i sin systematiska metodik,  i det stegvisa, ständigt skjuter upp "det" som alltid mentalt placeras i en framtid som alltid skjuts upp fastän "det" egentligen hör hemma just nu.

    En stor nackdel med evolutionens väg är att egot kan konstruera listiga hanteringsstrategier som på ytan kan se "andliga" ut, väldigt religiösa och fromma, men som bara fungerar konserverande och hindrande.
    Till sist är Gud något annat än goda vanor och kloka tankar. Man kan putsa sin spegel men man kan inte tvinga solen att lysa in i den.

    Så nackdelar överallt då? Ja, och fördelar. Jag tror att vi både kan ta steg och ibland språng. I bland blir det steg tillbaka och ibland sneda språng. Det är ju inte bara människan som gör det ena eller det andra. Gud söker aktivt efter människan, efter sin natur söker Gud efter människan. Nåden.
    Men man bör putsa sin spegel.

    SvaraRadera
  2. Alma,Jo jag tycker mig förstå Lisa gerrards andliga bildspråk i hennes video som heter- come tenderness. ingår en del hästridning om hästen är livet eller anden är svårt att säga i slutet släpper ryttaren tömmarna och rider med armarna sträckta rakt ut..utan kontroll. När det gäller sådant som högmod, ilsket dåligt temprament, skymfligheter m.m kan det verkligen behövas att släppa tömmarna och be att mjukheten rullar in i hjärtat ,nåden och godheten. Jesus skällde ju på fariseerna för att deras religion var fin fasad, bara yta och han sa tvätta insidan ren så blir också utsidan ren, jag menar att får verkligen godhet och nåd en bostad i våra hjärtan blir också synderna få. här har ju munkar och nunnor en lång tratition att brottas med det indre mörkret försöka se och göra något åt det

    https://www.youtube.com/watch?v=4BXNRwxNeNM

    Klaus
    Bra funderingar, jag tror att modern västerländsk kristendom ibland framträtt som en regel/lag religion som bara sitter där som en stor sten, men sådana saker som
    Kontemplation är ju urkristet.

    https://sv.wikipedia.org/wiki/Kontemplation

    ökenfädrar som sysslade med "askes" för att få med upplysning om gud, en kunskap som ju utvecklas bit för bit.

    Finns ju självklart hinder om en kristen alltför mycket lämnar planeten jorden :) finns ju ting som är uppenbart fel .

    SvaraRadera
    Svar
    1. En TV dokumentär om en benediktiner-pastor som lät en grupp människor pröva kontemplation och som sedan följe dessa människor en tid hjälpte mig att hitta stigen igen, och under en tid en lugn harmoni. Nu är det en fas av lite mer brottning igen.

      Radera
    2. Ja det där klostret verkade så fint och öppet men slutet på rätt sätt.

      Radera
  3. p.s Hejja Aviel förresten :)

    SvaraRadera
  4. Så kloka ni är, nu är det fullt av barn omkring mig så jag utvecklar inte alla idéer ni ger mig här, men tycker era kloka tankar inte kräver mer svar än detta.

    SvaraRadera