torsdag 28 april 2016

Jag gillar olika

Kapten och Elva är vänner fast de är olika. För att Kapten inte ska stanna och sova på bron får man koppla honom. Den uppmuntran till motion behöver inte Elva.
1 Kor 12 : 4-11 Nådegåvorna är olika, men Anden densamma. Tjänsterna är olika, men Herren densamme. Verksamheterna är olika, men Gud är densamme, han som verkar i allt och överallt. Hos var och en framträder Anden så att den blir till nytta. Den ene får genom Anden gåvan att meddela vishet, den andre kan med samma Andes hjälp meddela kunskap. En får tron genom Anden, en annan genom samma Ande gåvan att bota, en annan får kraft att göra under. En får förmågan att tala profetiskt, en annan att skilja mellan olika andar. En kan tala olika slags tungotal, en annan kan tolka tungotal. Allt detta åstadkommer en och samma Ande genom att fördela sina gåvor på var och en så som den själv vill.
Elva och Smilla är olika, men vänner, även om Smilla ibland blir sur på den irriterande energiska Elva.
Joel Halldorf har så fel. Jag älskar olika och udda fastän jag avskyr seder som i grund och botten menar att vissa människor inte ska vistas i offentligheten eller i att vissa människor är oberörbara, dvs man ska inte röra vid dem om man vill vara rituellt ren inför Gud. Jag gillar neutrala kulturella uttryck (uttryck som inte kränker andra) som inte är mina invanda även om jag inte själv beter mig så. Guds församling SKA vara en brokig skara som ni kan se här. Vi ska vara olika och inte söka konformismen. Och vi ska glädjas åt våra olikheter. 

Så vill jag också att min blogg ska vara. Här ska vara högt i tak men också tryggt. Jag följer gärna med i era kommentarer även om de drar iväg från mitt ämne-mottot är ju MORE IS MORE. Men var snälla med varandra och var tålmodiga mot varandra! Kom ihåg att vi inte strider mot varandra utan tar itu med åsikter och idéer. Vi måste inte alls tycka lika, men vi ska tycka om olika och behandla varandra som lika mycket värda som alla andra.

Församlingens portalparagraf gäller också denna blogg: Gal 3: 28: Nu är ingen längre jude eller grek, slav eller fri, man eller kvinna. Alla är ni ett i Kristus Jesus. Även den som inte är troende ska behandlas med denna respekt och vice versa. Galaterbrevet fortsätter längre fram: Hela lagen sammanfattas i detta enda bud: Du skall älska din nästa som dig själv. Men om ni biter och sliter i varandra är det fara värt att ni gör slut på varandra.
Lättsårade Chateau äter med oartiga Smilla och surgubben Gyllir. I fred och endräkt.
 
Jag önskar vi kunde vara som hästar och hundar, alla vi människor. Ibland blir det groll även bland dem. Någon skjuter fram en sur nos mot den andra. Den som orsakat irritationen viker undan och sekunden efteråt äter de fredligt från samma hötuss eller pussar varandra kärvänligt. Det är en överlevnadsinstinkt som flockdjur har att snabbt gå vidare och bli vänner igen. Hästar och hundar har gott minne men är aldrig långsinta. De lär sig också att hantera varandras personligheter, den snarstuckna konstateras snarstucken, den lättsårade konstateras lättsårad. Ingen dömer, bara konstaterar i all tysthet och tar hänsyn.
Den snarstuckne gubben Gyllir får sällskap av lillflickan Smilla vid maten.


Detta önskar jag ska gälla också här. Människor har inte hästars och hundars fördragsamma instinkt men vi kan lära oss att vara sådana. Ingen ska dissa den andra med att avvisa en utsträckt hand; varken IRL eller bildligt. Ingen får håna en annans person, men säg gärna emot mig och mina idéer, samt varandras idéer. Den lättsårade ska vara sig själv och den snarstuckna ska vara sig själv men utan att sticka tillbaka eller såra i hämnd. Så har jag nu formulerat en regel för kommentarer här. Bättre sent som alltid. Så klart, jag sätter ju en ära i att vara efter min tid här.


16 kommentarer:

  1. bra bild som illusrerar en brokig skara... en orkester av clowner som alla spelar olika instrument, det är ju kul =)

    brödrar var endräktiga i sinnet säger bibeln, som säkerligen inte betyder att alla ska stöpas i form ,människor är ju personligheter och sär skiljer sig i dom gåvor dom fått av gud.Men om vi förstår att alla har sin plats på sitt sätt ,så blir det bra.

    Håller helt med dig att halldorfs artikel inte var så bra, lite aningslöst tror jag, har ju jobbat mycket med invandrare och tycker sannerligen inte illa om dom , men om dom proppsar på att en kvinna som städar kontor, att mannen ska sitta utanför och vakta och inga(män) får gå in på kontoret när hon städar pga att man vill ha sina egna lagar i Sverige så måste ju någon till slut sätta ner foten på en arbetsplats om vi då inte ska ha manliga/kvinnliga avdelningar plötsligt på arbetsplatserna, det är EN sak som jag råkade utför under min tid som försteman på städbolag som tur var sa både jag och kunden ifrån där vi städade att detta accepterar vi inte, dels för att kunden hade jourpersonal som skulle in på kontoret kvällstid för att ev stänga av larm som gått i fabriken och dels att jag hade mina arbetsuppgifter att kontrollera städning när jag hade tid med det, sedan finns det ju skäl varför vi inte låser in kvinnor och hindrar att dom syns offentligt här i Sverige, det handlar inte bara om "kultur och sed" utan handlar om en lång kamp för frihet och rättigheter.Både präster som pussar alla och Gal 3: 28 tycker jag är bra exempel på varför man inte låser in kvinnor som privat egendom eller särhälsar kvinnor och visar mer respekt för män.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack frö att du delade denna erfarenhet. Jo, Halldorf är aningslös. I hans akademiska värld pågår antagligen aldrig sådana här saker i praktiken. Mne jag har också mött dem på riktigt och vi kvinnor har ju att förhålla oss till ett kompakt förakt i så många sammanhang. Det är nog något bara en man från annan samhällsklass än Halldorfs kan fatta hur det känns. Män är ju alltid en ointaglig norm.

      Radera
    2. Detta borde Halldorf lyssna på och försöka förstå varför en kvinna som inte vill bli särhälsad vill höra sådant här. Du fattar nog- så bra av Åse Berg! Börja lyssna vid 46 minuter och framåt: http://sverigesradio.se/sida/gruppsida.aspx?programid=478&grupp=22668

      Radera
    3. Intressant exempel, Lars. Hade aldrig hört talas om sånt i arbetslivet.

      Radera
    4. Om vi inte haft denna historia av kamp för kvinnors rättigheter. Och om det inte vore så att vi ännu inte är framme. Då skulle frågan inte vara så laddad. För det är ju onekligen så att vi inte alls, trots vad statsministern säger, behandlar män och kvinnor lika. Jag diskriminerar mitt eget kön, och det är jag väl medveten om.

      Radera
    5. Rebella, du har tyvärr rätt. När jag aktivt vägrar diskriminera mitt eget kön i mitt jobb blir jag kritiserad eftersom det sticker ut så mycket i en värld som är så van vid en könsmaktsordning. Maktordningar är jag inte intresserad av alls men jag är inte heller blind för att de finns och skapar mycket ondskap.

      Radera
    6. Rebella, städning är vanligt första jobb för många invandrare som stannar några år och dom som kan läser vidare när dom lärt sig svenska, jag var försteman i 15 år på ett stort städbolag och man fick vara med om mycket över åren :P sista åren var det mest arabisk talande som kom och många är ju starkt troende och utryckte det så att dom ville leva efter koranen och hemlandets regler även när dom kommer hit. Visst be på arbetet eller bära slöja går ju fint, värre om man proppsar på sådana saker jag berättade för Alma, en av dom värre sakerna jag var med om var en irakisk kille som talat med en svensk tjej som arbetade i fabriken där vi var inhyrda som städbolag och hade klämt på henne, jag och min chef fick ju ta in honom på ett arbetsplatsmöte, där han erkände, jag frågade varför ? och han tyckte då att hon skrattat och skojat och menade att hon var hora som bara ville ha det, frågade hur då hora ? ja när han skulle gifta sig så var det ju med en "riktig" kvinna från hemlandet. Som man då får förstå är en kvinna klädd i huckle och är tyst i ett hörn som inte skrattar som han tydligt tyckte var slampigt och utmanande. vet inte hur det gick med denna kille sen, men vill man tvunget leva efter någon slags sharia/koran tolkning från hedenhös i Sverige och utgå från kvinnosyn som är totalt bizzar lär det bli många svåra krockar och i detta fallet fick han ju avsked från jobbet.

      Radera
    7. Hittar tyvärr inte Åse Berg klippet, har du någon direktlänk till själva klippet Alma ? testade också deras sök funktion men gav inget.

      Radera
    8. Tyvärr detta är allt jag har vid 47 minuter, alldeles i slutet börjar det: http://sverigesradio.se/sida/gruppsida.aspx?programid=478&grupp=22668

      Radera
    9. Man måste gå allra högst på sidan för att hitta stället där man kan dra fram programmet till Aase Berg (det stavas så såg jag nu).

      Radera
    10. Jag vill lyssna på Aase Bergs inlägg för jag brukar gilla det hon säger/skriver men jag hittar bara det här: "Vi ber inte om rätten att få finnas - vi äger redan". Kanonbra men hon kommenterar väl inte olika hälsningar?
      Emma

      Radera
    11. Nej, det handlar inte alls om olika hälsningar utan om rätten att finnas til och männsikor som har aspergers och downs inte behöver be om ursäkt. Jag ser att kvinnor av Halldrof behandlas lika patroniserande. Vi måste liksom stå ut med att behandlas föraktfullt. Ingen ska behöva ursäkta sin existens. En man i medelklassen mitt i levte har aldrig kän t något behov att påpeka detta för sig själv. Som Horace Engdahl säger helt riktigt, är män (i hans samhällsklass iaf)nöjda med sig själva.

      Jag kan höra hela inlägget med Aase Bergfrån 46 minuter till programmets slut, vet inte varför det inte funkar hos dig och Lars. Hon är alltid klok, så jag skulel gärna se hennes inlägg samlade.

      Radera
    12. Jag tycker den är jättebra, Aase Berg är klok som en Uggla! Men jag ser inte kopplingen till Halldorfs artikel, den kan väl ses som ett försvar för alla möjliga "avvikelser", och till exempel: det finns de som vill ta abort för att fostret har downs syndrom. Det tycker jag är fasansfullt. Och Halldorf skriver väl att den som inte vill utföra aborter borde slippa det. Men jag kanske missförstår, jag tycker ju inte att det är förnedrande att hälsa med handen på hjärtat heller. Halldorf försvarar väl ALLA avvikelser:

      "Sverige har, som det ofta konstaterats, en av världens starkaste konsensuskulturer. När någon inte gör som alla andra blir det lätt lite dålig stämning – vilket alla som frågat efter alkoholfritt utan att vara gravida vet; eller för den delen den som med hänvisning till samvetet bett om att få slippa utföra aborter."

      Ursäkta om jag missförstår :-) Jättebra blogg

      Radera
    13. Män i Halldorfs position har aldrig haft ett enda problem med att vara född. Flickfoster uppsöks och aborteras de med, liksom downs-människor.Och detta händer även i Norden. Då är det vanligast att människor från kulturer där kvinnor avskys mer än i Norden är överrepresenterade. Liksom en aspergare anses vi kvinnor "överkänsliga" nr vi behandlas som hundskit vid hälsningsceremonier och har invändningar emot det. Kvinnor och människor med handikapp som uppspåras för att utrotas har mycket gemensamt ven i övrigt.

      Kvinnor har i allmänhet, av sin position i samhället , lärt sig att känna in andra människors behov och upplevelser av en situation. tex hur det är att ha aspergers eller downs syndrom. För mig verkar Halldorf helt tondöv på det örat när han säger att en sedvänja som betyder att kvinnor ska låsas in i hemmen (som man gör med funktionshindrade i Mellanöstern) och är potentiellt rituellt orena är en oskyldig sedvänja som alla bör vänja sig vid.

      Kvinnor ska inte heller behöva ursäkta sin existens, som vi måste, på samma sätt som downs -människorna i utställningen Berg refererade. Män som Halldorf har svårt att se sig själva som en som utkrävs motivering till varför de existerar. De flesta kvinnor vet precis hur det är. "Women is the negro of the world" sa John Lennon så sant.

      Kvinnor är alltså i många länder hotade från fosterlivet och framåt på exakt samma sätt som Downs varianten av människa och den sedvänjan ska vi inte släppa in i Sverige. Det finns tillräckligt att slåss mot ändå, vilket bla Halldorfs aningslösa reaktion på islamistiska hälsningsseder visar.

      Radera
  2. I stridens hetta övergår vi lätt till tungotal. Obegriplig av känslokaos färgade språk utan intelektuel klarhet.Paulus räknar visheten och förmågan att sprida kunskap som dom första nådegåvor.Starka känslår får oss att tappa dessa gåvor till förmån dom mer primitiva och börjar såra varandra och slutar att strvä efter försåelsen av andras motiv för sina tankar och värderingar.

    Dialogen är en verktyg för en utveckling process.Genom utbyte mognar tankar och förvandlas till något annat som är mer genomtänkt.
    Det är inte dags än att övergå att komma med slugiltig dom i värderingssamtalet än , utan fortsätta att reflektera över egna och andras stälningstagande.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så sant som det är skrivet av dig Markku!

      Radera