lördag 16 juli 2016

Vad riddarna kan lära oss

Klaus Ferdinand Hempfling hänvisar till medeltidens riddare som förebilder för sin syn på hästar. Det är han inte ensam om. Ännu idag vill nog de flesta ryttare nå den exakthet och gemenskap med osynliga hjälper som riddare av nödtvång måste ha med sin häst för att kunna rida den ut i strid. Några är mer tydligt inspirerade av dessa medeltida ryttarförebilder och tränar med sina hästar för olika medeltidsevenemang och tornerspel. detta är inte en så ny företeelse som man kan tro, redan på 1500-talet var tornerspel i medeltidsdräkt populära. De föll senare i glömska och blev omoderna men är numera åter en väletablerad gren av hästsporten. Här ett klipp som Lars tipsat om:

7 kommentarer:

  1. Riddarväsendet föddes med härskarnas behov av rytteri. Detta födde feodalismen och för kungen lojala eliten.Vill Hempfling vara en sådan riddare och höra till den imaginära eliten och till sin olycka måste trampas med oförstående lekfolket?( Detta är elakt sagt eller hur?).
    Myten om ridderskapet är vackert men det har inte varit så många av den sorten. Det är paradoxalt att en av dom få var Saladin, han som knäckte den västerländska riddarstaten Kungariket Jerusalem .

    Vad jag förstår ,härleds dom Olympiska hästsporterna just från riddarnas och senare överklassens sätt att handskas med hästar.
    Hur är det med bondens gemenskap med sin häst? Är det inte lika fint?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller helt med, även idag finns ett visst förakt för islandshästridningen i hästsporten vilket jag bara kan se som ett förakt för den folkliga ridning som förekom i Norden både pga att vägarna var usla, kärror funkade inte och för att vi saknade de tydligt feodala strukturerna i Norge och därmed Island, samt Norrland.

      Riddaridealet kommer sig av att de var tvungna att rida utan händerna eftersom de var ute i krigiskt ärende till skillnad från allmogen som red för att ta sig fram och då oftast använde tyglarna.

      Nu är Hempfling extrem som dessutom tycker att bara rika ska få hålla på med hästar ännu idag, men viss hästsportssnobbism är omedvetet influerad av de tankar som han uttrycker tydligt.

      Jag försöker själv ta till mig det jag finner gott i riddarnas ridning och filosofi, det mesta måste ju en krsiten rata eftersom allt med hästar har haft med krig att göra sedan urminnes tider. det är ju därför Jesus rider in i Jerusalem (fredens boning)på en åsna och inte en häst.

      Åsnan är också allmogens häst och hästen överklassens fordon.

      Jag gillar att de som, liksom jag, sysslar med barockridning/riddarridning allt som oftats använder den lättillgängliga och billiga filkhästen Nordsvensken. Forbondens arbetskamrat visar sig glänsa som riddarhäst. Lite "in your face" till Hempflings aristokratprat.

      Radera
  2. Enligt vad jag läst Markuu noterade medeltidens skriftlärde Saladins ridderlighet som många gånger var bättre än korsfararnas och man kan kalla det för en läxa i den kod som riddarna försökte leva efter :)tyvärr var inte efterföljande krigsherrar lika generösa som saladin. Men jag tror ändå att riddarna har en hel del att lära ut, att vi i Sverige har massor av "no go zones" och en poliskår som menar sig ha "för dåligt betalt" och DN och Hanne kjöller som försöker driva den här saken till förändring vittnar om problem i vårt samhälle, själv tror jag dagens poliskår har ett och annat att lära av riddarna exempelvis att det inte duger att slå folk med batong och kalla dom apor (väldigt oridderligt) eller oavsett hur hög lön man får så är ändå polisens arbete potiensiellt livs farligt och då tror jag man har god nytta att se sitt arbete som en "tjänst" för samhället och dör man finns det en gud som lönar den som ville hjälpa och skydda oskyldiga, ja polisen skulle behöva styrka,övertygelse och stå upp mot gäng som alltmer tar över på sina håll, matrialism och pengar duger inte i liv och död situationer är jag övertygad om .Så polisen liksom alla andra behöver sannerligen jesus dom med.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du har naturligtvis rätt. Dessutom vet vi att Saladin var ridderlig just utifrån vad riddarna berättade om honom och utifrån ridderliga ideal som många inte levde upp till. Kanske inte heller Saladins män alltid gjorde det. Antagligen inte. Det är ju tyvärr våldets logik. Till slut korrumperas de flesta av det.

      Riddaridealen ser jag inte att det var något fel på. Det vi menar med ridderlighet är väl något alla samhällen mår bra av. Precis som kyrkans övriga företrädare inte alltid levt enligt Jesu budskap, gjorde inte riddare alltid det. De sista "korstågen" gick ju dessutom mot andra kristna, inte för att försvara kristna pilgrimer mot stråtrövare och hängivna jihadister.

      De som har samhällets sanktion att utöva våld måste hålla sig mer "ridderliga" än andra, tror jag. Dessa ideal måste trummas in tydligare. Begåvningstest diskuteras nu. Jag tycker nog etik och värdegrund är viktigare för polisen än kvicktänkthet. Jag tänker på Povel Ramels "Kommissarie Larsen med den stora mustaschen" : "Aha, jag tror jag förstår!" han tänker mycket när han tänker men han tänker för sakta. Och den stora batongen vilar mot pantalongen."
      https://youtu.be/M0IhAhsyjyQ
      Det är nog bättre med långsamt tänkande poliser än de som är kvicka i tanken och inte låter batongen vila allt som oftast. Så den gode Ramel har lite fel som driver med den långsamme polisen Larsen. Låt polisernas batonger vila lite oftare, slakta lite färre bovar och låt polisen vandra runt på gator och torg oftare. Då kanske färre filurer spårar ur.

      Ja, alla behöver vi Jesus och det sinnelag han hade, både filurer och kommissarier.

      Radera
  3. Exakt Alma, kolla det här klippet exempelvis:

    https://www.youtube.com/watch?v=T6jifqbf0ao

    Tycker det är bra exempel på vad Riddarna försökte leva efter för 500 år sedan och polisen idag borde ha mycket att lära av riddar koden från medeltiden.Den duger att meditera på och tränga in i, sen är det ju oundvikligt att vissa inte förstår snälla ord , som dom många galningar och terrorister vittnar om som skjuter ihjäl vanligt folk och då hjälper ju tyvärr bara våld.på denna punkten undrar jag inte om våra politiker/polis chefer blivit lite för klena på något sätt. Bibeln säger ju att överhögheten bär svärdet för att straffa ogärningsmän..dej till fromma. Men då krävs det att överhögheten förstår att dom är makthavare och SKA hålla i svärdet, men när man hör om mängder med "no go zoner" i Sverige kan man undra varför det blivit så fel. Lejonet ser till att krokodilerna vet sin plats:

    https://www.youtube.com/watch?v=OuxAPBYtDLY

    Men om lejonet blir en huskatt lär det bli fel ;)

    To fear God and maintain His Church
    ◾To serve the liege lord in valour and faith
    ◾To protect the weak and defenceless
    ◾To give succour to widows and orphans
    ◾To refrain from the wanton giving of offence
    ◾To live by honour and for glory
    ◾To despise pecuniary reward
    ◾To fight for the welfare of all
    ◾To obey those placed in authority
    ◾To guard the honour of fellow knights
    ◾To eschew unfairness, meanness and deceit
    ◾To keep faith
    ◾At all times to speak the truth
    ◾To persevere to the end in any enterprise begun
    ◾To respect the honour of women
    ◾Never to refuse a challenge from an equal
    ◾Never to turn the back upon a foe

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja,dessa riddardygder är väl alla efterstrvansvärda även om "Never refuse a challenge from an equal" är något jag kan diskutera. Vi bör nog sortera bland alla utmaningar som presenteras oss för att slippa utbrändhet. Det gäller att känna den jämlike väl som utmanar mig för att veta om jag ska anta utmaningen eller bara gå därifrån.

      Därför bör polisen med våldsmonopolet i vårt samhälle bli litegrann som kommissarie larsen, tänka mycket och inte förhasta sig. Det krävs, som du skriver, mycket av myndighetspersoner, även lärare, därför är stillhet och kontemplation viktig, så det långsamma tänkandet får utvecklas. Här ett boktips om varför långsamt tänkande behövs: http://www.bokus.com/bok/9789186815721/tanka-snabbt-och-langsamt/

      Radera
    2. Det är ju sant Alma, läser man mer om riddar dygder var dom tilllämpliga i en värld med andra riddare som hade sk heder och respekt.

      Om man i nutid skulle ta strid med människor som verkar propagandera för orättfärdiga saker så är risken att man bara bränner ut sig, människor kan vara köpta att framföra vissa budskap och då är det inte lönt att man med kraft visar att deras sak är orättfärdig det leder ingen vart, bara man själv som bränner ut sig ;)

      Men skriften vet råd och en av riddarnas egenskaper var ju tro ,att det onda man inte kan rå på till sist kommer att besegras


      Den gudlöse smider planer
      mot den rättfärdige,
      han gnisslar tänder mot honom.
      Men Herren ler åt honom,
      för han ser att hans stund kommer.
      De gudlösa drar svärdet
      och spänner sin båge
      för att fälla den svage och fattige,
      för att slakta dem
      som går på rätta vägar.
      Men deras svärd
      ska gå in i deras eget hjärta,
      och deras bågar ska brista.
      Bättre det lilla som en rättfärdig har
      än många gudlösas rikedom.
      De gudlösas armar ska brytas,
      men Herren stöder de rättfärdiga.
      Herren känner
      de oskyldigas dagar,
      deras arvslott består för evigt.
      De behöver inte skämmas
      i onda tider,
      i hungerns dagar blir de mättade.
      Men de gudlösa ska gå under.
      Herrens fiender försvinner
      som ängarnas prakt,
      de försvinner som rök
      לDen gudlöse lånar
      och betalar inte tillbaka,
      men den rättfärdige är barmhärtig
      och generös.
      De Herren välsignar
      ska ärva landet,
      men de han förbannar ska utrotas.

      Tack för boktipset Alma =)

      Radera