torsdag 20 oktober 2016

Välsignelser


Gå inte dit
allt är uppgjort på förhand
matchen är bara båg
och då han träder fram i ringen
omvärvd av magnesiumblixtar uppstämmer de med full hals ett Te Deum och innan du ens har rest dig ur stolen ringer de ljudligt med klockorna
de kastar den vigda svampen
i ansiktet på dig
du får inte tid att hugga tag i hans fjädrar de kastar sig över dig
han slår dig under bältet
och du säckar ihop
med armarna enfaldigt korsade
i sågspånet
och du kommer aldrig mer att kunna älska. 

Jacques Prévert har skrivit många dikter som blivit odödliga schlagers som "Les feuilles mortes/Autumn leaves". Men han skrev också denna  betydligt mindre lättillsmälta dikt "Kampen med ängeln". Den alluderar på Jakobs kamp med Gud vid ett vadställe på vilkets andra sida hans bedragne bror Esau väntade med hela sin familj och beväpnade tjänarstab. Jakob kämpar hela natten och vägrar släppa taget tills Gud välsignar honom:

Jakob blev ensam kvar. Då brottades en man med honom tills dagen grydde. När han såg att han inte kunde besegra Jakob slog han till honom på höftbenet, så att höften gick ur led när de brottades med varandra. ”Släpp mig”, sade mannen, ”dagen gryr!” Men Jakob svarade: ”Jag släpper dig inte förrän du välsignar mig.” Han frågade honom: ”Vad är ditt namn?” – ”Jakob”, svarade han. Då sade han: ”Ditt namn skall inte längre vara Jakob utan Israel, ty du har kämpat med Gud och människor och segrat.” Jakob bad honom: ”Låt mig få veta ditt namn.” Han svarade: ”Varför frågar du mig om mitt namn?” Och han välsignade honom där. Jakob kallade platsen Penuel, ”ty”, sade han, ”jag såg Gud ansikte mot ansikte och ändå skonades mitt liv”.
Jakobs brottning med Gud. Medeltida målning från Uppland, Knutby.
Prévert tycker Jakob har brottats med ängeln i en på förhand uppgjord brottningsmatch. Han märkte redan innan matchen började att alla redan sjöng "Te Deum", vilket visar att alla redan vet vem som ska vinna matchen: Gud. Men varför tror han att den på förhand besegrade brottaren efter matchen aldrig mer kan älska? Kanske är det eftersom Prévert inte tar med Jakobs envist tilltvingade välsignelse. Guds välsignelse betyder både i Bibeln och i mitt liv motsatsen: förmågan att älska uthålligt föds och göds av vetskapen att vara välsignad.

Välsignelsen i slutet av bibelcitatet utelämnas alltså i Préverts dikt. Det som för mig är höjdpunkten , att Jakob inte ger sig innan han fått välsignelse av ängeln/Gud. För visst är det lönlöst för en människa att försöka besegra Gud själv, Gud vill ju välsigna Jakob annars skulle han kämpa förgäves.  Om man dessutom sätter brottningsmatchen i sitt sammanhang blir välsignelsen ännu viktigare; Jakob, den yngre tvillingen som håller sin storebror i hälen (vilket också betyder bedragare) redan när han föds, denne bedragare ska snart konfronteras med den han lurat och flytt ifrån,

Jakob vet alltså vad välsignelsen är värd. Han gör vad som helst för att få Guds välsignelse precis som han absolut skulle ha sin pappas välsignelse. Från sin ungdom tills han åter ska möta den lurade brodern Esau, pappa Isaks  älsklingsson, är Jakob alltid den som klarar sig bra. Den stulna välsignelsen från pappa Isak räcker långt. Han får två fruar, två bihustrur, många barn och stora fertila boskapshjordar redan hos sin morbror Laban. Han måste ha upplevt att han hade ett "charmed life" som Sethes dotter Denver i Toni Morrisons storslagna roman Beloved.

Mot alla odds överlever Denver den misshandel modern utsätts för när hon ännu inte var född. Hon klarar också att födas för tidigt i vildmarken för en VIT flicka dyker mirakulöst upp och ett ännu större mirakel är att denna vita flicka blir hennes barnmorska. Hon växer snarare än går under av  spädbarnsspökets allt aggressivare hemsökelse av hemmet och familjen. Denver blir också till välsignelse för omgivningen genom att hotet från storasystern trots allt tycks studsa på henne och genom Denver blir hela släkten räddad.

Så blir det också med Jakob. Esau vill inte alls kriga eller hämnas, visar det sig. Välsignelsen Jakob denna gång tilltvingade sig av ängeln/Gud utan bedrägeri verkar ännu kraftfullare än Isaks välsignelse som han lurade till sig. Och genom Jakobs släkt blir alla släkten välsignade. Men kan det ha varit något annat som gjorde både Jakobs och Denvers liv välsignade? Jag tänker på att Jakob var mammas älsklingsbarn och på hur Sethes moderskärlek är så skrämmande stark, "too thick" som Paul D uttrycker saken.

Naturligtvis har Chagall målat Jakobs kamp.

Är det verkligen en slump att Bibeln så tydligt visar att mamma Rebecka redan från början, när hon känner barnen röra sig i livmodern, vet att lillebror är Guds utvalde. Den välsignelse Jakob bär med sig genom livet, liksom Denver gör, är att ha känt sig älskad och utvald från första stund. Det är Sethe som nämner att Denver har "a charmed life" och Rebecka vet vem av tvillingarna som är den speciellt välsignade vilket knappast kan ha gått bröderna förbi.

När Rebecka gör upp sin plan för att Jakob ska få Isaks välsignelse och förstfödslorätten vet hon att Jakob redan är välsignad. Jakob lär sig av henne att välsignelse är något livsnödvändigt. Här kan man inte låta bli att läsa in lite psykologi i berättelsen för självklart är det lättare att våga till och med att möta sin store starke storebror som man medvetet berövat arvet om man har en grundföreställning om att vara välsignad. Liksom Denver stärks av att om och om igen höra berättelsen om hur hon föddes och överlevde mot alla odds genom att bli förlöst av den mest otippade: en vit flicka i en snårskog på stranden av den flod som skiljer frihet från slaveri-bokstavligen.

I den kristna kyrkan välsignar vi varandra på Paulus uppmaning i Romarbrevet 12: 14 "Välsigna dem som förföljer er, välsigna dem och förbanna dem inte. " detta är egentligen något oerhört stort. De första kristnas Bibel var ju det Gamla testamentet där välsignelsen är något som Gud ger människan och som ger något påtagligt till den välsignade. När Bileam får betalt av kungen över Midjaniterna, Balak,  för att förbanna Israels folk gör han tvärtom: uttalar olika välsignelser över dem och Balak blir rasande för han tror på välsignelsens verklighet. Jakobs brottning med Herren slutar med att han tilltvingar sig Guds välsignelse och för resten av livet är han förändrad rent påtagligt. Han haltar och har fått ett nytt namn: Israel.

1800-talsmåleri av Alexandre-Louis Leloir (1843-84)
Då och då blossar striden upp om kyrkans roll i skolan. Ateister och andra förargas nästan lika mycket som Balak över att barnen välsignas av prästen i kyrkan. De verkar ha en större tro på välsignelsens kraft än många kristna idag. För oss är det tradition, kanske med en viss slentrian i sig och vi överlåter gärna välsignandet till en utbildad präst. Kan Gud då välsigna om vi inte inser vad det innebär? Jo, det tror jag. Men för en Jakob och en Denver är välsignelsen särskilt verksam eftersom vetskapen om vad välsignelsen innebär också påverkar en människa på djupet.

Att vi kristna välsignar varandra-åtminstone om vi följer Bibelns tydliga ord om denna sak*, är alltså precis som ateisterna fruktar vid skolavslutningar, en verkligt verksam företeelse. Man säger till varandra: "You've got a charmed life" om och om igen, du har ett särskilt beskydd och en särskild gåva att ge andra. Just du behövs i Guds plan för att fullborda den goda skapelsen. Du är Israel; Guds kämpe."

 Vi säger till varandra att vi alla är frälsningssoldater inblandade kampen för Guds rikes utbredande och precis som medlemmarna i Frälsningsarmén är det inte med våld och vapen vi strider utan med välsignelser som vi ska ge varandra och alla vi möter med full vetskap om att även vi är välsignade, högt älskade redan från början bara för att vi är vi. Det finns en vit flicka i skogen för alla, en ängel vid flodstranden, och vi kan alla rädda vår omgivning med den välsignelse vi har fått.

Motsatsen gäller tyvärr också. Att tro sig vara förbannad och förnedrad av Gud och människor bränner bort förmågan att älska. Brottaren i Préverts dikt ligger med skammen brännande i bröstet så het att ett brännsår uppstår, ett ärr som förhindrar hen att älska. Préverts dikt om Jakobs brottning uppmanar mig ytterligare till att välsigna och inte förbanna. De som välsignas får förmågan att älska även den hotfulle storebrodern som har all anledning att hata mig. Även den storasyster som har all rätt i världen att hemsöka sin familj kan jag älska till befrielse. Att vara välsignad och välsigna är att älska världen tillbaka till Edens lustgård och detta kan vi se prov på varje dag. Motsatsen ser vi också prov på varje dag. Alltså:
"[…]välsigna dem och förbanna dem inte. "
Rembrandts tolkning av Jakobs kamp med Gud. En ömsint kvinnlig änglalik gestalt som snarare omfamnar än brottas med Jakob. Själva kampen är här också välsignelsen av den modersfamn som gett Jakob "a charmed life".

Yves Montand får här sjunga "Les feuilles mortes", en härlig höstsång med text av Jacques Prévert.

* Ibland är det inte glasklart vad Bibels författare menar men i frågan om huruvida vi ska välsigna varandra eller inte är Bibeln otvetydig: vi ska välsigna och inte förbanna.

8 kommentarer:

  1. Det är konstigt med färgerna i det här blogginlägget. Men om jag markerar texten blir det läsligt.

    Det där med välsignelser är kniviga saker. Sen har ju GT en rätt märklig teologi där Gud förmodas tillförsäkra de goda och gudfruktiga jordisk välgång (sen har vi förvisso Job som motvikt, men). Får jag nyfiket fråga hur du ser på denna berättelse. Är det en ren saga om en mytfigur, eller har Jakob funnits och detta är utbroderat av hans ättlingar, eller...?

    Undras hur judarna läser den där berättelsen om brottningen. Att Jakob blev välsignad, fick namnet Israel och blev halt i en och samma händelse - är det ett sätt att komplicera konceptet med Guds egendomsfolk?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra du skrev om detta. Har nu försökt trixa till texten i två timmars tid men utan framgång. Därför länkar jag till blogg.se

      Judarna läser ju den dels som en förklaringsmyt till varför man inte äter höftsenan på djur och dels som allt möjligt. Judar har ju allmänhet många olika tolkningar bredvid varandra som alla räknas som lika giltiga.

      Här ett exempel: http://torahblogga.blogspot.se/2011/12/parashat-vajishlach-en-evig.html

      Radera
    2. Jag kan tänka mig att Jakob funnits helt enkelt eftersom han är så föga hjältemodig t.o.m för den tidens förhållanden. På vissa sätt en typisk sagohjälte den lille som vinner över den store, men i övrigt illistig snarare än listig. Erich Auerbach, som läser Bibeln som litteratur, har jämfört GT med Oddysséen i sin Mimesis kapitlet "Oddyssevs ärr". Skillnaden mellan det som är hovpoesi och lärobok för judiska barn om deras historia, som inte är speciellt ärorik, skiljer sig väldigt mycket åt. Jag håller med Auerbach. Exempelvis i detta att när Oddyssevs är listig och framkallar skrattpoänger är tex Jakob mest pinsam att ha i släktträdet. Som i folkligt berättande finns ingen bakgrund, allt är förgrund. Inga träd susar om inte susningen betyder något för berättelsen.
      Även om man inte var rädd om barnens sinnen som vi är idag ville man säkert inte heller lära dem saker föräldrar inte har glädje av, som att ljuga och bedra sin åldrige far. Därför ger det trovärdighet. Men huruvida det var en ängel eller en mardröm, eller Gud själv som slogs med Jakob-det hoppas jag få veta i sinom tid. Men det kanske inte alls är viktigt. Som Aslan, lejonet av Narnia, brukar säga "det är en annans historia, du får höra din."

      Andra pinsamma släkthistorier som hur Tamar lurar svärfar Juda att göra henne med barn är också konstigt att ta med om man inte tog med den pga sanningskravet: så här var det!

      Sedan är det säkert som med andra gamla anhöriga som fick sitt liv traderat som minnen att bara enstaka episoder återstår som säkert har extraherats till att bli en god berättelse.

      Men varför skulle inte Jakob ha brottats en hel natt med sin orosängel? I en annan kulturkrets skulle man kanske sagt att han ridits av maran. Intressant är att han inte slåss med en djinn eller åklagaren som vill testa Job, utan med Gud. Judarna må ha trott på andra gudar men de var insignifikanta i berättelsen. Gud var överallt och i allt.

      Vad gäller välsignelsen så är ju Psaltaren och profeterna också problematiserande kring detta om hur det kommer sig att rika ändå är ogudaktiga och ju längre bort från Jakob vi kommer historiskt desto mer problematiseras detta med rikedom som Guds välsignelse. Men en röd tråd är att fattiga tar Gud särskilt hand om så helt enkelt framstår inte sambandet välgång=välsignelse genom GT.

      Exempel från Job: "Så har de ringas rop nått fram till Gud,
      han hör när de fattiga ropar."


      Några Pslatarexempel: "De svaga förtrycks och de fattiga klagar,
      därför vill jag nu gripa in, säger Herren,
      jag vill ge hjälp åt den som föraktas."

      "ty Herren lyssnar till de fattiga
      och föraktar inte de fångna."

      "Han förbarmar sig över de svaga och fattiga,
      räddar de fattigas liv."

      "Jag vet att Herren tar sig an de hjälplösas sak
      och skaffar de fattiga rätt."

      Ordspråksboken: "Att förtrycka de ringa är att smäda deras skapare,
      ärar honom gör den som hjälper de fattiga."

      Jesaja återkommer ständigt till detta tema: "Herren går till rätta
      med sitt folks äldste och styresmän.
      ”Det är ni som har skövlat vingården,
      rov från de fattiga finns i era hus." dvs deras rikedom är inte frukter av Guds välsignelse utan av stöld.

      Så det är ganska svävande vad Guds välsignelse innebär. Inte alltid är det att bli snorrik. Men ofta. Kung Hiskia tycker sjukdomen var en välsignelse-åtminstone när han blivit frisk.



      Radera
  2. Jag tänker så att välsingnelser kan kräva kamp, När vi talar om kärlek i moderna termer är det kanske romantisk stjärntindrande sådan, Men att vara gift i nöd och lust kräver mer än "skoj" ungefär som det sägs om jesus:Han blev pinad för våra brott,sargad för våra synder,han tuktades för att vi skulle helas,hans sår gav oss bot.

    Men utifrån sådan kamp kommer ju något gott.välsignelser.

    Att vara fattig kräver ju sina offer det med, kamp att få ihop det med pengar,mat och hyror och det är nog ingen större risk att den fattige skulle bli upplåst i denna världen och tro sig vara något , men att vara "tom på sig själv" verkar vara ett utmärkt kärl för gud :

    Hör på, mina kära bröder: har inte Gud utvalt dem som är fattiga i världens ögon och skänkt dem trons skatter och arvsrätt till det rike han har lovat dem som älskar honom? (jak 2:5)

    Bibeln visar att det är upp till gud att öppna eller stänga den himmelska gotte butiken , jag tror att man kan vinna välsignelser hos gud på olika sätt, munkar och nunnor exempelvis där kom ju vissa från rika familjer men valde att leva utblottat för att vinna välsingnelser från den himmelska godis butiken.som i slutändan handlar om guds ära och upphöjelse.

    En medeltida riddar berättelse som handlar om kvinnliga riddare berättar att segraren drog ihop mycket guld och rikedommar i tornspel och skänkte sedan hela rasket till dom fattiga, kanske besynnerligt i vår tids ögon , men från medeltids perspektiv inte så konstigt som förstog sig på ära. Välsigna gud och dom fattiga , så äras du tillbaka av gud. som är en "teknik" bland många, vad gäller begreppet välsignelser.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du säger precis det jag behövde höra om kamp och välsignelse! Sysslar just med medeltiden som litterär epok med eleverna och detta med tiggaridealet och att fattiga hade en viktig uppgift att fylla försöker jag betona, det ligger så långt från den tid vi är på väg mot som manifesteras i Game of Thrones mycket mer än GoT talar om medeltiden.

      Radera
  3. p.s en intressant irlänsk välsignelse önskan:

    https://www.youtube.com/watch?v=ZhMCBnwS220

    Som är intressant på så sätt att den inte önskar att mottagaren ska bli stenrik eller leva i en rosa dröm utan motgångar , men innehåller inte negativa ting utan önskar att livet ska vara uthärdligt och att mottagaren alltid har möjlighet att se det goda och kärleksfulla ...skulle jag vilja beskriva det som.

    SvaraRadera