torsdag 12 november 2020

Johannes evangelium

Läser just nu 100 dagar med Jesus av Niklas Piensoho och en kommentar av Klaus , båda tar upp Johannes evangelium. Piensohos andaktsbok utgår från Johannes evangelium för att ge daglig vägledning och andliga övningar. Det låter som en jobbig självhjälpsbok, men det är det inte. Jag har mycket glädje av den. En övning som hjälpt mig nu i november är att en gång varje vaken timme ägna en minut åt att enbart kontemplera det faktum att jag är buren i Guds famn. Detta är sant dygnet runt, men att enbart fokusera på detta i en minut varje timme har hjälpt mig mycket en stressig och mörk tid.

Så jag tänkte att Klaus och jag ska läsa Johannes tillsammans, om det är okej för dig? Här kommer inledningen som är mäktig och ofta citerad i alla möjliga sammanhang:

I begynnelsen fanns Ordet, och Ordet fanns hos Gud, och Ordet var Gud.

Det fanns i begynnelsen hos Gud.

Jag som språknörd har ju alltid tänkt på detta som et bevis för hur mycket språket betyder för oss människor. Men jag ser att Klaus har fog för sina gnosticismanklagelser mot Johannes. Här finns antydningar om magiska krafter i ord. Att ord är lika med Gud och att allt börjar med dessa mäktiga ord. Gnosticismen lär ju ut att affirmationer om hur vi vill att allt ska vara jan förändra verkligheten "mind over matter". Okej 1 poäng till gnosis i Johannes evangelium.

Men gnostiker tror ju att allt skapat är gjort av en ond Demiurg som vill oss fina rena männsikosjälar ont genom att förse oss med åldrande , värkande, tunga,jordbundna, sjukliga kroppar. Ändå avspeglar Johannes i dessa inledningsord tydlig 1 Mosebokens ord:

I begynnelsen skapade Gud himmel och jord.

Jorden var öde och tom, djupet täcktes av mörker och en gudsvind svepte fram över vattnet.

Gud sade: »Ljus, bli till!« Och ljuset blev till.

Gud såg att ljuset var gott, och han skilde ljuset från mörkret.

 han säger alltså emot gnostikerna eftersom han sammankopplar skapelsen med Gud, ljus och mäktiga ord.  För en gnostiker stämmer det inte. Skapelsen är ett elakt skämt av en ond Demiurg. Det verkar alltså som om Johannes inte alls håller med utan menar att samma Gud som skapat oss  är den som skapat ljuset (ett viktigt begrepp inom gnosticismen). Joahnnes evangelium antyder inte heller att våra ord skapar på samma sätt sätt som Guds ord. Vi är Guds barn genom att ta emot honom, inte genom att affirmera "jag är Guds barn" tio gånger om dagen. Här ger jag 1 poäng till den sida som hävdar att Johannes är klassiskt judisk-kristen.

Är du med Klaus, vad tänker du? Jag fick många kommentarer , som synes. En av dem tipsade om denna blogg som jag finner klok och intressant. Här skriven Stefan Green om Johannesprologen.

Detta är verkligen tankar för stunden, ett utkast. Jag kastar ut det till Klaus och alla andra som funderar kring detta.

8 kommentarer:

  1. Jag minns inte vem sa det, en tysk eller schweizisk teolog?
    Jesus ÄR ordet, sa han. Och ett ord handlar såväl hos Gud som hos människa om KOMMUNIKATION.
    Om man ser det så, så stämmer det inte med ett synsätt där Ordet är ”Tanke” eller ”Kunskap”.

    Klaus

    SvaraRadera
    Svar
    1. ”Kunskap” är en ”underavdelning” till den levande Kristus vilket gäller även oss. Vi kan vara ”ordet” i kommunikationer sinsemellan och med Gud.

      Radera
    2. Kommunikation, bra! Jag har mest tänkt att det är det ord som skapar. När Gud säger är det Jesus och då varder det ljus, nypon, maneter och katter. Men ordet är ju kommunikation, det första som fanns är gemenskapen"låt oss göra människor till att vara oss lika. Till man och kvinna..." ordet som samtal, kommunikation. Väldigt judisk tanke. Tack!

      Radera
  2. Fast inte vet jag. Jag tror dock att det ligger något i det. Ordet i gängse (...?) bemärkelse får mig att tänka på Alfapet, som svävande bokstäver, som en fjärde entitet vid sidan av treenigheten...


    SvaraRadera
    Svar
    1. Eller det som håller ihop treenigheten. Så bar att de inte bara är två-tre öppnar upp. I många språk, tex samiskan, finns dualisformer av verb innan de öppna pluralen som bjuder in obegränsat antal av subjekt in i handlingen.

      Radera
  3. Den Helige Ande känns som att hen gått i pension eller något liknande. Man förstår sig inte på honom. Kan DHA vara identisk med ”Ordet”.?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, varför inte. Jga tycker ju inet Anden känns som en pensinär men då envisas jag med att gammaldags nog använda den gamla neutrala formen heligA Ande. kanske jag är knasigt språknördig, men varför inte? I GT är Anden definitivt kommunikativ och vis. Skvaller , kommunikation är ju ett sätt att hålla ihop folk och vänligt skvaller gör gott för alla gemenskaper.

      Radera
  4. Den Helige Ande känns som att hen gått i pension eller något liknande. Man förstår sig inte på honom. Kan DHA vara identisk med ”Ordet”.?

    SvaraRadera