lördag 20 juni 2015

Midsommardagen firar vi Johannes Döparen- Tom Bombadill i öknen


Johannes Döparens dag. Då passar det med målningar av Barock-Olgas älskling Caravaggio eftersom hans älskling verkar ha varit Johannes Döparen som han målade om och om igen.

Caravaggio, som vanligtvis gillar det lite våldsamma, starka uttrycket har konstigt nog valt att oftast skildra Johannes som yngling i ödemarken. Man kan tycka att den realistiska Caravaggio skulle ha älskat att framställa Johannes döpande och predikande för skaror av udda och avsidestagna i samhället, men hans vanligaste motivval är alltså Johannes innan han började predika. Självklart har han ju målat Johannes i mer dramatiska situationer som halshuggningsmålningarna, men mest är det symbolmättade och stillsamma vildmarksbilder han målat av Johannes.






Under den tid när Nya testamentet skrevs var vildmark och ödemark en otrevlig plats där djinnerna härjade fritt och farliga ormar regerade. Det rådde inte alls en sådan vurm för orörd vildmark som vi är vana vid.

Denna förtjusning i den "otämjda naturen" uppkom på sent 1700-tal. Men redan under barocken började pastoralmotivet bli populärt i konsten. Pastoralmotivet speglade en slags längtan till lagom vild natur, lite halvtama ängsbackar och hagar, skogsdungar i ett prunkande odlingslandskap och upphöjandet av herdeflickor och herdepojkar som ledde till att man i högreståndskretsar , åtminstone om man var någorlunda ung,började äta utomhus på filtar, så kallad pique-nique, utklädda till idealiserade herdeflickor och herdepojkar vid mitten av 1700-talet.

Caravaggio målade aldrig pastoralidyller, men den unge Johannes i vildmarken är lite grann en bärare av samma idé om den naturliga människan som inte kräver konstlade sjurättersbanketter och svårbegripliga sällskapsseder för att "känna att man lever". I den översta bilden ser vi en yngling, nästan naken, med få ägodelar som gosar med en vädur, en vildget som man annars vanligen inte gosar med-hornen är inte bara till prydnad,-eller ett får. Lugn och harmoni mellan människa och natur kännetecknar bilden.
Samtidigt lurar döden i de typiska barocksymbolerna i dessa målningar. Vissna blommor syns i målning ett och tre här ovan. Väduren eller fåret syftar på den vädur som offrades när Abraham trodde att Gud ville att han, likt folken i landet gjorde, skulle offra sitt barn till Gud. När Abraham skulle sticka kniven i Isak, sa Gud: Abraham, vad tar du dig till? och sände en vädur för Abraham att offra i stället. Detta har sedan setts som en förutsägelse av Jesu död för andras skull och fåret i den andra målningen syftar naturligtvis också på Jesus som det offerlamm som räddar världen från döden.

Om vi skulle missa denna symbolik ser vi också Johannes stav som formar ett kors längst upp och den röda färgen på manteln av kamelhår är martyriets färg, Johannes skulle ju sluta sitt liv som en av de första martyrerna. Märk väl att en riktig martyr aldrig dödar någon annan utan bara blir dödad för sin åsikts skull. Att kalla människor som mördar genom att begå självmord för martyrer är i sanning en skymf mot dem som har dött och dör för sina åsikters skull-en martyr dör, hon dödar inte!

I barockmålningar är döden ständigt synlig i symbolik om inte annat. Konsten skulle stämma till eftertanke; memento mori. Det spelade ingen roll hur blomstrande naturen var, hur vackra människorna var på bilderna-alla skulle de förr eller senare bli torrt hö och dö och man såg konstens uppgift som att påminna om detta, speciellt när kyrkan var uppdragsgivare, som det var i Caravaggios fall.

Jag gillar detta drag hos barocken, med vetskapen om döden förhöjs livskänslan, vem kan verkligen känna livsleda om man inser att vi all ska dö- när som helst? Ta vara på livet! ropar barockmåleriet till oss idag-vi är alla döda nu och du gör oss snart sällskap, så ta vara på tiden-lev medan du gör det! Schopenhauer, Siddharta Gautama och Predikaren var alla rika och övermätta människor. Inte Johannes-han hade allt han behövde men inte mer. Någon snobb som predikade för fattiga skaror att man skulle sluta längta efter mat, rättvisa och fritid; att bli lyckligt andligt upplyst genom att sluta leva, var han inte. Därför passar Caravaggios målning just nu, just här i den korta midsommartiden, när solen aldrig går ner. Så ska vi leva och glädja oss åt nuet just nu, inte upphöra att vilja leva.

Som Tom Bombadill, fast på riktigt, som Hjortrongull, fast i öknen, ropar Johannes till oss genom millenierna: Rik nog som nöjd är! Men rättvisa först.

12 kommentarer:

  1. Vi har en gravhäll vid kyrkan där jag arbetar som är på latin från medeltiden som just inehåller orden memento mori, en lite finare herre vars gravhäll en gång låg framme vid altaret och en krypta under, komiskt för hans släkt hade donerat en summa pengar för att gravvården skulle skötas till evig tid :) folk på den tiden hade inget hum om inflation, på slutet på 1800-talet var pengarna slut och kryptan fallfärdig och farlig så man tog beslut att mura igen kryptan och flytta ut hällen och luta den mot kyrkväggen så folk kunde läsa den.

    Hur som helst memento mori tror jag stämmer nog också till eftertanke att leva ansvarsfullt , göra det bästa vi har förmåga att göra, när man läser i tidningarna exempelvis om knösar som förre direktören för internationella valuta fonden , Strauss-Kahn som förgriper sig på en hotellstäderska och verkar hålla på med en massa annat olagligt.

    https://sv.wikipedia.org/wiki/Dominique_Strauss-Kahn

    Så önskar man ju att kyrkan hade lite mer att säga till om, sådana herrar skulle sannerligen behöva höra om memento mori OFTA ;)

    Jätte sant som du säger Alma dagens självmordsbombare är sannerligen inga martyrer.

    SvaraRadera
  2. Underbart exempel på att inflationen äter upp det man tror sig ha. som Jesus sa, förlora det man tror sig ha. Memento mori skulel stämam till eftertanke om hur livet levdes, det ska inte slösas bort som liknelsen om talenterna/punden i Lukas 19:11-27 kan förstås.

    Dominique strauss-Khan är ett bar exempel på amktens fartblindhet och det där att ha för mycket gör att man tappar förmågan att bli nöjd. Mer och starkare, fler upplevelser, mer mat, mer makt krävs för att känna att han lever. Till slut slår man försvarslösa prostituerade kvinnor för att få en kick. Bra att han avslöjades nu, det kunde slutat med mord.

    SvaraRadera
  3. Min bild av Johannes är lite vild och galen med spretigt hår och skägg. Denne JD är ju väldigt...soft. Nästan lite androgyn?

    SvaraRadera
  4. samma här klaus , ungefär som jon snow (från game of thrones) som är på moderna middag och är "brutal" med sin (medeltida) ärlighet ..haha

    https://www.youtube.com/watch?v=BabsgCQhpu4

    Johannes näms ju i utombibliska källor, minns jag inte fel så sa han till den judiske lydkungen som hade tagit över sin brors fru att han levde fel mot judisk lag , måste varit en rätt tuff profet , inte ovanligt att kungar som kände sig utmanade på något sätt förr i tiden gjorde sig av med sådana personer som vågade sätta sig upp mot dom.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja han predikade mycket om rätt och rättfärdighet, sådant gillar inte alla att höra. Så här berättar Lukas kapitel 3 att Johannes lärde:
      När folk kom ut i stora skaror för att döpas av honom sade han till dem: ”Huggormsyngel, vem har sagt er att ni kan slippa undan den kommande vreden? Bär då sådan frukt som hör till omvändelsen. Och börja inte säga er: Vi har Abraham till fader. Jag säger er att Gud kan uppväcka barn åt Abraham ur dessa stenar. Redan är yxan satt till roten på träden. Varje träd som inte bär god frukt skall huggas bort och kastas i elden.” Folket frågade honom: ”Vad skall vi då göra?” Han svarade: ”Den som har två skjortor skall dela med sig åt den som ingen har, och den som har bröd skall göra på samma sätt.” Även tullindrivare kom dit för att bli döpta och frågade honom: ”Mästare, vad skall vi göra?” Han svarade: ”Driv inte in mer än vad som är fastställt.” Och när det kom soldater och frågade honom: ”Och vi, vad skall vi göra?” sade han till dem: ”Pressa inte av någon pengar med våld eller hot, utan nöj er med er sold.”

      Radera
    2. Stämmer bra då med vad Historie skrivaren josefos säger:

      Now some of the Jews thought that the destruction of Herod’s army came from God, and that very justly, as a punishment of what he did against John, that was called the Baptist: for Herod slew him, who was a good man, and commanded the Jews to exercise virtue, both as to righteousness towards one another, and piety towards God...

      Finns mer om dopet mm , men nöjer mig där ;)

      Radera
    3. Tusen tack för citatet har inte Josefus hemma så jag så där behändigt bara slår upp! Just nu är det bilmoratorium hemmavid. Biblioteket ligger lite långt från oss och troligen gäller det fjärrlån för specialiteter som Josefus.

      Radera
  5. Ja, det sägs ju att Caravaggio var lite förälskad i den unge man som stod modell här. Men det behöver inte alls varit så. Dagens människor är så sexfixerade. Bilden av Johannes innan framträdandet är en tradition med bilder av både Jesus och Johannes innan de framträder i evangelierna. Där har ju fantasin fritt spelrum för vi vet ju inge om den tiden vad gäller Johannes och ytterst lite när det gäller Jesus.

    När Johannes sedan blir vuxen och går in i sin predikarroll målar Caravaggio honom som en skäggig man, så där som man föreställer sig honom i allmänhet.

    SvaraRadera
  6. Vet inte hur jag skulle uppleva det idag, men i 30-års åldern så läste jag Tunströms Ökenbrevet under en natt i juni och blev sådär oerhört berörd. Kunde inte lägga ifrån mig boken.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hörde den på radion som följetong när jag var i tonåren, blev lika gripen. Tunström låter sig också inspireras av mellanrummen i Bibeln liksom Caravaggio. Är det konstigt att jag älskar Bibeln som föder sådan kreativitet?

      Radera
  7. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  8. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera