torsdag 24 september 2015

Reklamavbrott

Lövhyddohögtiden är en skördefest, här syns en del av årets skörd från vår egen gård.
Johannes evangelium 7: 2- 9 Judarnas lövhyddefest närmade sig. Hans bröder sade då till honom: ”Stanna inte här utan gå till Judeen, så att också dina lärjungar får se dina gärningar. Ingen verkar i skymundan om han vill bli allmänt känd. Om du gör sådana ting, visa dig då för världen.” Inte heller hans bröder trodde på honom. Men Jesus sade till dem: ”Min tid är ännu inte inne, men för er är det alltid rätt tid. Er kan världen inte hata, men mig hatar den därför att jag vittnar om att dess gärningar är onda. Gå ni upp till högtiden. Jag gör det inte den här gången, min tid är ännu inte inne.” Och han stannade själv kvar i Galileen.

 Också nu och här närmar sig lövhyddohögtiden, den börjar i år 27 september och pågår fram till 4 oktober. En fin tid på året även här fastän det knappast är lika bekvämt att bo i lövhyddor på hösten i Norra glesbygden som i Israel. Men en mysig utomhusmåltid kanske det blir väder för.

Också Jesus och hans familj förbereder firandet i den här texten och hans bröder är på väg till vallfartsorten Jerusalem. De tycker storebror ska följa med och visa lite underverk för lärjungarna som tydligen också var på väg till Jerusalem. Men Jesus stannar kvar i Galileen. Jag gillar dessa passager, som är många, i evangelierna där Jesus är så kantig och ovillig att göra reklam för sig. Åter hävdar han att hans tid inte är inne och fram tills dess stannar han i Galileen och lever sitt fördolda liv på en ort som hade låg religiös status. 

Återigen ser jag hur olik Jesus är allt vi föreställer oss. Ska man berätta sanningen om livets mening borde man ju vilja visa upp sig, skaffa sig en publik visa upp lite "tecken" som folket ständigt tjatar om, skaffa sig en fan club. Men Jesus bryr sig inte ens om att gå till Jerusalem med sina lärjungar. Och inte är han så smidig mot sina småbröder heller: "[…] för er är det alltid rätt tid […]" en retlig storebror, skulle Jesus vara sådan? Ja, tydligen. 

Just sådana små passager gör evangelierna så trovärdiga. Grekisk filosofi, som bestämde vad man tyckte var rätt och fel i Romarriket, förespråkade stoiskt lugn; man skulle absolut inte visa känslor på ett obehärskat sätt. Jesus, däremot blir ibland irriterad och hans hävdatecknare evangelisterna tar med dessa incidenter. De hade tydligen förstått att Jesus inte var intresserad av att göra reklam-hans ärende är sanningen och livet.

6 kommentarer:

  1. ja jesus är väldigt väldigt långt bort från dagens mega kändisar , även en del filosofer på jesus tid blev rätt rika på sina läror eller hade rika beskyddare. Jesus gick till fattiga och sjuka och undervisade att guds rike är på väg ändå är han besjungen och ärad nu i 2000 år mäster jesus. Läser man bibeln ser man ju att folk på den tiden som idag umgicks i sina små klaner fariseerna festade med varandra och ville inte ha med syndare att göra, jesus tar välvilligt i mot kvinnan som grät på hans fötter och säger dina synder har blivit förlåtna. fariseerna fnyser åt synderskan . men som jesus själv sa , sanningen ska göra er fria. ska man bedöma så verkar det som att kvinnan var en prostituerad och fann nytt liv och befrielse hos jesus, du är den som förlåter synder därför fruktar man dig, säger ju ett skriftställe. och inte blev han rik eller mega kändis under sitt liv som vissa andra lärare blev .

    Fina blommor du fått från trädgården :) jag har skördat på kolonin och ett tag hade jag köksbordet fullt av potatis jag tvättat,gröna tomater,lök på tork. nu har jag stuvat undan det mesta inför hösten/vintern bara tomaterna kvar som sakta blir röda och ätbara.

    SvaraRadera
  2. Ja, Jesus ger den där motbilden till egofixeringen på alla områden. Jag gillar detta att allt im livet är både ock, aldrig ensidigt, ibland kan man behöva vara ensam, inte kasta sig ut i stora sociala sammanhang. Kyrkan faller lätt i detta dike för vi inbillar oss att "all publicitet är god publicitet". Många gudstjänstfirare, många följare osv räknas som stort, men är innehållet skralt eller destruktivt nyttar det till intet, tvärtom. Aletheia är Sveriges största högerkristna blogg enligt antal läsare och Seglora är störst på vänstersidan -ingen av dem speciellt uppbyggliga, fler läser Sandahls oftast elaka skvallerblogg än de som läser Rambling Thoughts tänkvärda och uppbyggliga. I ett kapell på landsbygden samlas kanske 15 trogna varje söndag medan en arena fylls en gång om året av flyktiga konferensbesökare. Vad som är värdefullt växlar, men det är inte alltid det stora sammanhanget är det som bär mest god frukt.

    Så ock med min trädgård den är liten men fruktbärande, det som syns på bilden är sallad och krasseblommor som är ätliga och fulla av antioxidanter. Ännu så varmt att allt växer här! Men oår för potatisen är det här uppe. Satte några på försök i gödselstacken, de är de enda som vuxit antagligen pga värmen i stacken som torkar upp jorden mellan alla regn.

    SvaraRadera
  3. aha det var krasseblommor funderade på vad det kunde vara när jag såg bilden :)
    samma här med potatisen, nätt och jämt det blev några pga av den dåliga sommaren många man grävde upp var små eller larver och ohyra som grävt sig in i en del av potatisen, måste läsa på till nästa år vad man kan göra åt sådan ohyra.

    Stämmer bra som du säger om mega kändisar inom den kristna världen, har förvånats en del må du tro att man tar efter kändis kulturen ute i världen. skvaller och elakheter och behov att synas ungefär som big brother ibland märks det att det handlar om pengar eller hur många medlemmar man kan få, väldigt o övertygande . såg ett klipp i går med en nunna som talar om kallelse som jag tycker verkar vara enkel och rak som övertygar bättre, något som förvånar mig många gånger är hur kvinnliga många av dessa nunnor är, fast dom lever i celibat har dom en väldig utstrålning, tycker jag.

    https://www.youtube.com/watch?v=FyhWzjO7T-I

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är riktigt pinsamt att kristna tycks tro att om deras egen vackra feja blir synlig i medier blir Kristus känd. Och som du säger skvallras det och då allra mest om dem som inte söker rampljuset utan att ha ett viktigt ärende exempelvis Moder Teresa, Bono, Larry Norman och påven fick/får ofta utstå hån av dessa som älskar megapastorer med blekta tänder. Nu vill jag inte ifrågasätta att man vill bleka tänder men om det blir fotogenisk kvalitet som bestämmer vem som blir erkänd i kristenheten är något väldigt fel.

      Ja min potatisskörd blev inte stor, för hundra år sedan hade vi fått svälta eller tjuvjaga för att överleva vintern. Men morötter och persilja har vuxit fint, ruccolan däremot är ett sorgligt kapitel, verkar uppäten av någon kålfjäril. De brukar alltid trivas, förstår inget.

      Det du skriver om nunnor får mig att tänka på att människor som har ankrat i sin Ande alltid har en stark utstrålning, man vill vara nära dem och det finns gott om utrymme där men liksom Jesus drar de sig också tillbaka till sin kammare ibland utan att man känner sig sårad. Klosterlivet ,när det fungerar som tänkt, tränar upp detta. I varje kloster finns gemensamma ytor men också enskilda sovrum (det som är det egentliga klostret=stängt) där man inte släpper in någon annan än Jesus.

      Tänker nu att så borde vi alla organisera våra liv för att bli mindre beroende av blekta leenden och bli mer oss själva-ha ett utrymme där Jesus får säga sitt: "Jag har utvalt dig!" till oss. Men sedan också finnas för varandra för att hitta sig själv och andra.

      Radera
  4. jo det sägs ju att där guds ande är finns frihet, riktiga andliga lärare behöver inte tvinga sig på folk anser jag ,Apollos och Paulus vattnade men sen skötte guds ande växten.
    Mega pastorna med blekta tänter tycker jag mer tenderar driva det hela som en firma och säljer ett visst koncept, människor blir stöpta i pastors avbild liksom. Risk finns att det blir en fjuttig kristendom kristna var ju från början döpta för att växa upp till huvudet som är Kristus alla nå sin fullhet i Kristus inte att följa vissa pastorers koncept. David Wilkerson sa något jätte bra, nämligen att alla kristna borde skaffa en garderob och där inne tala med gud som borde vara det viktigaste och mest grundläggande. Han menade då ett utrymme som typ en kloster cell eller en plats där man får lov att vara i fred och söka gud.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis, en closet, som betyder ett stängt utrymme, på latin claustrum och det är så nunnans eller munkens sovrum heter och vårt ord kloster kommer förstås därifrån.

      Radera