torsdag 21 januari 2016

Hagerman om Herman

Vagabonder, tattare, kriminella etc. i folktypsboken. 
Veckans läsning har varit Käraste Herman- Rasbiologen Herman Lundborgs gåta av Maja Hagerman. När Alma gjorde mig glad och kreativ har Herman gjort mig rädd och dyster. Det hjälper nog att en dunderförkylning slagit till, men Herman Lundborgs liv och tankar räcker alldeles på egen hand för att göra den muntraste nedstämd. 

Maja Hagerman lyckas väcka vår nyfikenhet för en man som anser inavel vara något eftersträvansvärt och förespråkar, samt praktiserar, både abort och sterilisering av "rasblandade" och "svaga typer" genom att presentera honom med hjälp av de brev som människor skrivit till honom. Det var väldigt många unga kvinnor som skrev förtroligt till psykiatrikern och rasbiologen Lundborg som skrev ut mediciner till dessa kvinnor som följde med honom på hans expeditioner runt om i Sverige för att assistera vid mätningar och fotograferingar och han behandlade dem som sina hålldamer.

Speciellt den vackra lärarinnan Hilja Holm 22 år från Svappavaara hänger länge med på hans resor, hälsar på nere i södra Sverige och blir nästan en familjemedlem, hon verkar till och med accepterad av fru Thyra Lundborg. Hennes bror är lappfogde och hon talar finska, samiska och svenska så det är inte bara det att hon är söt och beundrande ung som gör den manipulative Lundborg, 55 år gammal, fäst vid henne. Han verkar annars närmast besatt av unga vackra kvinnor; lärarinnor, gymnastikdirektörer och fotografer. Trots sina åsikter om rasblandning finner han flera vackra kvinnor också i Norrbottens län, det län som han färgat helt svart på en "rastypskarta" som tecken  på att här bor endast svårt rasblandade folktyper, en av dem blir hans andra fru; Maria Isaksson från Övre Soppero. Men från henne finns inga brev att läsa. 

Hans förfärliga åsikter gör honom hänsynslös trots all generositet och respekt han bemöts med. En stackars släkt på Listerlandet i Blekinge blir så illa förtalad av honom, i vetenskapens namn, att de än idag inte hämtat sig. När Sara Poidnakk* inte ville fotograferas av Lundborg grabbar hans vän Ossian Elgström tag om henne bakifrån och med ett stadigt grepp med händerna om vardera hennes bröst(!) håller han fast henne. Denna förnedrande bild publicerar sedan Lundborg helt skamlöst på sin stora "folktypsutställning" och i boken som publicerades till minne av den.

Mina äldre släktingar minns dessa mätningar och rasbiologer, så sent som på 1950-talet skallmättes min pappa i småskolan, de tyckte själva mätandet inte var så farligt men de upprördes över tvångsfotograferingarna. Förutom att leastadianer inte tagit bort andra budet i tio Guds bud, det om att inte avbilda något skapat, var det genant att fotograferas utan finkläder och möjlighet att kamma sig**. Lundborg var noga med att bara fotografera nordiska typer på ett smickrande sätt. 

En samisk kvinna som han uppenbarligen tyckte var ful, och dessutom ser ut att vara lätt utvecklingsstörd, fotades mot ett vitt skynke med okammat hår som ett exempel på särskilt ofördelaktig rasblandning. Men en vacker kvinna som han fått för sig var same av "ganska ren typ", kläddes ut i kolt*** och fotograferades i den och helt naken. Nordiska typkvinnor som avbildades nakna verkar däremot varit professionella modeller enligt institutets räkenskaper och den nordiska nakne mannen representeras av en noga utvald vältränad ung rekryt som Lundborg letade länge efter innan han fann. Han fotograferade "lappar av ganska ren typ" utomhus vid en bäck eller i en björkskog medan de som han kallade "finnar" fotograferades inomhus hos en familj i Kurravaara. Allt för att accentuera skillnader mellan människor utifrån den strikta apartheid Lundborg önskade, men till sin besvikelse aldrig fann, i nordligaste Sverige.

Hagerman skriver: 
Bland förvånade människor skapar han "raser" , upprättar skillnader, hierarkier, och uttalar ord som äter sig in i tänkandet. Även om verkligheten är sådan att man talar flera språk, samiska, meänkieli eller finska och klär sig på olika sätt och bär många namn, både svenskklingande och andra, och även om en del av släkten är bofast  och en annan inte, och identiteten som 'finsk' eller 'lapsk' eller 'svensk' i själva verket är glidande, så lämnas ett eko kvar. Rasbiologen drar gränser, uppmärksammar skillnader och skapar främlingar.
Lundborgs identitetspolitik och vetenskapsmissbruk har tyvärr inte alls dött ut som den blindtarm på människans vetenskapliga och sociala utveckling de var. Det  mest rysansvärda med denna bok är att det mesta känns igen idag. Den stackars Listerlands-släkten håller ännu på att återhämta sig. Men andra påverkades på ett mycket värre och djupare sätt, de tog själva till sig Lundborgs idéer. När sameföreningar upprörs över icke-samiska jojkare eller Gudrun Sjödéns koltinspiration är Lundborgs ande högst levande och i dagens migrationsdebatt är Lundborgs rasbiologiska agenda aktuellare än någonsin:
Åt invandringen måste också ägnas stor uppmärksamhet så att ej undermåliga individer av främmande folkslag få obehindrat inflytta och bosätta sig i landet. ****
En sällsynt renrasig nordisk flicka från Norrland från folktypsboken.

* Senare Sara Ranta-Rönnlund.
** Dessutom helt naken ibland.
 *** En samisk dräkt som hon varken ägde eller någonsin bar, ej heller var den sydd enligt det skick som rådde i hennes hemby.
****Pamflett skriven av Lundborg 1922 kallad Degenerationsfaran och riktlinjer för dess förebyggande.

75 kommentarer:

  1. Den vetenskapliga metoden uppvisade här vissa brister.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Eller ska man säga: reliabiliteten var det inte myclet fel på, mätningarna var mycket noggranna, men validiteten? Och de läskiga slutsatser han drog. Märkligt att tex förorda inavel men ge sig på den stackars släkten i Listerlandet. Samtidigt går det inte att komma ifrån att det ansågs vara den tidens vetenskap och Darwin förde liknande resonemang och värre, likt det Lars citerar här nedan. Jag hoppas att vi är något mer kritiska idag och inte sväljer allt. Men vad vet vi om vår tids blinda fläckar?

      Radera
  2. Tron på vetenskapen så som en religion var ju något nytt på Herman Lundborgs tid när man trodde att allt skulle gå att förklara ,bevisa och mätas, läromästaren Darwin skrev:

    At some future period, not very distant as measured by centuries, the civilized races of man will almost certainly exterminate and replace the savage races throughout the world. At the same time the anthropomorphous apes... will no doubt be exterminated. The break between man and his nearest allies will then be wider, for it will intervene in a more civilised state, as we may hope, even than the Caucasian, and some ape as low as baboon, instead of as now between the negro or Australian and the gorilla.

    Men självklart fanns det tråkigheter innan Darwin, minns att svenska lansskapslagar väldigt tidigt förbjöd att hålla kristna människor som slavar , någon penga glad människa kom ju på då att afrikaner många gånger var ickekristna och duckade för själva andemeningen om slaveri är humant och någon människa värdigt och Sverige hade ju slavhandel och koloni bland annat på Svenska Sankt Barthélemy , så Sverige blev ju faktiskt en av dom sista länderna i europa att avskaffa sådant när britter och Amerika avskaffat sitt.

    Något som är intressant är en liten mening från Paulus i 1 Timoteus 1:8 det är många hårda ord där mot dom som inte lever enligt lag, men intressant är att "människorövare" näms , i engelska översättningar brukar det stå "enslavers" med fotnot: That is, those who take someone captive in order to sell him into slavery.

    Så Paulus tyckte uppenbart inte slavhandel var något ok ;)även om han ibland har anklagats för att accepterat det romerska slav systemet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du tar det från helt rätt vinkel. Herman Lundborg blev en perfekt fortsättning på Alma Whittaker. Lundborg var ju på många sätt en konsekvens av att lösa mossgåtan utan att förstå Prudence-problemet. För Lundborg tyckte nog att han var en Prudence som gjorde mänsklighten en tjänst genom sin hänsynslösa kamp för renrasighet och inavel på rätt renrasiga nordbor. För att citera en av hans vapenm´kamrater: Elise Ottesen -Jensen. "Man måste skilja på rätten till liv och rätten att ge liv." Han tyckte han var etiskt rätt ute. Om vi "avlade" bort svaga och rasblandade individer skulle alla bli lyckligare.

      Varför han var så förtjust i renrasiga samer men gifte sig med Maria Isaksson från Övre Soppero på gamla dar är gåtan Hagerman hittar. Jag tror kanske han då var så gammal att han kunde gå med på ett barn och sedan tom giftermål med fel ras av den orsaken. Eller var Maria mer listig än de andra som tog hans "aborthjälp"? Hagerman tänker att han kanske steriliserade sin son med Maria eftersom han , Allan, aldrig fick barn.

      För mig är gåtan att vi kan fortsätta tänka som han i diverse sammanhang.

      Ja, Paulus trodde definitivt att slaveri hörde till det oundvikliga i samhället men att röva människor att sälja som slavar såg han som fel och snart nog hade den kristna världen anammat tanken om det tokiga i slaveri för egen del åtminstone. Men sedan kom plantagejordbruket i nya v'rlden ochh liksom en svensk på chartersemester såg man sig fri att bete sig vedervärdigt på en annan kontinent. Et annat utslag av nationalismen är att man beter sig illa utanför landets gränser och gör saker man aldrig skulle drömma om på hemmaplan.

      Identitetspolitiken på 18-1900-talet kan knappast underskattas vad gäller de fasansfulla krigen på 1900-talen. I liten skala beredde Lundborg och hans anhang marken för brott mot mänskligheten på alla plan och värst drabbade blev de som trodde på hans läror och stred för hans sak och de som fortfarande lever i villfarelsen att man ska skilja på folk och folk. Sådant skapar bara ont och absolut inget gott.

      Vis ska älska vår nästa som oss själva, som om vi är en och samma varelse. Vem är min nästa? Ja Jesus berättade att det var en samarier, samarier var för judarna den tidens romer, just för att vi skulle fatta att alla är min nästa och ingen folkgrupp är inte min nästa.

      Alla människor är Guds barn. Jag upprepar med en dåres envishet: vi behöver ingen annan grupptillhörighet eller identitet för att bi hela människor allt därutöver skapar förr eller senare högmod, död och förintelse.

      Radera
  3. Maja Hagerfors skriver väldigt bra böcker.
    Den mannen verkar ju ond, delvis ett barn av sin tid, trodde att saker existerar oberoende av varandra och att det gäller att dela sönder i allt mindre beståndsdelar för att komma fram till sanningen.
    Angående identitet så är jag mer osäker än Alma. Psykologerna brukar säga att man behöver en gnutta narcissism för att man ska må bra.
    För mig är det avgörande om man känner sig ”bra” för att man är t ex Sioux-indian, eller om man känner sig ”bättre än” eller ”bäst”. När den kollektiva identiteten X jämför sig med andra och börjar se sig själv som bättre, det är då det onda börjar krypa in.

    Dels tycker jag nog att kristna verkar ha lika stort behov av olika kollektiva identiteter som icke-kristna. Jättetydligt som Amishfolket eller bara ganska tydligt som hos frikyrkliga: en viss typ av frisyr, av kläder, av vanor, av uttryckssätt överhuvudtaget. Det finns tydliga kristna gruppidentiteter och av många olika slag, och som har konsekvenser.

    En del av identiteten får man ju genom präglingar av helt annan typ. Exv att man som barn och ung på sextiotalet gillade Beatles, samlade på filmstjärnebilder, följde Kullamannen på Tv och tusen andra saker. Alla sådana saker är en del av min ”identitet” på något sätt.

    Jag tror att det är svårt att bli av med alla slags gruppidentiteter och de kristna är inte fria från sådant. Sedan tror jag, hoppas jag, också att det finns godartade varianter där man inte just jämför med andra på liv och död och skam och mallighet. Dels tror jag att godartade varianter gör en viss psykologisk nytta (t ex motkraft mot skam bl a som exv Amerikas indianer känt mycket av) och för att bevara kvaliteter och rikedom som kan finnas i en viss tradition. Att rycka upp sådant med rötterna för att ersätta med en ”ren” kristen identitet – det har försökts förr. Hur har det fungerat?

    Elakartad kollektiv identitet – dåligt. Godartad kollektiv identitet som inte anser sig överlägsen andra identiteter – kan nog ha positiva värden.

    SvaraRadera
  4. Skillnaden mellan "godartad" och "elakartad" är väl också vad som är den VIKTIGASTE identiteten. De som blev "ett i Kristus" och inte längre Grek osv behöll nog en del av sina kulturella mönster men dessa var inte längre centrala, inte längre viktigast.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kultur kan ha tre sidor: goda, dåliga och neutrala, som den där Lakota-hövdingen (Sioux) sa på urbefolkningsfestivalen i Kiruna för tio år sedan (jag tjatar om det jag vet, men jag tycker det är pedagogiskt och spot on). Till det neutrala hör kläderna, musiken och språket. Det goda ska vi behålla och gärna dela med oss av, det dåliga ska vi bekämpa och det neutrala är valfritt.

      Så tycker jag. Att vara Guds barn behöver inte betyda att jag har frälsis-uniform,munkkåpa eller leastadian-huivi, som vi alla vet, jag väljer nämligen det neutrala själv. Identitetsfanatikerna låter oss inte välja själva. Lundborg bestämde att den vackra sameflickan skulle ha en kolt på sig fast hon aldrig bar kolt. Sameföreningarna utfärdar jojkförbud på etnisk grund och apartheid förbjöd människor att mötas ens i kyrkan över etniska gränser utstakade av Lundborgs likar.

      Jag ser inget gott i det, inget alls.

      Som kristen är jag både med i en grupp och en individ. Jag tillhör den världsvida kyrkan men jag klär mig någorlunda efter eget huvud och klimat. I det svettiga Kongo var kostym med stärkkrage ännu dummare än i London men den kulturella yttringen tvingades på tjänstemän i europeiska kolonier för 100 år sedan. Exempel på hur dumt det är att pracka på folk identitetsmarkörer som har med klass att göra.

      I Indien bär kristna helst vita kläder, rosa tillhör de högsta kasterna, brandgult buddhisterna etc. Visst kan det vara en trygghet och är det ett fritt val är det okej. Det är exempel på religiösa markörer. Neutrala och sällan onda även om de kan användas i ont syfte.

      Men etnicitet föds du till. Att gruppera efter den skapar främlingar av vänner, "raser" av individer,stolthet över att vara född hos den ena skam över detsamma hos den andra.Identitet byggd på genetik skadar alltid på något sätt därför att du inte kan komma ifrån din släkt där tar de fria valen slut och du kan hata någon bara för att de är födda om de är födda i "fel" grupp.

      Påklistrad identitet är heller aldrig bra och att sära på folk och folk och göra folk snobbigt högmodiga över samhällsklass skadar också men du kan göra klassresor, du kan välja ditt eget ingångsvärde. Etniciteten kommer du aldrig ifrån.

      Du har rätt i det att vi inte kan vara identitetslösa, antingen kommer identiteten att prackas på oss, väljas av oss själva någorlunda fritt eller utvecklas från vårt barnaskap hos Gud. Jag föredrar det sistnämnda. Och jag väljer helst själv om jag ska jojka eller joddla spela krocket eller boule, äta skinka eller morötter samtidigt som jag vägrar döma ut andra människor som si eller så eftersom de tillhör en speciell grupp.

      Jag vill nog helst lära känna folk individ för individ. Jag betackar mig för generaliseringar som att alla svenskar är si och alla norskar så. Vi är alla människor och så fort vi börjar dela in oss i grupper som vi inte kan ändra på blir det farligt.

      Ytterligare ett exempel på det destruktiva i Lundborgs ideal: Du kan alltid välja att vara kristen Lakota, men du kan inte välja att vara svensk och Lakota. Därför borde etnicitet vara den minst betydelsefulla delen i vår identitet eftersom den skapar oöverstigliga murar mellan folk. Jesus har rivit ner dessa murar genom att göra oss till Guds husfolk. Även det som vi fötts in i kan ändras, genetiken behöver inte vara ett hinder mellan människor.

      Herman Lundborgs verksamhet gjorde stor skada just därför att han inte såg någon annan utväg än sterilisering och apartheid eftersom all vår identitet enligt honom byggde på "rastyper", genetik, som var helt opåverkbara. Jag ser inte att identitetsPOLITIK någonsin kan leda i någon annan riktning, förr eller senare kommer förintelsen.

      Psykologiskt bygger vi våra identiteter utifrån många faktorer men etnicitet ska aldrig spela någon roll för mitt förhållningssätt till någon och härav följer att identitetspolitik alltid är etiskt felaktig- medan identitetspsykologi är neutral.

      Radera
    2. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

      Radera
    3. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

      Radera
    4. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

      Radera
    5. (Tog bort ett par kommentarer som jag tyckte spretade lite för mycket. Försöker lära mig.)

      Radera
  5. Ok, jag förstår. Skillnaden mellan identitetspolitik och identitetspsykologi. Håller helt med där.
    Den bild jag fick framför mig för några veckor sedan då vi diskuterade detta, var från en dokumentär där det började i sprit och skam för att få tillbaka en tillhörighetskänsla och en viss stolthet. Han engagerade sig för sitt folks minnen, sägner, konst och allt sådant. Det kändes positivt bara och ingen udd riktad mot "de andra". Men det kanske fanns en mörkare sida där också.
    SD exploaterar ju sådana känslor, gör dem jämförande, exkluderande och uppblåsta.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag trro Lundborg, som var nazist, och SD drar till sig männsikor som känner sig vilsna och ger dem en "identoitet" genom att vara födda. Lite samma k'nsla som vi får när vi närmar oss Jesus: utan rpestation blir vi plötlsigt fullt ut accpeterade och ingår i ett större sammanhang.

      Vi männsikor är skapta för sammanhang men när sammanhanget är en folkgrupp, en nationalitet då blir det oundvikligt fel. Den enda folkgruppen och identiteten som borde vara omöjlig att exploatera för vålds- och förtrycksyften är den som Guds husfolk. Tyvärr kan även den identiteten förvridas i onda syften vilket visar hur djupt syndens tjäle gått i människohjärtat. Människan är både ond och god innerst inne det är en lärdom vi måste förhålla oss till.

      Men det finns ändå en möjlighet att känna samhörighet med alla människor som Guds husfolk det finns inte på samma sätt i SDs värld där Herders romantiska filosofi om ett folk ett land regerar. Apartheid skapar i den världen harmoni. I den kristna världen skapar Ubuntu harmoni, som Desmond Tutu kallar det. https://en.wikipedia.org/wiki/Ubuntu_%28philosophy%29

      Radera
    2. Vilsenhet och ängslan för att invanda livsmönster ska brytas upp är en del. Jag minns ett uppslag i en tidning för några år sedan där olika SDare uttalade sig. Där fanns en som jag kunde känna för, hon sa: "det känns som om allting faller sönder, det finns ingen trygghet mer". Hon förmådde vara i kontakt med sin sårbarhet och rädsla ändå.

      En annan faktor förutom vilsenhet och ängslan också skam, tror jag. (Inte skuld - jag har GJORT fel, utan skam - jag ÄR fel). En av de giftigaste känslor som finns, även hotet om skam triggar igång något.

      Ett samhälle med djupa klyftor, som producerar "Winners" och "Losers", där hela livet och hela människor sammanfattas i detta,  odlar och skördar skam.

      I den skammen och tomheten är man sårbar för löften om revansch på gruppnivå: jihadism, nazism, ku klux klan. Jag får undslippa skammen och får ära.  Får jag inte ära så får jag fruktan, hellre det än skam. Jag får en identitet, plötsligt ÄR jag någon, jag är inte värdelös och utlämnad längre. Jag kan också hitta ett sätt att vinna över eller förjaga konkurrenter om makt och diverse tillgångar.

      (Att få självkänsla via gruppen förekommer inte bara i onda grupperingar utan även i t ex arbetarrörelsen eller medborgarrättsrörelsen)

      Den råa kapitalismen odlar och skördar skam och skam producerar revanschbegär, mytbildning,  hat och paranoia.

      Titta på USA där det känns bisarrt obegripligt att sådana som Trump och Palin blir så populära. Skälet till det är att anhängarna egentligen skiter i om deras favorit har några egentliga kvaliteter alls förutom en enda: att vara det maximala vapnet mot allt anhängarna hatar, vilket kan sammanfattas i: allt och alla som minskar det enda som ger mig självkänsla- att vara medlem i gruppen VITA AMERIKANER. Det får bli hur många pyrrhussegrar som helst, det får gå åt helsike om det vill, men man ska ha min orgiastiska revansch. Man ska krossa liberalerna, hbtqarna och kvinnorna och de svarta och araberna och alla som hotar min identitets värde, mitt gruppegos värde. Det är nästan allt som betyder något.
      De starka kan konkurrera och vinna ära och fruktan som individer, men för många är det gruppen som gäller. Och dessutom utnyttjas detta av de starka för egna syften.

      Och detta inte bara i USA, nu. Det går som en blodig röd tråd genom historien.

      Radera
    3. Ja verkligen. Jag upprörs när man hör Palins skrikiga röst håna Trumps motståndare på samma sätt som jag ryser av obehag när jag hör inspelningar av Hitlers gormande. De spelar på exakt samma onda strängar. Och visst hör det ihop med alla krig och förintelser genom historien. Samma onda strängar finns att spela på hos alla. Det är därför jag tjatar om att växa in i Guds rike genom att se sig som Guds barn är den enda identiteten som leder rätt. Även om kristna ofta bara sett sig som en våldsam nation som ska erövra och tvinga sig på. Det är aldrig Guds rike, Guds rike är inte som denna världen. Det kristna namnet säger inget om det är Guds rike och Guds husfolk det handlar om.

      Radera
    4. Tack för tjatet. Det är viktigt.
      Samma misstag gjordes ju redan på Jesu tid.

      Radera
    5. Ja och en 2000 år gammal tradition är det ju dumt att bryta ;)

      Radera
  6. Helt sant Alma, hur många ideologier finns det som säger att alla människor på jorden är guds barn =) , det bästa Lundborg och co kan åstakomma är att dela in människor i folk och raser. 1900-talet var ju verkligen den sociala ingenjörskonstens tidevarv. fascism, nazism, marxism alla misslyckades dom att skapa ett lyckorike åt människan. och människoliv i dom olika krigen var ju enorm när dessa ideologier kämpa om makten.Guds rike har ju den fördelen att det just är GUDS och inte människors.även om vi människor sträcker oss och försöker. Guds rike (kristendomens omfattning) ökar och ökar ju ute i världen, bara i kina lär det idag finnas 200 miljoner kristna och i början på 1900-talet var det inte många, sant ju att dom "gamla kristna länderna" i europa till viss del har rasat i trosutövare. Men dom har ju börjat tro på politik och vetenskap istället. men det flitige bibelläsaren vet ju vad bibeln har att säga om avgudar och att man sätter människor på pidestal. Varför blir kyrkan polulärare för vart år som går här i Sverige ? ja.. det är ju bara att läsa tidningarna politikerna blir ju påkommna med näven i syltburken gång på gång man lovar runt men håller tunt, medans bank eliten gör sitt bästa att krascha världs ekonomin.

    Att folk då finner att kyrkan har en lååång historia bakom sig söker stadga där och lär finnas kvar när eliten kraschat är ingen fel bedömning.Gud fader , överlever människors politiska system.

    Klaus

    Jo minns jag inte fel var det ju så förr med indianer,eskimåer (alma vet bättre om samer) att dom fick inte behålla sin kultur,språk och skulle "renas" vet att någon minister i australien bad om ursäkt till aboriginerna för dom övergrep som var .Minns jag såg denna dokumentär om ortodox tro i Alaska,där en präst just resonerar om hur det var på 1800-talet 6.50 in i klippet berättar han om amerikanska missonärer och skolor som ville just "tvätta" folk rena från sin kultur, underförstått var tydligen dom ortodoxa mer accepterande för kulturella skillnader, och tror inte prästen "hittar på" dom ortodoxa ger ju hjärtat och det mystiska mycket rum i sin tro och inser nog att yta inte måste vara allt.

    https://www.youtube.com/watch?v=GseuuXrGQoY

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det lustiga med just samerna är att renskötande (dvs förmögna) samer skulle förbli lappar och inte skämmas bort av moderna bekvämligheter. Så kom det sig att barn som hemma bodde i varma hus med inomhustoalett fick gå i nomadskola i Jukkas, Lannavaara och Karesuando där de fick sova på golvet, ha utedass och undervisas i dragiga skolkåtor i ämnen som inte lockade till vidare studier eller annat som kunde förstöra den härdiga naturen hos barnen. Den enda skolformen som bygger på etnicitet helt och hållet i dagens Sverige är sameskolan som enligt erfarenhet ännu håller en undermålig nivå på undervisningen i allmänna ämnen.

      Så djupt lyckades Lundborgs idéer ta sig att det blev protester när en högskoleutbildning i sameslöjd skulle utvecklas men den måste då vara öppen för alla sökande eftersom universitet inte får välja studenter pga etnicitet, då gick den i stöpet för vissa sameorganisationer ville inte ha bort denna apartheid i utbildningen.

      Vitalis Karnell (kyrkoherde i Karesuando i början av 1900-talet) som var hjärnan bakom reformen med lapp-ska-vara-lapp-politiken har sannerligen lyckats påverka många med dessa vansinniga idéer. http://www.samer.se/4095

      Sorgligt!

      Däremot ville man helt utrota andra minoriteter här uppe, samer som inte var rika renskötare, alla som såg meänkieli som sitt första språk (kvener kallas de i Norge) osv. skulle assimilieras och de fick inte tala sitt språk i skolan, där fostrades rena svenskar lojala med svenska kronan i händelse av krig med ryssen. I Norge var man så hård mot den meänkieli -talande minoriteten att man plötsligt avskedade alla lärare med kven-bakgrund i början av 1900-talet. Så drastisk var man inte i Sverige utan det bestämdes bara att skolan , som varit finskspråkig, över en sommar skulle bli helt svenskspråkig. Många barn bodde långt från skolan och fick bo i arbetsstugor under veckorna där de kunde få fina "biträden" som extramammor, eller elaka dito som slog dem när de pratade finska på fritiden.

      Det som brukar framhållas var att familjer i dessa trakter själva bad om svenskspråkiga skolor, men det berodde bara på att man först tvångsförflyttade barn till kusten där de fick bo i familjer för att lära sig svenska och när de till slut fick komma hem kunde de inte prata med sina föräldrar. Men många finns ännu kvar med djupa sår av att skickas till arbetsstugor och nomadskolor som barn. Å andra sidan har jag en bekant som trivdes på nomadskolan i Lannavaara där han hade ett fint biträde som blev som en extramamma för honom. Medan hans mamma aldrig kramade honom fick han mycket närhet av henne. De höll kontakten tills hon dog. Han är också en oerhört tolerant människa utan minsta drag av apartheidrasism. Så visst beror allt på vilka individer man möter även om idén med nomadskolan var motsatsen, vilket visar att vi alla kan göra skillnad speciellt om vi arbetar med barn och unga människor.

      Radera
    2. En del av historien som jag inte haft en aning om.

      Radera
    3. Du är inte ensam. I södra Sverige vet man inte om andra minoriteter än samer och då de "godkända" renskötande samerna. men svenska staten har mycket att förlora på att historien blir allmänt känd liksom vissa samiska intressen. Ex.vis framhålls alltid skallmätningar på samer men Lundborg skallmätte över hela landet. Även kranier av allmogen i söder grävdes upp och även "nordiska typer" kläddes av nakna. Jag hade inte hört om den stackars Listersläkten innan jag läste Hagerman, för här i norr sitter vi och tycker synd om oss själva i stället för att ta reda på fakta. Nu vet jag bättre.

      ILO 169 kommer troligen aldrig att ratificeras av Sverige för då kommer fler minoriteter att kräva äganderätten över skog, vattenkraft och malm. Det blir mycket dyrare för Sverige än ILO 169 blev för Norge som får sina största rikedomar från oljefält ute i havet där urfolk inte har speciella rättigheter.

      Och när nu hela Norr- och stora delar av Västerbottesn befolkning har samiska/kvängener blir det kännbart med ILO 169. Därför jobbar både regering och rika renskötarfamiljer stenhårt på att förtränga alla andra grupper som "urfolk". Historien blir då bortträngd för de talar emot många mäktig intressen.

      Jag tänker att ILO 169 kunde ge oss samma medborgarlön som i Alaska. Det vore förstås ett dråpslag mot Sverige som det organiserats århundraden. men som sagt, när till och med svenska FN-förbundet gått på myten om "ett urfolk" desamma som svenska staten godkänner som samer dvs medlemmar i samebyarna (ett slags ekonomiska föreningar för renägare) verkar den drömmen vara helt orealistisk.

      Radera
  7. Kommer att tänka på filmerna "dansar med vargar", "avatar" och "a new world" där (de vita) huvudpersonerna byter sida (i den sistnämnda bara en viss tid). Det är ju svårt att inte jämföra den vita sidan med de ädla vildarna, det står helt klart att de är de sistnämnda som har den bättre kulturen.
    Men jag tror inte att dessa filmer egentligen handlar om att jämföra kulturella mönster utan att det mer är ett bearbetande av skuld tillsammans med en längtan bort från de gigantiska urverken som klämmer sönder oss. En kvarvarande del av romantiken.

    SvaraRadera
    Svar
    1. ...vilket inte betyder att vi ska resignera inför urverken eller förkasta positiva bilder av ett mänskligare liv.

      Radera
    2. ;) jo från Avatar har ju vi västlänningar i sanning något att lära från Naʼvi , dom livs levande är inte svåra att förstå om man har någon form av andlig tro och deras vördnad för allt levande, det skulle verkligen behövas efter diverse miljö möten, paris,köpenhamn:

      https://www.youtube.com/watch?v=8OlEMMjLebU

      Mer problematiskt tycker jag med västlänningar som inget förstår av andlighet som tror på maskiner/ständig matriell tillväxt och rykande fabriker är livets mål och mening. solmogna tomater som växer långsamt på kolonin går inte att jämföra med tomater som pressats att växa till max blaskiga utvattnade enbart för profit..lite som bilden av västvärlden.

      Men synderna brukar straffa sig till sist (sa mormor) och då blir det systemskifte (tror jag)

      Radera
    3. Men det överlämnandet som du och andra gjort där kräver en kraftfull tro på både Gud och en god potential hos människor och/eller att man är så bitterligen less på hur världen och många människor fungerar. Förtvivlan kan ibland få en att bli modig.

      Radera
    4. Men det är ju så att även om männikor ibland gör oss besvikan har jag aldrig blivit besviken på Jesus, det låter som en klyscha, men exakt så är det. Om vi inte vågar ge oss åt varandra blri livet svårt oavsett förmögenhet på banken.

      Livet kräver tillit, vi är ju faktiskt alltid beroende av andras välvilja eller åtminstone att de inte ogillar att göra sitt jobb. Tänk bara på alla busschaufförer, tunnelbaneförare ocj lokförare som behövs för att kollektivtrfaiken ska fungera varje dag. SE på Göteborg när snön kom. Inget fungerade för en stund för så många kom inte till sina jobb. Vi rä så beroende av varandra och av Gud att det är dumt att leva som om vi inte var det.

      Att känna tillit är också god stresshantering, lite som det prins Siddharta kom fram till-se på världen den är vacker, för det är den!

      Jesus säger tro på Gud och tro på mig. Det ord han använder i den grekiska som NT skrevs på betyder "tro dig in i mig" tro dig till mig" alltså utvecklas till mig, att bli lik mig, och då betyder tro=lita på, förtrösta på.

      Där finner jag vila: i att tro mig in i Jesus.

      Radera
    5. Jag har lite svårt för den där romantiska tanken om den gode vilden. Allt tyder på att det är fel. Uncas och Irokesnationen var inte "ociviliserad" tvärtom högt civiliserad med en hög grad av samhällsorganistaion och mer lik en välfärdsstat än de flesta nationer i Europa när James Fennimore Cooper skrev Den siste mohikanen. I samhällen utan organisation är livet grymt och hårt, många dör av våld från andra och medellivslängden är låg pga den stress rädslan medför.

      Det Fennimore-Cooper och Rousseau trodde om Irokesförbundet, att de var "vildare än vi" stämemr inte alls. Att de verkade så mycket klokare och fredliga än vi berodde på en större organisation ett samhälle där man kommit långt och hade en teknologi som sampsleade väl med naturresurserna.

      Precis som vi här i norr är rätt så fredliga av oss därför att resurserna har räckt till eftersom man organiserat samhället så att resurserna räcker fär de flestas nödtorft.

      Radera
    6. Almas kommentar 0819: så sant!

      Radera
    7. Ang 0819: hittade inga bra ord men den kommentaren stannade hos mig.

      Radera
    8. Ang 0819: hittade inga bra ord men den kommentaren stannade hos mig.

      Radera
  8. Absolut Klaus ;) håller på att isolera kolonin i vinter och strävar mot självförsörjande så mycket det går och på enklaste sätt , vill bevisa för mig själv och ev andra att ett annat liv är möjligt, än det vanliga västerländska, arbetslöshet i perioder och hotande bank och finans krascher tycker jag gör ett "alternativt" liv intressant att ha egna potatis och grönsaker i fall det krisar.och jag tror inte det innebär svält eller 14 timmars arbetsdag om man liksom jag försöker bygga en "forestgarden"

    https://www.youtube.com/watch?v=8owF5E4FaWY

    Ofta försöker skribenter ställa 1800-talet mot nutid med en moraliskt udd att hade vi inte all teknik och kemikalie jordbruk som vi har idag, skulle vi svälta ihjäl.Jag tror den bilden är falsk och bygger på okunskap och tron på att att det västerlänska jordbruket skulle vara det bästa av det bästa som också är fel det är bara traditionellt i princip samma sedan järnåldern dra en plog genom jorden inte nytt eller smart, det fanns indianer i Amazonas som levde på ett slags forestgarden system i ca 1000 år, så det vill jag testa Naʼvi livsstil ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Typiskt för Sverieg att man bara vill lära av USA och möjligen Tyskland. Resten av världen är ointressant. Uganda har lyckats att på kort tid ta emot 500 000 flyktingar som integrerats genom att de fått egna jordlotter som de får bruka. Skulle funka i Sverige men hellre krossar man humaniteten och stänger gränserna än att lära sig av Uganda.

      Att lära sig av naturen verkar också omöjligt här. Trist! Men det finns många motbilder. Får se hur mina Sara -experiment har klarat denna långa och plötsliga kyla utan tjockt snötäcke. men måhända går det. Det bästa med vår tid är att vi akn at till oss kunskaper från hela världen och ah grösor från andra länder med amma villkor som våra. I Sibirien tex odlar de alla grönsaker själva trots klimatet. Grödor därifrån trivs här också.

      Radera
    2. Helt rätt Alma, Har själv "staketvindruvor" i kolonin som ska klara ner till minus 30-40 grader och ger små söta druvor när det är hyfsad sommar kallas också labruska vin och odlas tydligen i kanada men även på ryska sidan, härdiga druvor. Ska bli inressant och se hur ditt experiment blev, såg att mina purjolökar börjar se hängiga ut efter snö och kyla men får se till våren om dom klarade sig.

      just när det gäller "forestgarden" har vi en lantbrukare här i söder på holmagård som visar en sådan för allmänheten.

      Jag har funderat jätte mycket på det när jag var arbetslös varför det är så svårt här i Sverige med en jordplätt, ja läser man om koloniodling får man ju reda på att människor som hade det dåligt ställt under världskrigen klarade sig tack vare koloni odling, så varför inte arbetslösa och invandrare då ? undrar inte om det finns i Sverige en sätt att se ner på lantbruk , så det är väl mer "korrekt" att lova folk dagsersättning och att dom ska sitta år efter år på arbetsförmedlingen och ev få ett lönearbete, skulle invandrare få jord under naglarna, kan man ju tänka sig vad tidningarna skriver (staten tvingar invandrare att bli bönder) tror att ingen politiker vågar lägga ett sådant förslag här i Sverige som det bra du berättar om i Uganda Alma.

      Tror det är på ungefär samma sätt med våra svenska uteliggare.När vi nu har många invandrare som kommer går det ju bra med campingar och tält, nöden har ingen lag.

      Men varför gick det inte innan till våra egna uteliggare som man då och då stog om i tidningarna att dom frös ihjäl på en parkbänk ?

      Ja tror frågan är obekväm för politikerna, ingen vill bli utpekad i media att man "tvingar uteliggare att bo i tält" bättre dom får frysa ihjäl då.Eller att man grötmyndigt förklarar att man ska dra i frågan och ordingställa ett hus med sängplatser någonstans år 2035 eller så :P

      Radera
    3. Jo, i Sverige och hela västvärlden har media fått den makten och det skapar en ängslan för att våga ta de radikala besluten. Men det kan ju kanske vara så att Libanon som tagit emot miljoner flyktingar vet mer än Sveroge om saken och USA som knappt tar emot en enda Mellanösternflykting kan inte visa vägen i allt.

      Ja, vad är det för fel med tält hur mycket bättre är inte varma tält i jämförelse med parkbänkar? Sverieg vill bara ha snygga permanentlösningar som är rejält kostsamma. Men de praktiska lösningarnan är nöden kräver det är inget för oss-då får folk hellre dö.

      Jämt hör man om sörlänningar som skrämmer flyktingar med Norrland tex den här mannen på Tjörn: http://www.nsd.se/nyheter/kalixoverkalix/flyktingbarn-hotades-med-kalix-som-straff-9804187.aspx

      Hur fånigt är inte det. Här finns plats och folk är i allmänhet mer välkomnande än i söder för de flesta fattar att utan inflyttning är vi rökta. Ser man Norrlands glesbygd som ett straff bör man nog byta sitt jobb mot skolbänken ett halvår eller så.

      Inte konstigt Löfven tycker vi inte kan ta emot folk när man är så stelbent och oflexibel.

      Radera
    4. Håller helt med Alma, såg den här artiklen i dagen:

      http://www.dagen.se/kronikor/en-m%C3%A4nniska-%C3%A4r-okr%C3%A4nkbar-1.676705

      Det är verkligen något som skulle behövas öppna samtal ,vilken etisk beslutsgrund det fattas beslut utifrån. men sådana samtal kräver nog också en miljö av ärlighet och tilltro. Om media bara är ute efter skandal rubriker ..tja då vill väl ledarna bara ha formell kontakt och säga så lite som möjligt. Läste om genaral direktören på trafikverket som när han skulle släppa nyheter till media först postade nyheterna på en egen hemsida, han hade lång erfarenhet av journalister som vred allt han sa till katastrofer.

      Låt ert ja vara ett ja och ert nej ett nej..resten är från den onde.

      Förvänt tal och lögner ,gör inte att en demokrati fungerar bättre utan tvärtom mycket sämre uppenbart ;)

      ja den där tjörn mannen var ju verkligen fånig, ser man sig själv som nybyggare så tror jag norrland är perfekt, var något år sedan jag tittade på tomter och priser och funderade på att bygga ett sådant där mikrohus och såg uppe hos er att vissa tomter kunde man få för 1 kr, kan det bli mer perfekt om man vill bygga något , odla, starta något eller bo billigt, vet att man på landsbyggden har lite mer svängrum än stadsliv,elda med ved exempelvis inköpt från någon bonde eller kanske fått veden för tjänster/gentjänster, vi stadsbor får ju köpa allt (dyrt) :)

      Radera
    5. Jättebra krönika. Gillade detta: Vi tycks ha glidit in i ett slags tyst samförstånd om att alla etiska värden är förhandlingsbara.

      Vilken förlust för mänskligheten att Löfven och EUs alla ledare släppt tanken på visa etiska riktlinjer som man inte kan överträda för då är man bara en liten lort.

      Det finns en massa tomma eller krympande byar med svarta fönster i vinternatten i hela Sverige för att inet tala om EU. Att få dessa byar att leva upp kan kosta en liten insats som ex.vis lokaltrafik men det betala sig , det är jag säker på. Alla vill säkert inte bo på landet, Lena Andersson och hennes vänner behöver inte oroa sig för att städerna ska tömmas,men gav man bara driftiga människor chansen skulle den lilla insatsen löna sig, det är jag säker på.

      Radera
    6. absolut och blir politik bara maktförvaltning utan ett uns etiska övertygelser bli det ju helt rätt som du säger bara lort.

      Som jag och många av mina likar när den ekonomiska krisen var som värst,satt på arbetsförmedlingen i 6 år utan någon arbete var ju knappast sunt psykiskt sett och uppbyggligt
      varför inte odling hade varit bättre hade man ju kunnat fråga makthavarna, om etiska samtal vore möjliga.

      Hellre än att leva på existens minimum år efter år och sitta på AF, hade jag flyttat till norrland om jag fått en bit mark av farbror staten, vet att många av dom jag arbetat med inom städbranchen eller mött på kolonin är vana från hemländerna med får,getter och är hejjare på odling och byteshandel =) och många av dom skulle nog gladerligen följa med norrut om mark erbjöds .

      Radera
    7. p.s i Grekland tycks man ju åtminstone begripa att ute på landet finns det alltid någon form av "arbete"

      https://www.youtube.com/watch?v=NIBbWRuMnac

      Medans här i Sverige är...låt oss säga fantasin begränsad till arbetsförmedlingen i makthavarnas
      föreställningsvärld ;)

      Radera
    8. Man behöver inte åka så långt för att hitta avfolkningsbygder. Tranemo kommun har fattat galoppen, människor som flytt hit är en resurs för landsbygden: http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=95&artikel=6259643

      Radera
    9. Har inte det ni talat om här något med hur ekonomi och juridik fungerar i vårt samhälle? Hur man kommer in i socialförsäkringssystemet, pensioner och en massa annat sådant? Det skulle kunna bli anarki, kanske egna rättsskipningssystem och sådant (förutom risken för än värre spänningar och våld mellan folkgrupper)
      Vi har ett ganska genomorganiserat samhälle vilket gör det svårt, antar jag, att få immigration att fungera som den gjorde i USA på 1800-talet, eller i länder som har mindre komplicerade system i dag.
      Inte vet jag, bara funderar varför det är som ni beskriver. Har kulturellt betingad förmåga att leva nybyggarliv likt Karl-Oskar och Kristina något med detta att göra? Skulle nybyggarliv fungera bättre för, säg, immigranter från Karelen eller Alaska?

      Radera
    10. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

      Radera
    11. Jag vet inte om man måste komma från Karelen, det hjälper säkert, men de flesta i Sverige är ju tydligen släkt med Helena från Mindre Asien som kom hit med jordbruket för sextusen år sedan http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/nordens-bonder-kom-fran-turkiet/. Läste i Land (förstås) om en turkisk familj som startat gårdsbutik i Skåne: http://land.se/broderna-fakhro-forvandlade-overvuxen-gard-till-popular-marknadsplats/

      Det skulle nog funka på andra orter också.

      Men du har ju rätt i att organisation är orsaken till trögheten i systemet men samtidigt är ju Uganda tex inte helt oorganiserat utan en modern stat med förvaltning som liknar många europeiska staters med rätt så tröga system där också. Ofta trögare än våra. Men man ser det inte som en möjlig utväg att stänga gränserna för flyktingar. Hör och häpna; man tycker det är inhumant!

      När man i Sverige talar om "flyktingkris" är det ju rena vansinnet man skulle säga en logistikfnurra snarare. När idiotiska regler om hissar hindrar att asylsökande får tak över huvudet och när man tycker att 48000 :- / månad är rimligt för ett ensamkommande flyktingbarn/ungdom är det tokiga systemfel som ska ändras. Man ska inte stänga gränserna.

      Om Tranemo, Överkalix, Övertorneå, hela Jämtland kan organisera mottagande kan väl säkert svenska staten också det om viljan finns och folk slutar vara så rädda om sina positioner.

      Jag tror nytt blod i byarna är snarare en hjälp att ena landet än tvärtom. Om byar blir övergivna så när som på någon knarkhandlare med haschodlingar och några gamla med hemtjänst är det lättare att få proteströster på antisociala partier som SD från de få som är kvar än om byarna får liv igen med skola, lokaltrafik och småföretag.

      Jag är kanske naiv men jag tycker mig se positiva rörelser i mindre samhällen som fått fler barnfamiljer på sistone. Inte bara fotbollslaget lever upp utan även skolan. Byns affärer och småföretag får framtidstro och ingen mår väl dåligt av en pizzería eller thairestaurang i byn.

      Jo, Herman Lundborg, om han levde, skulle må dåligt, rasblandning förekommer nämligen;)

      Radera
    12. Det var ju smart av Tranemo kommun Alma, påminner nog väldigt mycket om usa:s anda på 1800-talet man behövde folk som odlade ,öppnade affärer m.m så kar-oskar,kristina mfl var välkommna =)

      Jag tror inte man måste ändra lagar och pension och så Klaus utan tänker mer på öppenhet runt individen. Har för mig att usa har det så att vissa saker är gemensamt skatt,sjukvård,skolor osv medans hur man ska leva sitt liv är upp till den enskilde , USA är ju ett land som helt skapades av invandrare som ofta led förtryck i sina hemländer om man ville vara amish eller affärsman var det upp till den enskilde.The bill of rights säger:

      Vi håller dessa sanningar vara själv-klara: att alla människor är skapade lika; att de är förlänade av sin Skapare med vissa oförytterliga rättigheter; att ibland dessa är liv, frihet, och sökande efter lycka; att för att försäkra dessa rättigheter är regeringar stiftade ibland människor, avledande sina rättvisa makter från de styrdas samtycke...

      Här i Sverige är systemet betydligt mer slutet när det gäller "sökande efter lycka" som är väldigt fantasilöst..pengar och arbete typ. som partier och ledarskribenter finner vara värda att resoneras runt som ett livsmål för svensken.

      Radera
    13. Jo, det fanns (finns?) en framsida av USA, men friheten har en rejäl baksida också.
      Dock är man väl där ännu mycket hårdare mot t ex syrianska flyktingar än vad man är i Sverige, så en bild av USA med öppen famn stämmer inte även om det gjorde det en gång.
      Vårt samhälle är präglat av "samhällskontraktet", välfärd, ordning och reda osv och det kan förstås spela roll för hur öppna människor är. Även vår typ av samhälle har en rejäl baksida. Men ändå; om vi är dåliga, hur dåliga är inte Ungern och Polen och Danmark och Finland och... (lång lista). Varför kunde man inte ha gjort detta så mycket bättre och tillsammans? Vi har för tusan en Europeisk UNION! Inte ett handelsavtal, inte en diskussionsklubb, utan en UNION! Snacka om hysterisk xenofobi! Finland liksom, hur många flyktingar tar de emot? Typ tjugosju? Alla vill vara med i EU för att det är bra för ekonomin, men få vill ta den andra delen. Man vill ha kakan och äta den och därför kommer EU att säcka ihop inom de närmaste 2 åren och ersättas av olika former av reaktionärer och chauvinister. Tyvärr. Det kommer också att gå över i sinom tid, men oerhört sorgligt är det.

      Radera
    14. Absolut Klaus , brukar läsa en bloggare från usa som kallar sig prophete Gene som just berättar om det att usa försämrat sig rejält med åren ,medelklassen har mer eller mindre raderats i US, dom super rika blivit rikare, men bill of rights är ju en intressant ide och högst påtaglig när verklighetens karl-oskar flyttade till usa.

      Jag tänker så här om alla knepigheter Klaus att det man sår får man skörda, som du skrev innan om skam och kapitalism och jag är säker på att det kommer drastiska förändringar över tid. Bibeln är intressant för den visar olika stor riken som Babylon,egypten.assyrien,meder,perser men dom försvann alla. idag menar ju många att västvärlden är en "superpower" och kapitalism SÅÅÅ bra säger vissa men det försvinner det med över tid. till sist ett fridsrike som aldrig faller. därför tro jag man kan vara vid gott mod och jihad fri klaus, man behöver inte vara rädd att "fel" folk ska vinna,för gud vinner till sist.

      Under tiden gör jag så gott det går med mina drömmar (man får kompromissa lite med hur verkligheten ser ut) och odlar min odlingslott =)

      Radera
    15. Jag tror nog Sverige har minst lika stora möjligheter som de flesta stater i USA för en motsatt livsstil. Fler experimenterar dock i USA eftersom fattigdomen där kan vara så desperat och inget välfärdsnät tar emot om man faller. Detta kan skapa en viss kreativitet men jag tror tex Alaskas medborgarlön är bättre för kreativiteten. Denna Sarah Palins hemstat är ju rejält "socialistiskt" organiserad och där vågar folk starta udda företag eftersom de inte riskerar hus, hem och hälsa om de gör det.

      Och USAs flyktingpolitik är ju under all kritik däremot är de öppnare vad gäller medborgarskap. Föds man i USA är man medborgare oavsett föräldrarnas nationalitet.

      Jag tror vi i Sverige kan göra mer, utnyttkja mer av den frihet vi har. Men liksom Lena Andersson är många fast i föreställningen om att på ett visst sätt måste det vara. I Land rapporteras varje vecka om folk som går mot strömmen så det är ju inte omöjligt att ändra sitt liv.


      Om flyktingar: Visst borde EU dela på ansvaret men nu gör de inte och då är det bara grymt att st'nga gränserna för inte ändrar Orban sin politik för att vi nu har en likadan politik-tvärtom. Det enda verkligt fungerande förslaget är Jonas Sjöstedts om att sluta betala in EU-avgiften tills vi funkar som en union i denna fråga. Då får vi ju åtskilliga miljarder över till viktigare saker än att pumpa in pengar i Polens och Ungerns nationalistdiktaturer.

      Troligen vill inte Löfven och Moderaterna annat än SD i denna fråga och använder EU som ursäkt för sin nuvarande politik.

      Talar man om värdigt mottagande måste de alltså mena att när vi inte tar emot värdigt ska de som är på flykt i stället dö värdigt: harakiri? eller?

      Nej inga ursäkter duger varken nu eller på den dagen som jag längtar till mer och mer: " Detta var din syster Sodoms synd: hon och hennes döttrar kunde leva storslaget, i överflöd och ostörd ro, men de hjälpte inte den som var svag och fattig. " Hes: 49

      SD:aren Ulf Christiansson skrev lustigt nog en låt en gång som hette "Sodom är Sverige" det har han tydligen glömt, men inte jag.

      Radera
  9. p.s Alma, här har du en ny sådan Artikel i DN som är hånfull och raljerande mot människor som inte lever i Stockholm innerstad och är sekulär svenskar. exempelvis om man är findhornare eller någon av dom många hundra ekobyar som numera finns och vissa med andlig nisch.

    http://www.dn.se/ledare/kolumner/lena-andersson-den-extrema-svensken/

    Ja jag återgår nog till att läsa min Land =) istället för DN

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag läser sällan DN, men Land kom igår som varje vecka-den omoderna pappersvarianten. Farfar prenumererade på den, kan inte vara utan!

      Lena Andersson förstår inte hjärtats angelägenheter. Jag vet inet om jag skulle gilla filmen hon skriver om. Jag tycker nog också att det är skönt att ha en dörr så väder och vind och tjuvar hålls utanför. Men att hon inte ser att vi förlorar mycket på ensamheten. jag fann Ubuntu när jag var i Tanzania första gången och för mig är den känslan av samhörighet just och jämt Guds rike.

      Parat med min bakgrund bland fattigt folk längst i norr som alltid fått leva av vad naturen ger ser jag ju att det finns en möjlighet att leva annorlunda. När Andersson menar att folk inte "väljer" skogslivet. Beror det nog på att de flesta inte ser att de kan välja något annat. Är alternativet New Age -kollektiv förstår jag att folk ryggar tillbaka, men alternativen är ju legio. Du kan leva i gemenskap i din trappuppgång i Rinkeby likaväl som här i skogen, och utan New Age ceremonier. Typiskt är i Sverige att man tycker vi som väljer landsbygden är lite efterblivna. Som de där Lena Andersson tar upp. Hon framställer dem som skogstokiga. Bara att vi har ordet skogstokig, men inte stadstokig, visar ju på en kulturell fientlighet mot landsbygden. Men Lena Andersson hade inet haft mycket att äta elelr särskilt varmt i sin lägenhet utan skogen.

      För det har jag lärt mig : ALLT är naturprodukter. Datorn jag sitter vid just nu, mjölken på bordet, huset jag bor i, jag själv. Det verkar Lena Andersson et. al. ha missat.

      Radera
    2. Slog upp Land och det första jag läste var. " vi bytte livsstil och blev skogstorpare" ..ja tur inte Lena Andersson behövde läsa den då hade hon väl blivit vansinnig =) Det är väl så att dom flesta trossystem har något form av förhållande till naturen. Lena Andersson har ju i det flydda lanserat sig själv som rå Ateist och det är väl där skon klämmer att alla inte anser att det nutida sekulärsamhället är deras dröm samhälle som provocerar Henne.Du får berätta mer om ubuntu, hittar inget på nätet direkt om det , var är det för kul ? =)

      Tycker hennes artikel var dum och raljerande för jag tror att många människor i Sverige skulle vilja leva ett annorlunda liv än ett knegar,svensson liv. Men som vi resonerat innan finns det mängder med normerande lagar och regler här i Sverige vad gäller bygge och hur man får leva, går ju inte gräva upp en plätt i skogen och bara odla ,då blir man arresterad för egenmäktigt förfarande av statens eller privat skogsägares mark, att raljera att det bara är att springa till skogs ,vi har allemansrätt, är ju i sanning att håna dom som vill leva annorlunda.

      Radera
    3. Ja, de där skogstorparna var mysiga! Ubuntu: http://www.goodreads.com/quotes/165597-ubuntu-speaks-of-the-very-essence-of-being-human

      Radera
    4. Aha ..Ubuntu =)

      https://www.youtube.com/watch?v=HED4h00xPPA

      Ja ubuntu blir inte lätt om man ska vara ensamvarg

      hmmm..får mig att tänka på avatar...i see you

      https://www.youtube.com/watch?v=-u5SiCCmVv0

      Antagligen hämtad från Zulu folkets hälsning " Sawubona" = jag ser dej

      Som man kan säga är motsatsen till osynlig görande sägs vara en makt teknik, att inte se.

      Radera
    5. Tack Alma för lite mer quates om ubuntu , vi postade nästan sammtidigt.

      Radera
    6. Ja vad fina grejer du hittat!

      Radera
    7. Lena Andersson. Varför är hon så sur. Hon är inte arg eller upprörd utan just sur. Det utesluter inte att hon kan ha en och annan poäng, men uppenbart så blir hon provocerad, kanske av det hon skulle kalla snömos och illusioner. I såfall kan man ju kalla alla som inser nödvändigheten av förändring och av att få pröva tänkbara lösningar för snömosiga. Och då vore vi illa ute. Ska vi döda all kreativitet och all entusiasm för att det finns en risk för motgångar och bakslag? Visst idealism kan ramla baklänges ibland men faktiskt hellre den risken än sur cynism.

      Radera
    8. Lena Andersson är ofta just sur. Jag förstår inte varför. Hon lever ju i den bästa av världar, enligt sig själv.

      Radera
    9. Lena Andersson. Varför är hon så sur. Hon är inte arg eller upprörd utan just sur. Det utesluter inte att hon kan ha en och annan poäng, men uppenbart så blir hon provocerad, kanske av det hon skulle kalla snömos och illusioner. I såfall kan man ju kalla alla som inser nödvändigheten av förändring och av att få pröva tänkbara lösningar för snömosiga. Och då vore vi illa ute. Ska vi döda all kreativitet och all entusiasm för att det finns en risk för motgångar och bakslag? Visst idealism kan ramla baklänges ibland men faktiskt hellre den risken än sur cynism.

      Radera
    10. Klaus Alma

      Lena är ju Ateist och jag tror att hennes hopp står i att människor ska tro på "rationella och logiska" förklaringar av livet och lägga trossystem bakom sig , Findhorn och Damanhur har ju nästan blivit ikoner, avatar var ju den mest inkomstbringande filmen hittils som visar att människor drömmer och inte nödvändigtvis Ateist drömmar , utan mer på zen hållet liksom vackra tempel i skogen, filmen hon citerar har jag inte sett men förstår att den var så där på natur hållet den med och det gör väl henne sur helt enkelt.

      Radera
    11. Jag får som för mig att Lena Andersson inte kan eller tillåter sig att drömma. Hon vill vara strikt ateist, ortodox och hängiven den moderna rationaliteten.

      Hon har vissa poänger men ofta tappar hon trovärdighet genom sitt tjuriga sätt att gnälla på meningsmotståndare. Som så ofta förr visar hon att hon inte förstår hjärtats angelägenheter. Cyniska one-liners vinner inte den respekt hon tror sig få genom sin strikt rationella hållning.

      Radera
    12. Ja det finns ju Ateister på annat håll i världen som är lite mer progressiva som framhåller att människors sökande efter mål och mening är ok och att dom själva söker i vetenskap, det tror jag skapar mer "poäng" i alla läger =)

      Radera
  10. =) tack Alma, jag försöker bjuda på det bra jag hittar.

    SvaraRadera
  11. Om fridsriket - jo, jag hoppas innerligt. Men ska man tro Bibeln så är det en fruktanvärt massa lidande innan det kommer. Djupt i mitt hjärta känner jag hoppet, men entusiasm kan jag inte känna. Lika lite som Jesus i Gethsemane,  inför tortyr och korsfästelse, kunde sitta och glädjas över att han efter det skulle komma hem.

    Om samhällssystemet: Läste i dag om en syrisk flykting med läkarutbildning som sedan två år förtvinar i limbo. Han kan inte få något personnummer och pga det kan han inte studera, jobba ingenting. Han kan liksom inte få något personnummet för att han inte har något personnummer. Groteskt. Systemet borde väl vara till för människor och inte tvärtom?

    Värdigt mottagande: jag förstår hur du menar - alternativet till ovärdigt mottagande en värdig död på en soptipp någonstans?
    Politisk klyscha med "värdigt mottagande" men jag tror ändå inte Löfven ville illa. Då hade det blivit andra slags uttalanden initialt.

    Jag erkänner att jag ser flyktingsituationen som Göran Greider gör. Den ena sidan glömmer att flyktingarna är människor, den andra sidan tenderar att underskatta problemen. Något jag är rädd för är ett slags inbördeskrigsliknande våld mellan folkgrupperna. Ständiga brandbomber (så småningom från ömse håll) och hur det sedan påverkar samhället och oss psykologiskt.

    Jag känner rädsla. Erkännes. Hoppas jag har fel. Jag ser ju motkrafter också. Bättre att tända ett ljus än att förbanna mörkret..

    Men som meningsskiljaktigheter på nätet fungerar (åsikterna blir hårda och kantiga) till skillnad mot en diskussion under t ex en vandring, inser jag risken för att jag som Greiderian utkommen från garderoben, kanske inte kan vara kvar på bloggen längre. Jag blir en suspekt person och det blir olustigt kring mig. Kanske.

    Blir det så, så ska ni veta att det betytt jättemycket för mig att vara med här. Är verkligen tacksam över er som hjälpt mig vidare. Jag är inte så hel och trygg i min tro som ni är, men med tiden blir jag lite starkare ändå. Saker som för ett år sedan kändes svåra och aviga känns mycket lättare nu.

    Känner vänskap till er.

    SvaraRadera
    Svar
    1. jo prophete gene som jag talade lite om innan, pratar om att det kan bli system kolaps , upprörda arga människor som ställer kolapsande regeringar till svars , plundring av butiker osv. finns många människor som känner att tiderna är osäkra ,på Discovery channel så kör dom program om "preppers" ibland betraktade som knasbollar och ibland som höjden av realister som liksom pojk scouter förbereder sig för kraschen =)

      Hemma odling växer för vart år i usa,dels är det väl lite inne just nu med ekologiskt men sen finns det ju även andra bottnar ökande misstro till det ekonomiska systemet, osäkra jobb förhållanden och sådant. garderar människor säg genom att odla egen mat. Den katolske nära döden upplevaren jag berättade om förr, ned Dougherty skrev en del i sin bok just om systemkollaps en efter en för dom demokratiska länderna..men också längre fram underbara naturscener människor som lever enkelt i frid.

      Men vi får vänta och se vad som blir sant av vad dessa profeter säger.

      Jag tror ju sammtidigt att bibeln tar upp alla tidigare fallerande riken som en undervisning och tröst att vi är förberedda och inte helt förtvivlar och är oförberedda, har läst någonstans att i romarikets sista dagar var det spekulationer om ifall det var jordens undergång som säger något hur förtvivlade människor var, sammtidigt menar jag att bibeln visar ju att männskliga makt riken inte är eviga .

      Om tiderna blir svåra och farliga får man väga orden och vara försiktig tror jag klaus, så jag tror inte du råkar ut för något farligt ;)så stanna du här med oss bara , ingen fara.

      Radera
    2. Min snälle , käre myrslingerbult! Lämna oss inte! Hur skulle denna blogg se ut utan dig? Nej, stanna du kvar och hyfsa samtalet med dina kloka invändningar och uppmuntrande utrop. Jag förstår att Herrens dag blir en befrielsens dag men att födslovärkarna blir tuffa. jag längtar ändå dit när allt ser så mörkt och ångestfyllt ut som nu. Men ljuset igår gav mig lite hopp, sådant gör att jag orkar en dag till. och bloggen hade inet funnits utan dig och Lars. Då hade jag lagt ner, ni är vänner som betytt mycket för mig inte minst detta annus horribilis.

      Radera
    3. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

      Radera
    4. Eustace och Jill måste ha sin Surpöl, kom bara ihåg det. Vem stampar ut häxans eld annars?

      " Jag tillhör dem som tycker det är bättre att vara beredd på det värsta och sen göra det bästa möjliga av det. […] Jag står på Aslans sida även om det inte finns någon Aslan. Jag tänker leva så likt en narnier jag kan , även om det inte finns något Narnia. Så därför ber jag att få tacka så hjärtligt för maten och kommer- om de unga herrarna och den unga damen är redo- omedelbart lämna ert hov och ge oss ut i mörkret för att ägna återstående liv åt att leta efter Ovanjorden. Inte för att jag tror vi blir särskilt långlivade, men vad gör det om världen är så hemsk som ni säger?
      — Hurra för gamla duktiga Surpöl! utbrast Eustace och Jill."

      Radera
    5. p.s Klaus vet inte om du tycker profeten Gene Redlin är något att ha, hans bloggposter har uppmuntrat mig några gånger , här en post om året som är 2016 där han ju skriver att allt är inte godis och dans i världen , men han har även uppmuntran:

      http://prophetgene.blogspot.se/search?updated-max=2016-01-02T17:45:00-06:00&max-results=7

      Senaste posten skriver han lite om sin profet roll att han inte gärna och ofta står på ett podie, risken finns att man skymmer gud säger han.

      http://prophetgene.blogspot.se/2016/01/sometimes-we-rob-god-by-preaching.html?ref=source

      Så min upfattning är att han är en ganska klok person, inte något som vill tjäna en massa pengar och göra karriär i kyrkans värld, han kan nog på sätt och vis vara lite typiskt amerikansk/kristen = mycket pengar behöver inte vara fel, som väl aldrig varit kyrkans åsikt här i europa eller i den tidiga apostla kyrkan. men förövrigt tycker jag hans blogg poster kan vara intressanta och uppmuntrande, men du får själv bedöma, kanske du tycker han är en "virrpanna" eller för hård , vad vet jag :)

      Radera
    6. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

      Radera
    7. Lars - har läst lite. Inte sett något virrigt hittills. Han tar bl a upp att ta ett - säger ett - steg i taget och hur man ska förhålla sig i svåra tider, kanske t.o.m ändens tid.

      Alma - lite av det surpöliga känner jag igen hos mig själv men han är ändå helare.

      Ett av mina problem är att jag inte är hel och en utan har som ett litet parlament i huvudet, där tillitspartiet längtarna diskuterar högljutt med cynisk samling och förnuftspartiet.

      Jag minns när jag gick i gymnasiet. Alla jag umgicks med var vänster och jag var visserligen sympatisör men också avvaktande på gott och ont, både feghet och ärlig reflektion i det. Minns hur man skulle tala mig tillrätta när jag bekänt synden att säga att ABBA gjorde bra melodier...
      Ja, det finns ännu mer att berätta från den tiden. Men hursomhelst så fanns redan då en rädsla för att det inte skulle kunna gå att förena "ärlighet" mot sig själv med tillhörighet till en grupp. Har nästan alltid känt att jag nog måste acceptera ensamhet på det sättet. Obs att jag inte menar att den där ärligheten har rätt. Det kan vara både bra och dåligt det som processas i skallen på mig.

      Öppna mina ögon och mitt hjärta, Gud. Inte så mycket min hjärna hela tiden.

      Radera
    8. Ja du var med på den gamla onda tiden som Umberto Eco skriver om i Rosens namn. Men med mig får man hänga om man vill utan att tycka prick som jag. Typ ingen tycker prick som jag det vore ensamt att bara umgås med sig själv. Surpölar av alla de slag behövs!

      Förresten tänker jag också hela tiden, det rä bara så att vissa människor är sådana , inget att göra åt bara att gilla läget. Gud gjorde oss sådana. Det finns fördelar med det också, inte bara nackdelar.

      Radera
    9. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

      Radera
  12. Jo Gene talar ju en hel del om guds rike, ändens tid inte som en domedags profet som ser brinnande jordar och undergång utan gene ser mer en övergång till något nytt även om det blir födelsevärkar som Alma beskriver det.

    Men något väldigt positivt med Gene tycker jag är att han ser guds hand som rör vid olika saker här i världen, ekonomisk och regeringsmässig turbulens kallar han för "shakings" men ser att det kommer för att gud vill dra människor till sig.vad som är rätt och fel ska uppenbaras. ett annat typ exempel är berlinmurens fall, mycket turbulens men hela gamla öst europa blev fria att tro på gud.

    Det är något jag också funderar på när man läser om förändringar i Sverige eller världen att man inte glömmer gud som "håller världen i sin hand" kan vara fantastiskt givande att träna sig på att se guds hand, Gene ser även det i underhållning och kultur. Som ju är saker vi brukar resonera om här på bloggen.

    SvaraRadera