tisdag 23 februari 2016

Hemligheter






Lukas 12: 1-3 Under tiden hade människor samlats i tusental, så att de höll på att trampa
ner varandra. Jesus vände sig först till sina lärjungar och sade: ”Akta er för fariseernas surdeg, hyckleriet. Det finns ingenting gömt som inte skall komma i dagen och ingenting dolt som inte skall bli känt. Därför skall också det som ni har sagt i mörkret bli hört i dagsljuset, och det som ni har viskat i enrum skall ropas ut från taken.

Johannes 3: 10- 21 Jesus svarade: ”Du skall vara lärare för Israel och förstår inte det! Sannerligen, jag säger dig: det vi vet förkunnar vi, och det vi har sett vittnar vi om, men ni tar inte emot vårt vittnesbörd. Om ni inte tror när jag talar till er om det jordiska, hur skall ni då kunna tro när jag talar till er om det himmelska? Ingen har stigit upp till himlen utom den som stigit ner från himlen: Människosonen. Liksom Mose hängde upp ormen i öknen, så måste Människosonen upphöjas för att var och en som tror på honom skall ha evigt liv. Så älskade Gud världen att han gav den sin ende son, för att de som tror på honom inte skall gå under utan ha evigt liv. Ty Gud sände inte sin son till världen för att döma världen utan för att världen skulle räddas genom honom. Den som tror på honom blir inte dömd, men den som inte tror är redan dömd, eftersom han inte har trott på Guds ende sons namn. Och detta är domen, att när ljuset kom in i världen, då älskade människorna mörkret mer än ljuset, eftersom deras gärningar var onda. Den som gör det onda avskyr ljuset och kommer inte till ljuset, för att hans gärningar inte skall avslöjas. Men den som handlar efter sanningen, han kommer till ljuset, för att det skall bli uppenbart att han gör vad Gud vill.”

Jag är inte ensam om att se Jesu samtal med Nikodemos som "överandligt". Det är som om Jesus vill göra stackars rädde Nikodemos förlägen, sätta honom på det hala eftersom han ser sig som så lärd. Tonen är ganska aggressiv från Jesu sida, det är den alltid mot fariséerna, men även i detta samtal där Nikodemos är ensam farisé bland Jesus och lärjungar till honom. Dessutom låter det han säger ganska gnostiskt i mina öron. Anden verkar på något sätt vara bättre än kroppen och det låter inte judiskt-kristet där kropp och ande alltid är manifestationer av samma varelse. Men kanske handlar det omm att fariséerna som såg sig som bättre genom att vara födda av judiska mammor skulle veta att det är möjligt för alla, oavsett vilken folkgrupp din mamma tillhör, att bli frälst. Likadant kan en som är född jude inte räkna med frälsningen om de förkastar Jesus. I övrig är ju också Jesus klart icke-gnostisk.  Han talar om hur allt orent kommer inifrån människans tankar inte från kroppen eller "oren" mat. Raka motsatsen till gnosticismen.

Detta samtal är när man ser det tillsammans med det Jesus säger till fariséerna i Lukasevangeliet 12 egentligen  mycket anti-gnostiskt. Gnostikerna talade nämligen om en kunskap som var dold för dem som inte är visa och tillhör en andlig elit. Jesus säger tvärtom att inget är hemligt, allt kommer att ropas ut på hustaken. Så är det ju också med detta samtal med den vise och lärde Nikodemos. I nattens mörker smyger Nikodemos i väg för ett hemligt samtal med Jesus och nu läser vi om det över hela världen. Dessutom finns en av Bibelns mest citerade verser i detta samtal: "Så älskade Gud världen att han gav den sin ende son, för att de som tror på honom inte skall gå under utan ha evigt liv." Detta ord ropas verkligen ut från hustaken, på graffiti-målningar, under TV-sända fotbollsmatcher och de flesta kristna kan det utantill. Det kallas "lilla Bibeln" för där sammanfattas Guds budskap till mänskligheten uppenbarat i Jesu liv:

Så älskade Gud världen att han gav den sin ende son, för att de som tror på honom inte skall gå under utan ha evigt liv. 

Dagens Arvo Pärt en körsång: Adams klagan, med text,här på engelska för den som inte förstår ryska,  av staretsen Silouan Anthoniten.

13 kommentarer:

  1. Den långa texten ger mig ett intryck av sammanställning. Det är så väldigt tätt med "soundbytes". Så kompakt. Ingen luft för eftertanke eller reaktion.
    Kanske så sa Jesus dessa saker vid olika tillfällen och Johannes redigerade ihop detta till ett enda långt tal?

    SvaraRadera
  2. Bergs- och slättpredikningarna har väl kompileras, satts ihop, utifrån kanske flera predikningar (han lär ha sagt väldigt liknande saker vid flera tillfällen). Inte omöjligt att Johannes gjort något liknande. Vilket kan ge ett intryck av kompression. Det är som en Shakespeare monolog sammansatt av alla greatest hits i alla pjäserna. Det skulle bli mastigt långt.
    Klaus

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo det är nog så. Kankse vid många samtal med Nokodemos elelr olika fariséer. Den aggressiva tonen kan ju bero på att så låter teologiska samtal än idag mellan judiska rabbiner utan att de egentligen är arga.

      Berg- och slättpredikan är nog säkert Jesu undervisning som den lät oftast. Men jag gillar att Matteus väljer berget och Lukas slätten. Det stämmer som med ehla evangelierna. Matteus är väldigt mosaisk och under flykten skedde gudsmöten på berg. medan Lukas alltid är så jordnära och praktiks och på ett berg sitter folk i våningar men på slätten hamnar de i jämnhöjd. Jo, det är god litteratur också, dessa verk trots att de är så enkla och rättframma.

      Men som du säger, den kompakta känslan i Johannes evangelium kan var orsaken att jag sällan sträckläst det evangeliet.

      Radera
  3. Kan bara instämma i allt =)

    vill visa ett litet klipp från kina

    https://www.youtube.com/watch?v=MdagBYFTrxA

    1949 fanns det 1 miljpn kristna i kina, idag finns det mellam 80-130 miljoner kristna. 25000 pers döps om dagen.

    p.s fin Arvo port

    SvaraRadera
  4. Är det mest "evangelikaler"? Antar det.
    Klaus

    SvaraRadera
    Svar
    1. Inte en aning Klaus. har hört att hus kyrkor är något stort i kina ,som detta klipp verkar visa och speciellt sådana som inte är registrerade hos staten, finns vissa samfund som är godtjända av pariet , finns en rädla hos dom styrande enligt vad jag hört att antalet kristna gått om kommunistpartiet.

      Radera
    2. p.s men enligt vad jag sett och hört innan om kinas explotion av troende människor så är det oavsett vilket typ av samfund det än rör sig om, katoliker,evangeliker,ortodoxa m.m. Tyckter mest klippet var upppiggande =) här i Sverige tycks ju okunskapen om kristna kyrkan vara stor bla i media som tror att kyrkan är död och borta om 20 år typ =) att det bara är några gamla tanter som sitter och huttrar på en bänk medans prästen håller mässa, tycks vara den sekulära verklighets bilden av religion .

      Radera
    3. Jo, okunskapen är stor. Även hos mig. Jag kan en del av det som man kan läsa sig till, men väldigt lite om annat.

      Radera
    4. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

      Radera
    5. Det är väl så för vanliga människor klaus som du säger :) men media som ska ge info om verkligheten till hela svenska folket borde ju veta att den världsvida kristna kyrkan inte är en " strandad val" som är död imorgon =) må vara hänt att vissa sekulär svenskar tycker att religion är något mossigt, men ute i världen är det inte så, men jag tycker svensk media och dess syn ibland känns väldigt sektaktig i sin syn på religion ,det som gäller för vissa sekulär svenskar är lag på hela jorden, typ.

      Lars

      Radera
    6. Svensk media är på många sätt fast i 1950-talstänket från Tingsten, Hedenius och Lagerkrantz därför blir det så mossigt och oinitierat hos många. Det finns dock lysande undantag jag nämner endast Maria Schottenius på Aftonbladet och Erik Schüldt på radion men det finns många fler.

      Radera
    7. Citat från Signum som refererar en 13 år gammal bok, men ändå, proportionerna bör stämma: "David Aikman tecknar i sin bok Jesus in Beijing: how Christianity is transforming China and changing the Global Balance of Power (2003) en entusiastisk bild av kristendomen i Kina. Han är övertygad om att religionen redan har ett markant inflytande på såväl politik som utbildning och ekonomi. Han underbygger sitt resonemang med statistik och påvisar att det år 1949 fanns fyra miljoner katoliker och att antalet idag uppgår till tolv miljoner. Än mer imponerande är tillväxten bland protestanter, från en miljon 1949 till dagens uppskattningsvis cirka 70 miljoner. Utifrån här angivna tal extrapolerar han att Kina inom 30 år kommer att vara historiens största kristna land."

      Radera
    8. Det är just så jag resonerar Alma att det håller på att ske ett skifte i kina tack vare kristendom där, kinas unga kristna har jag förstått nöjer sig inte med att leva för alltid i en snäv kommunist diktatur utan förväntar sig religionsfrihet och demokrati, och kräver det samma som trossyskon i väst.

      Det finns ju en viss oro i media att kina ev tar över som supermakt, vad jag tycker media missar nästan helt är ju att kristendom håller på att förvandla kina och är en stor kraft i rörelse i kina. folk som förstår varandras kultur och talar samma "andliga språk" brukar underlätta en del , dessutom har jag förstått att demokratier mycket sällan hamnar i krig med varandra , därför är det förvånande att media här i Sverige nästan helt missar vad som sker på religions fronten i kina.

      Kännde igen titlen på boken du skriver om och kom sen ihåg att jag sett ett långt tal av David Aikman =)som är jätte intressant.

      https://www.youtube.com/watch?v=fvgveawp4oY

      Radera