onsdag 24 februari 2016

Jesus lämnar garderoben

Sackaios i trädet, illustration till en barnbok från EFS.förlaget som mina barn nästan läste sönder.
Lukasevangeliet 19: 8- 11  Sackaios ställde sig upp och sade till Herren: ”Hälften av vad jag äger, herre, skall jag ge åt de fattiga. Och har jag pressat ut pengar av någon skall jag betala igen det fyrdubbelt.” Jesus sade till honom: ”I dag har räddningen nått detta hus – han är också en son till Abraham, och Människosonen har kommit för att söka efter det som var förlorat och rädda det.”
För dem som hörde detta berättade han också en liknelse, eftersom han var nära Jerusalem och de trodde att de redan nu skulle få se Guds rike komma. 

Johannesevangeliet 4:25- 26 Kvinnan sade: ”Jag vet att Messias kommer” (alltså den Smorde) ”och när han kommer skall han låta oss veta allt.” Jesus sade till henne: ”Det är jag, den som talar till dig.”

Här möter Jesus två människor som båda befann sig i det som med ett fult nyord kallas "utanförskapet". I båda mötena avslöjar Jesus utan omsvep att han är Människosonen som nämns i Danielsboken*, den väntade Messias.  Ibland vill Jesu inte att detta ska komma ut men vid dessa tillfällen är han öppen med detta-han kommer ut ur garderoben som den han är. När han förhörs av Pilatus och Sanhedrin är han däremot förtegen och svarar med motfrågor när de ställer frågor om vem han är. Jesus vet att följa sitt eget råd om att inte kasta pärlor för svinen. Och han vet också när en människa behöver veta, vill veta på riktigt, av rent uppsåt och kommer att ta emot och bevara pärlan som den skatt det är.

 Då hymlar han inte om sanningen. Då säger han rakt ut som det är. Egentligen säger han "Jag är (Ego eimi) som talar till dig (ho lalon soi). Han säger "Jag är" dvs han använder det Gudsnamn som uttalades när Mose blir kallad i ett möte med Gud i form av en brinnande buske. Det namn som skrivs JHWH och betyder "jag är" med imperfektiv aspekt vilket betyder= är, har alltid varit , kommer alltid förbli. Här blir då frågan är Jesus en man som lider av en grandios självbild utan täckning eller är han den han säger att han är? Kvinnan vid Sykars brunn anser det sistnämnda och Sackaios har inga problem med att Jesus jämför sig med människan i Daniels profetia. 

Men många som förstod vad Jesus syftade på missförstod ändå. De trodde Jesus skulle bli en kung på romerskt vis, slå ned romarnas välde och ta över styret av Judéen, Galliléen och Samarien och Guds rike skulle bildas som en slags Vatikanstat på jorden. Men Jesus nöjde sig inte med det. Han hade mycket större planer för hela mänskligheten och hela skapelsen, som Lars har påpekat. Så han berättar en liknelse för att avleda uppmärksamheten från profetian i Daniels bok och för att förtydliga hur Gudsriket ska komma:
”En man av hög börd for till ett land långt borta för att få kungavärdighet och sedan komma tillbaka. Han kallade till sig tio av sina tjänare och gav dem tio pund och sade till dem: ’Gör affärer med detta tills jag kommer tillbaka.’ […]
Arvo Pärts Te Deum blir onsdagens fastemusik, en jublande lovsång till Herren den högste:

*Daniels bok 7: 13-14 Jag såg vidare i synerna om natten hur en som liknade en människa kom med himlens skyar; han nalkades den uråldrige och fördes fram inför honom. Åt honom gavs makt, ära och herravälde, så att människor av alla folk, nationer och språk skulle tjäna honom. Hans välde är evigt, det skall aldrig upphöra, och hans rike skall aldrig gå under.

23 kommentarer:

  1. Roligt att du gillar Arvo Pärt.

    SvaraRadera
  2. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  3. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

      Radera
    2. Jag älskar Arvo Pärt, hans musik är djupt berörande och avslappnande på samma gång som den är uppfordrande på ett milt sätt, som Jesu milda ok. Jag tycker det är musik som hör fastan till.

      Radera
    3. John Tavener kanske? Och Gorecki.

      Radera
    4. Ja så klart! Fastan är lång. Goreckis symfoni av sorgesånger betyder mycket för mig. Tavener är också minimalist. Det är som Erik Schüldt säger: vacker musik talar om Gud. När man slutade tala om Gud blev musiken inte längre vacker utom den som gjordes av dem som fortsatte tala om Gud som Pärt och Tavener.

      Schüldt har nu eget program varje söndag p2 11-12.

      Radera
  4. Tänkte på vad du skrev om Bodil Malmsten och så tittade jag på en intervju med Bernie Sanders - karln verkar ju autentisk! Gammal men jätteengagerad. Journalister fast i identitetspolitiken har frågat ungdomar hur de kan stötta honom, han är ju så gammal!

    Min fundering: sekulära helgon, de som har lagen skrivna i sina hjärtan utan att förvänta sig något evigt liv etc. Finns de? Hurdana är de? Hur ska en troende förhålla sig till ev sekulära "helgon"?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Töntigt begrepp sekulära helgon. Menar icke-troende som är hur fina och kanske självutgivande mm som helst.

      Radera
    2. Jag tycker vi ska göra som den helga skrift säger, i detta fall är det Paulus: Pröva allt och behåll det som är gott.

      Jag tror Gud vill oss väl och kan använda vem han vill som är öppen för att göra hans vilja. Jfr. liknelsen om den barmhärtige samariern eller orden om översteprsäten kajafas "som överstepräst det året talade han profetiskt. Bileam är ett annat exempel efter att åsnan tillrättavisat honom. Ja exemplen ur Bibeln är legio och går vi utanför den blir listan oändlig-tack och lov!

      Sekulära helgon är väl bra ur mitt protestantiska perspektiv. Vi ser ju helgon som förebilder och där kan väl många komma ifråga som inte är troende kristna tex brukar du nämna Mahatma Gandhi.

      Radera
    3. Fast han var ju inte sekulär förstås, men du hajjar!

      Radera
    4. Jag hajar. Gandhi lär inte ha haft något samliv med sin hustru i helighetens namn. Det man kan kalla gnosticism finns även i hinduismen.

      Radera
    5. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

      Radera
    6. Hinduismen kan vara väldigt kroppsföraktande allt går ut på att övervinna kroppen för den hängivne. Hare Krishna-anhängare fastar och ber i åtta timmar i samband med samlag för att rena sig från det smutsiga i sex åtminstone gjorde de Hare Krishna-missionärer som jag träffade en gång i Kiruna det.

      Hellenismen tog mycket intryck även av hinduismen och den i sin tur var ju plantjord för gnosticismen.

      Men helgon behöver inte vara perfekta enligt mig, de ska vara en förebild på något område helt enkelt.

      Radera
  5. Angående att förvalta pundet säger jesus: Åt mig har getts all makt i himlen och på jorden. Gå därför ut och gör alla folk till lärjungar! Döp dem i Faderns och Sonens och den helige Andes namn och lär dem att hålla allt som jag befallt er. Och se, jag är med er alla dagar till tidens slut."

    Det är ett arbete bra på väg , Matteus 24:14 berättar också att riket ska förkunnas i hela världen, och lägger till..sedan ska slutet komma. inte slutet som emil i Lönneberga som skrämmer vettet ur Fru Petrell som väntar på kometen och jordens undergång :P utan slutet för en gamal världsordning och födelse av en ny ordning och pånyttfödd jord.

    Ja jesus han är i sanning speciell som uppenbarar sig vem han är för små oansenliga människor, men dom stora och mäktiga får inte mycket av jesus.ja arvo part gör fin musik =)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hopas verkligen att du har rätt. Att övergången inte blir alltför svar.

      Två icke-kristna älsklingar för mig: Laleh och Malala

      Radera
    2. Jo, så blir det om man får tro Bibeln och den äldsta kristna kyrkan. De läste Johannes Uppenbarelse och Daniels bok som goda nyheter inte som skrämselpropaganda.

      Radera
    3. Laleh och Malala är typiska goda förebilder. Malalas tacktal i Oslo får mna elever se för att lära sig göra likadana tal åtminstone sikta ditåt.

      Radera
  6. Det tror jag nog Klaus , Bibeln säger ju att Jesus kommer att vara kung över nationerna, då är det inte en liten elit grupp kristna där enbart .jag misstänker att Gud är så storsint så han visar upp sina nya värld för folk att leva i och det finns fria val, tror inte Gud tvingar någon att leva i ett paradis och finns det möjlig att välja död och elände finns alltid någon individ som hellre trivs med det ;) men överlag är jag väldigt positiv .

    Lars

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, vi kristna kan vara positiva på goda grunder. Det blir ett lyckligt slut en gång.

      Radera
    2. P.S som Alma säger så kallas ju själva budskapet om guds rike "dom goda nyheterna" och skulle det innebära att gud frälser en liten liten klick och resten går till "fanders" då vore det inte mycket till goda nyheter. Ser man hur gud har handlar genom historien med avgudar är intressant, i vår egen tid i västvärlden har ju många gått vilse bort från gud och hellre valt en ego livsstil,pengar osv där många anser sig vara för klyftiga och moderna att längre tro på herren gud som var så viktig för folk förr i tiden, men gud brukar ha en förmåga att förnedra avgudar,se till att dom hamnar på nosen, små vilsna får som till slut inte har någon herre längre , där tror jag det till slut blir uppenbart här i västvärlden "hows daddy" och vad som är falska gudar.i slutet på 1800-talet var ju svenskarna ett väldigt religöst folk i var hörna låg ett kapel eller liten kyrka sägs det och att många anser sig vara ateister och agnostiker idag är ingen naturlag till evighet utan snarare en maktfråga "vem som äger" och för tillfället är det mammon,karriären osv för många människor i vår väst sfär

      Radera
    3. https://www.youtube.com/watch?v=x7Add8s_T0Y

      Radera
    4. Helt sant! Jga uppdaterade med denna fina hymn som stämmer så bra med orden från Daniels bok.

      Radera