lördag 13 februari 2016

Johannes Döparen

Johannes Döparen målad av Caravaggio 1597-98
Lukas evangelium 3: 7-17 När folk kom ut i stora skaror för att döpas av honom sade han till dem: ”Huggormsyngel, vem har sagt er att ni kan slippa undan den kommande vreden? Bär då sådan frukt som hör till omvändelsen. Och börja inte säga er: Vi har Abraham till fader. Jag säger er att Gud kan uppväcka barn åt Abraham ur dessa stenar. Redan är yxan satt till roten på träden. Varje träd som inte bär god frukt skall huggas bort och kastas i elden.”Folket frågade honom: ”Vad skall vi då göra?” Han svarade: ”Den som har två skjortor skall dela med sig åt den som ingen har, och den som har bröd skall göra på samma sätt.” Även tullindrivare kom dit för att bli döpta och frågade honom: ”Mästare, vad skall vi göra?” Han svarade: ”Driv inte in mer än vad som är fastställt.” Och när det kom soldater och frågade honom: ”Och vi, vad skall vi göra?” sade han till dem: ”Pressa inte av någon pengar med våld eller hot, utan nöj er med er sold.”
Folket var fyllt av förväntan, och alla frågade sig om inte Johannes kunde vara Messias. Men han svarade dem alla: ”Jag döper er med vatten. Men det kommer en som är starkare än jag, och jag är inte värdig att knyta upp hans sandalremmar. Han skall döpa er med helig ande och eld. Han har kastskoveln i handen för att rensa den tröskade säden och samla vetet i sin lada, men agnarna skall han bränna i en eld som aldrig slocknar.”

Johannes evangelium 1:26-31 Johannes svarade: ”Jag döper med vatten. Mitt ibland er står en som ni inte känner, han som kommer efter mig. Jag är inte värdig att knyta upp remmen på hans sandaler.”Nästa dag såg han Jesus komma, och han sade: ”Där är Guds lamm som tar bort världens synd. Det är om honom jag har sagt: Efter mig kommer en som går före mig, ty han fanns före mig. Jag kände honom inte, men för att han skall bli sedd av Israel har jag kommit och döper med vatten.”
Lukas, praktikern, återger vad Johannes sa att folket skulle göra om de ville omvända sig. Johannes berättar bara vad Johannes säger om Jesus.  Jesus döper inte bara med vatten utan också med Helig Ande. Gudsvinden som blåste över vattnet i skapelsens gryning svävar åter över vattnet och skapar på nytt en ny ordning. Men det är inte bara en svalkande vindfläkt utan en storm med praktiska konsekvenser: ”Den som har två skjortor skall dela med sig åt den som ingen har, och den som har bröd skall göra på samma sätt.” 

Lars Levi Laestadius kallade sig själv för "Ens ropandes röst" eftersom han identifierade sig med Johannes döparen. Han var född av en relativt gammal mor som gav honom en kristen fostran och sedan predikade han i Johannes -stil och kallade sin tidskrift om andliga frågor Ens ropandes röst. Behövdes ord som "huggormsyngel" och "eld som aldrig slocknar" för att folk skulle fatta? Var judar och hedningarna i Tornedalen så självgoda? Kanske. Det behövs kanske starka medel för att få oss människor att förstå att det räcker inte att vara Guds älsklingsbarn, kärleken måste vidare i praktiken. Det är inte den fläckfria läran som frälser, det kallade Leastadius för "säkerhet" och i hans värld var det synonymt med "synd". Det är kärlekens väg som tar bort synd. och Jesu Ande är vår vägvisare.

Ave Generosa av Hildegard av Bingen framförd av Oxford Camerata

19 kommentarer:

  1. Redan är yxan satt till roten på träden...

    Inte så långt efter blev det ju slut på den gamla judiska ordningen..här ska inte sten lämnas på sten, så omvändelse behövdes sannerligen till en ny ordning.

    En specialare till Alma som jag fann =)

    https://www.youtube.com/watch?v=_kvYReXenxY

    SvaraRadera
    Svar
    1. Härligt med riddarspel. Få inser hur mcyket av träning och tillit som ligger bakom att kunna göra sådant med sin häst. Bra också att det finns ett tillfälle där hästkillar inet förlöjligas för sitt intresse för dessa stora starka djur som kräver en trygg ledare för att galoppera någon centimeter från brinnande facklor.

      Radera
  2. Det finns nog de som behöver en trumpet rakt in i örat, men för mig har aldrig hot fungerat. Jag går bara därifrån.
    Lite svårt att se vad som skiljer det där språkbruket från jihadisters och andra extremisters. Jag är ingen vän av den billiga nåden och förstår att Jesus vill att vi ska göra vad Gud vill = inte lätt precis. Men det där blir jag bara förbannad på. Huggormsyngel kan han vara själv.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, men så står det att han sa och Laestadius använde ett drastiskt språk. Just nu känner jag nog attd etta behövs trumpetas i örat på många svenskar som tycker vi är så goda men behöver en "paus" från flyktingmottagande eftersom vi är i "kris". Eller SvK, jag tvekar inte att kalla Johan Tyrberg för huggormsyngel just nu som menar att "enligt vissa påståenden" förföljs kristna i Mellanöstern.

      Jag tror Gud kommer som en stilla susning ibland och som en basun när det krävs. Jag vet inte hur det var med Johannes Döparens åhörare, uppenbarligen behövde en del höra det, kanske mest mannen som till slut avrättade honom: Herodes.

      Jag tror knappast det är det bästa sättet att nå alla. Men jag som varit troende hela livet kan nog behöva påminnas om att kärlek måste märkas i praktiken också.

      Radera
  3. Förstår att det kan behövas en "chock" för vissa och förstår att motsatsen, idel honung och vanilj, inte leder någonstans.
    Men i huvudsak tror jag faktiskt den där stilen inte fungerar förutom för en liten speciell minoritet. Tror någon att någon som får en basun i örat reagerar som "oj, jag måste visst ändra på mitt liv!". Really?
    Jesus predikningar är en helt annan sak fastän de inte är idel honung och vanilj. Mer innehåll om man säger så.
    Det finns ju en på Stefan Swärds sajt som tutar i basunen mest hela tiden. VERSALERNA RÄCKER INTE TILL!!!
    Och det fungerar ju jättebra...

    Hellre sådana som påven Frans eller Martin Luther King eller Frank Mangs eller Martin Lönnebo, sådana som de får mig att börja Lyssna, vakna. Johannes stil är kontraproduktiv i de allra flesta sammanhang, och jag avskyr honom oerhört för detta, den skada sådana där har gjort.

    Det är som Tom i filmen horse whisperer skulle tvingat sig på Pilgrim med rop och våld och skrämsel.

    Och till sist: var kommer "kärleken" in i döparens sätt att uttrycka sig? Visa mig det stället.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag säger inte att jag eller du ska bli Johannes Döparen av någon anledning funkade det för Laestadius men jag gillar inte metoden alls. Johannes är ju på alla sätt en unik profet säger ju BIbeln tydligt. Han skulle bana väg för Messias som vi kristna tror är Jesus.

      Utmanar mig själv med detta bibelord för det smeker då inte mig det minsta medhårs. De låter mycket som de där gubbsen på Swärds blogg som jag helt slutat besöka pga deras framfart där. Men, nu tänker jag bara i skrift; skulle kanske de själva behöva den där basunen i örat? Och alla i SvKs ledning som förnekar pågående folkmord och förföljelse av kristna av för mig okänd orsak, nog behöver de skakas om rejält.

      Sedan fick ju Johannes liv ändå god frukt och på frukten ska trädet kännas. Vad gjorde att han fick lärjungar varav en del sedan följde Jesus? Och manikéerna finns ju fortfarande. Jag tänker att självgodheten i oss alla (åtminstone finns den i mig) behöver ruskas om. Ett gäng från ett folk som såg sig som utvalt av Gud och bättre än alla andra behövde kanske få höra detta.

      Ett vanligt ordspråk i Tornedalen är det ytterst självgoda: "Andra gör det de kan jag gör vad jag vill (alternativt "vi" om det är släkten som åsyftas)". Vilket kanske tyder på att "Ens ropandes röst" behövdes, vilket historien tyder på eftersom laestadianismen ännu är livskraftig.

      Kärleken kanske består i att han med uppenbar risk för livet sa sanningen även till Herodes som tydligen också mådde så väl av att bli tilltalad med annat 'än hovfjäsk att han samtalade med Johannes där han satt fängslad om vi får tro Matteus 14. Vi aknske borde våga vara tydligare mot rätt personer ibland. Jag tänker så här: vem fjäskar alla för ? Vem vågar ingen säga emot idag? Där passar det nog att vara lite Johannes. Men de som själva tar på sig rollen som Johannes Döparen borde nog hellre lyssna till honom än tala som honom.

      Radera
  4. Bästa omruskningen är att se, verkligen se eller själv uppleva, få insikt rörande exv hur fattiga garanterat det, konsekvensen av mitt sätt att vara etc.
    Men att ruska om på det sättet är lättare sagt än gjort.
    Oftast är det bilder eller filmer som får oss att se, vi är väldigt visuella varelser. Tänker på Nurnberg rättegångarna. Alla hade hört diverse siffror och hemska beskrivningar, och många hade förfärats. Men det var filmupptagningarna som var knytnäven i ansiktet, basunen i örat. Likaså att man tvingade de tyska invånarna i en stad nära ett koncentrationsläger att vandra runt och med alla sina sinnen uppleva lägret.
    Johannes hade ju inga sådana medel till sitt förfogande och använde sig av ord. Lite konstigt dock att hoppa direkt till "slutsatsen" utan att bygga upp det mer med exv en beskrivning av hur vi gör ont och vilka konsekvenser det får. Jag ser att jag låter väldigt förnumstig nu..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Egna erfarenheter är väl bättre än bilder och filmer, förutom i de fall där ens psykologiska försvar hindrar en från att se sin egen synd för vad den är. Då behöver man hjälp att se, vilket ibland sker genom ett mänskligt möte eller en predikan som träffar mitt i prick ibland genom kultur.

      Predikan som träffar mitt i prickar är kanske det närmaste jag kommer en förståelse av döparen.

      Det finns sådana som är liknöjda, skiter i andra, rycker i axlarna. Sådana behöver en döparens. Men det finns de som känner sig värdelösa, utanför, hopplösa, ensamma och övergivna. DÄR gör en döpare eller någon annan liknande bara oändlig skada.

      Jag ska läsa vad karln egentligen sagt och kanske kan jag ändra mig, jag är helt övertygad om att Jesus gillade honom, men jag är ett barn av min tid och ger ingen respons på döparens metod.

      Radera
    2. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

      Radera
  5. Man kan inte använda samma teknik på en korrumperad maffiaboss som på en 18 årig tjej som skurit sig i handlederna och vill dö.
    Även om båda säger "jag skiter i Gud".

    SvaraRadera
  6. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den som tutar i basun i 18 åringens öra och kallar henne huggorm ska få en kvarnsten om sin hals, hur "helig" han än är.

      Radera
    2. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

      Radera
    3. Precis, det var väl den korrumperade Herodes som blev förvånad över att Johannes sa som han gjorde fast han hade makten att hugga huvet av honom. En maffiaboss idag skulle garanterat bli lika förvånad innan han lät avrätta Johannes Döparen eller Alma Bloggaren. Fast jag är inte säker på att jag skulle vara lika modig i det läget. När tant Alma står inför knarkartellernas bossar i Mexico skulle det bli rätt mesigt, jag vet ju inte ens vad huggormsyngel heter på spanska.

      Men alltför ofta har något pucko sagt sådana saker till en maktlös och socialt utsatt person för det är ju helt riskfritt. Säkert har jag sagt för hårda saker till tynande vekar. Må Gud sig förbarme!

      Det spännande med Lukas återgivande av Johannes verksamhet är att folk verkade fråga sig vad de skulle göra. Och Johannes ger tydliga instruktioner som inte känns omöjliga att uppfylla: dela med sig, inte använda sin soldatutrustning och makt till att plundra folk osv.

      Jag tänker så här: följer man regeln att aldrig slå på den som ligger eller är mindre i något hänseende med Johannes-språk är vi nog på den säkra sidan. Bara om man råkar på en IS-general eller knarkartell-boss, ja, kort sagt där man riskerar huvudet, kan man snacka "ormspråk", Harry Potter använde det ju bara med Voldemort. Då är vi nog på säkra sidan.

      Vi vet ju själva att Gud talar till oss på alla möjliga sätt. Hela Europa fick ju plötsligt förstånd och förståelse för flyktingsituationen med lille Alan Kurdis bild. Precis som en resa till Aschwitz kan ändra på en ung nynazists inställning.

      Men som sagt, Johan Tyrberg behöver däng från högsta ort-skriva att "enligt vissa påståenden" förföljs kristna är ju historierevisionism i nutid, samtidsrevisionism. Han skulle behöva en stor dos "ropandes röster". Jo, jag har dragit mitt strå till stacken trots heliga fastetider, men det verkar inte ha hjälpt han hade inte ändrat skrivningen sist jag såg efter iaf. Inte när en bekant till honom heller försökte få honom att ta reson. Nåja, Herodes samtalade gärna med Johannes men ändrade ju inte sitt leverne nämnvärt.

      Radera
    4. Bra, då kan jag tryggt åka till Mexicos knarkkungar och göra mig hörd!

      Radera
  7. Ja, det är jag med på, att slå uppåt. Det förstår jag. Men min bild av svavelosande predikningar är mer av typen upphöjd maktperson som skrämmer vettet ur darrande vanliga människor i kyrkbänkarna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och exakt så var det ju. Inget har skadat kyrkan mer än att den lierade sig med statsmakten. Inget! Samtidigt kanske det var en del i planen för att alla skulle få höra om Jesus. Romarriket var trots alt det första mest vidsträckta och kommunikativt fungerande imperium som fanns. Men vi borde sagt nej till att klia kungar i öronen så fort Konstantin upphävt förbudet mot kristendomen. Men det är förstås lätt för oss att säga med facit i hand. Ser vi vår tids blinda fläckar?

      Radera
  8. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera