måndag 15 februari 2016

Var inte rädd. Följ med och se!

Jesus kallar sina första lärjungar efter det första mirakulösa fiskafänget enligt Raphael 1515
Lukas 5:4- 11 När han hade slutat tala sade han till Simon: ”Ro ut på djupt vatten och lägg ut näten där.” Simon svarade: ”Mästare, vi har hållit på hela natten utan att få något. Men eftersom du säger det skall jag lägga ut näten.” Och de gjorde så och drog ihop en väldig mängd fisk. Näten var nära att brista, och de vinkade åt sina kamrater i den andra båten att komma och hjälpa till. De kom, och man fick så mycket fisk i båda båtarna att de höll på att sjunka. Då kastade sig Simon Petrus ner vid Jesu knän och sade: ”Lämna mig, herre, jag är en syndare.” Ty han och de som var med honom greps av bävan när de såg all fisken de hade fångat – likaså Jakob och Johannes, Sebedaios söner, som hörde till samma fiskelag som Simon. Men Jesus sade till Simon: ”Var inte rädd. Från denna stund skall du fånga människor.” Då rodde de i land, lämnade allt och följde honom.

Johannes visar på Jesus,Ottavio Vannini 1600-tal
Johannes 1: 35-39 Nästa dag stod Johannes där igen med två av sina lärjungar. När Jesus kom gående såg Johannes på honom och sade: ”Där är Guds lamm.” De båda lärjungarna hörde vad han sade och följde efter Jesus. Jesus vände sig om, och då han såg att de följde honom frågade han vad de ville. De svarade: ”Rabbi (det betyder mästare), var bor du?” Han sade: ”Följ med och se!” De gick med honom och såg var han bodde och stannade hos honom den dagen. Det var sent på eftermiddagen.
Så här berättar dessa evangelier om de första lärjungarna. Lukas som intervjuat ögonvittnen om de första åren med Jesus allt från Jesu släktingar till hans lärjungar, berättar en helt annan berättelse än Johannes som uppenbarligen själv var med bland Johannes Döparens lärjungar som följde Jesus. detaljer som "Det var sent på eftermiddagen." talar för det. Eftersom hans evangelium är yngst skrivet troligen strax före år 70 e.Kr. kanske han vill korrigera Lukas historieskrivning om hur han blev Jesu lärjunge på morgonen vid fisket och om vilka som var först.

Gemensamt för båda berättelserna är dock att de följer Jesus. I Lukas version genom att de ser hans makt över naturen, i Johannes version genom att Johannes säger vem Jesus är. Två olika sätt att möta Jesus och bestämma sig för att följa honom. Ett praktiskt och ett teoretiskt. Men själva följandet är praktiskt för båda berättelserna. De första lärjungarna lämnar allt och följer Jesus.

Miserere av Gregorio Allegri fastemusik från 1620-talets Rom får följa oss denna andra vecka i fastan som har temat kampen mot ondskan, en kamp som börjar i oss själva. "Lämna mig Herre, jag är en syndare" säger Simon Petrus, men Jesus lämnar inte utan förbarmar sig och upprättar honom.

6 kommentarer:

  1. Följ med och se är ett bra erbjudande av Jesus, det är tvärtemot "köpa grisen i säcken" precis som psalmen säger: smaka och se att Herren är god. Det var min räddning en gång efter jv, jag tänkte att dogmer kommer jag aldrig mera tro på, hur ska jag någonsin kunna tro på Gud eller Jesus igen ? Personlig rellation hade vi inte inom jv till Gud det var mer regler och lagar och behaga Gud med arbete av olika slag,så kom och se.. Var fantastiskt och är fortfarande =)

    Lars i kolonin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Exakt så är det. Jesus tvingar oss inte att tro i blindo utan att hålla oss i handen. Han vill inte skrämma utan ge oss en chans att gå ut i friheten med honom. Så har jag alltid upplevt det.

      Dina erfarenheter av en total gärningslära är intressanta, jag har ju nära släktingar som "blivit uteslutna" som det heter fast de gått ur självmant och de säger precis som du. Om de hade något relation alls till Gud var den präglad av rädsla på gränsen till fasa.

      Radera
  2. Samma här, tyckte till sist det inte gick att se jv som ett brödra/systraskap med så mycket regler och måsten och tog därför avstånd till sist (skriftligen) och betraktade mig inte längre som ett jv och samfundet svara med att utesluta som i praktiken innebär att man ska behandlas som en pestsmittad, medlemmar får inte ens lov att säga ett enkelt hej. men..men anser jag fått det LÅÅÅÅNGT bättre med den riktiga jesus och vänner som är något att ha =)

    SvaraRadera
  3. Men det finns vissa risker med "vanlig kristendom" också. Lutheranernas "billiga nåd", de konservativas lagiskhet, de progressivas aktivism som KAN slå över i gärningslära. De kontemplativas slagsida osv.
    Vägen är smal, ju.
    Både nåd och lag behövs. Tar man bort en av dom så går det illa.
    Och såväl aktivitet som kontemplation.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja vi är ju prästens lilla Kråka, men det finns gränser jag tror att JV som saknar både sonen och Anden inte kan balansera upp dikeskörningarna. Sedan är ju ledarskapskulturen hemsk där med iskalla uteslutningar och stenhård kontroll av medlemmarna.

      IS utan vapen typ!

      Radera