onsdag 30 mars 2016

Kom och ät!

Att äta kring en öppen eld är bland de mest trivsamma sätten att umgås, det vet Jesus. Här Aron som lunchar vid öppen eld i Pullinki.
Lukas evangelium 24: 44-49 Han sade till dem: ”Detta är vad jag sade till er när jag ännu var hos er, att allt måste uppfyllas som står skrivet om mig i Moses lag, hos profeterna och i psalmerna.” Sedan öppnade han deras sinnen så att de kunde förstå skrifterna. Och han sade till dem: ”Detta är alltså vad skriften säger: Messias skall lida och uppstå från de döda på tredje dagen, och syndernas förlåtelse genom omvändelse skall förkunnas i hans namn för alla folk, med början i Jerusalem. Ni skall vittna om allt detta. Och jag skall sända er vad min fader har lovat. Men ni skall stanna här i staden tills ni har blivit rustade med kraft från höjden.”

Johannes evangelium 21: 1–14 Sedan visade sig Jesus igen för lärjungarna vid Tiberiassjön. Det gick till så: Simon Petrus och Tomas, som kallades Tvillingen, Natanael från Kana i Galileen, Sebedaios söner och två andra lärjungar var tillsammans. Simon Petrus sade till de andra: ”Jag ger mig ut och fiskar.” De sade: ”Vi följer med dig.” De gick ut och steg i båten, men den natten fick de ingenting. När morgonen kom stod Jesus på stranden, men lärjungarna förstod inte att det var han. Och Jesus frågade: ”Mina barn, har ni ingen fisk?” De svarade nej, och han sade: ”Kasta ut nätet på högra sidan om båten, så får ni.” De kastade ut nätet, och nu orkade de inte dra in det för all fisken. Den lärjunge som Jesus älskade sade då till Petrus: ”Det är Herren!” När Simon Petrus hörde att det var Herren knöt han om sig ytterplagget, för han var inte klädd, och hoppade i vattnet. De andra lärjungarna kom efter i båten med fångsten på släp; de hade inte långt till land, bara ett hundratal meter. Då de steg i land fick de se en glödhög och fisk som låg på den och bröd. Jesus sade till dem: ”Hämta några av fiskarna som ni just fick.” Simon Petrus gick upp på stranden och drog i land nätet, som var fullt av stora fiskar, 153 stycken. Och fast det var så många gick nätet inte sönder.
Jesus sade till lärjungarna: ”Kom och ät.” Ingen av dem vågade fråga honom vem han var; de förstod att det var Herren. Jesus gick fram och tog brödet och gav dem, och likaså fisken. Detta var tredje gången som Jesus visade sig för sina lärjungar sedan han uppstått från de döda.

Johannes berättar en av min absoluta älsklingsberättelser om Jesus. Igår hörde jag ett radioprogram där någon påstod att några få saker var bra i Bibeln och resten våldsamt hatiskt skräp. Jag tycker förstås tvärtom. Visst finns en massa ogräs i Bibeln men det mesta är klargul raps, guldskimrande vete, svartglänsande vinbär och röda jordgubbar. Här har vi ett riktigt smultronställe när Johannes berättar på sitt ögonvittnesfriska sätt om hur Jesus kommer till de uppgivna fiskarna vid Tiberiassjön/Gennesaret.

Lukas har inte med detta smultronställe, han skriver ju vad andra kommer ihåg och tydligen har han inte intervjuat just Johannes eftersom Johannes ofta liksom korrigerar Lukas: "nej, det var på kvällen inte morgonen"-typ. Här berättar Johannes något som var väldigt viktigt både för honom och andra. Åter är Jesus där vid stranden där de först mötte honom, dit de drog sig tillbaka efter att Jesus dött. De tvivlar nog på uppståndelsen trots allt de hört och den tomma graven.

Så kommer Jesus och han går inte på vattnet, han gör som vid det första mötet, timmermannen ger fiskarna tips om hur de ska utföra sitt jobb och de får massor av fisk efter en natt utan fångst. Jag älskar detta vardagliga mötet. Jesus skrämmer ingen med sin uppståndelse, han gör så vanliga trygga saker. Nu gör han upp en eld på stranden och fixar frukosten åt sina missmodiga vänner. 


I söndagsskolan lärde jag mig älska Anders Frostenssons sång om detta smultronställe "De trodde att Jesus var borta". I mitt ungdomsgäng gjorde vi alla möjliga galna upptåg för att vittna om att Kristus sannerligen är uppstånden; som att dansande och sjungande fira påskotta på torget i Kiruna, knasiga radioprogram om Jesus, gatuteater om Jesus och Metal-musik på svenska som bara handlade om Jesus. Vi sjöng förstås denna sång på påskottan och så hittar jag, som en present från Himlen, påsken 2016 ett klipp på You Tube i samma galna och djupt seriösa anda som mina vänner och jag alltid höll oss till med denna fantastiska påsksång. Känsliga bloggläsare klickar lämpligen inte på play.

Denna musik behöver dock ingen varningstext. JS Bach Påskoratorium Oboe-solo i adagiot, knappt fyra minuter ren skönhet:

6 kommentarer:

  1. Jesus var ju specialist att bjuda in sig själv på middag eller bjöd han in,i köket eller vid maten uppstår ju ofta förtroliga samtal oss människor i mellan, på ett avkopplat sätt i gemenskap. jesus säger ju vid något tillfälle att han knackar på dörren om människorna släpper in honom ska han och hans far komma in till människor och "äta med dom". Som jag tycker är en verkligen fin bild att jesus inbjuder till gemenskap med honom och gud, jesus är inte en helig stod att tillbe på distans.

    Man ska inte förakta enkla upptåg och bus i Jesu namn det vittnar om kärlek tycker jag och mycket musik ,teater har ju skapats i "svärmande" eller kärlek till gud. Bach började alltid med överskrift till sina notblad med: Soli Deo Gloria= ära åt Gud allena.Sådana här hyss tycker jag är rätt skoj :

    https://www.youtube.com/watch?v=fj6r3-sQr58

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fast detta var väl inte så enkelt-men jag älskar det-speciellt pukorna,för mig är de symfoniorkesterns karaktärsinstrument.

      Radera
    2. Det är ju sant musik vis var det inte så enkelt =)

      Radera
    3. Absolut, och trevlig överraskning, du har kanske sett den gamla isländska hymnen Heyr Himnasmiður på tågstationen =)

      https://www.youtube.com/watch?v=e4dT8FJ2GE0

      Vill man ha en mer förstålig version med engelsk text att jämföra med, finns det här:

      https://www.youtube.com/watch?v=GnKIgccY09Q

      Radera
    4. Åh. älskar Heyr Himnasmi∂ur. Vi sjöng den i en kör jag var med i och vi hade en församlingsmedlem då som kom från island och hjälpte oss med uttal och svåra ord. Den känns både medeltida och tidlös. Lite Sagan om ringen över den. Och den ger en inblick hur kristen tro uttrycktes och upplevdes av vikingarna.

      Radera