söndag 8 maj 2016

Från gryning till morgon-Kristi Himmelsfärdsdagsgospel

Pietro Perugino målade Kristi Himmelsfärdsdagens gospel så här 1496-1500
Hebréerbrevet 9: 11–12 Men nu har Kristus trätt fram som överstepräst för det goda som skall komma. Han har gått genom det större och fullkomligare tält som inte är gjort av människohand, det vill säga inte tillhör denna världen. Och med sitt eget blod, inte med blod av bockar och kalvar, har han en gång för alla trätt in i helgedomen och vunnit befrielse åt oss för evigt. 

Idag är det den sista söndagen i påsktiden. Påsktiden, den välsignade, börjar lida mot sitt slut. Under denna påsktid har den viktigaste läsningen varit Peter Halldorfs Mellan skymning och mörker- åtta betraktelser om trons utblottelse.  Nu har vi passerat den ljuvliga Kristi Himmelsfärdsdag som mitt i veckan erbjuder en synkop i vardagens visor. Den ger oss gospel i slutet av påsktiden:

Apostlagärningarna 1: 5–11 ”Johannes döpte med vatten, men ni skall bli döpta med helig ande om bara några dagar.” De som hade samlats frågade honom: ”Herre, är tiden nu inne då du skall återupprätta Israel som kungarike?” Han svarade: ”Det är inte er sak att veta vilka tider och stunder Fadern i sin makt har fastställt. Men ni skall få kraft när den heliga anden kommer över er, och ni skall vittna om mig i Jerusalem och i hela Judeen och Samarien och ända till jordens yttersta gräns.” När han hade sagt detta såg de hur han lyftes upp i höjden, och ett moln tog honom ur deras åsyn. Medan de såg mot himlen dit han steg upp stod plötsligt två män i vita kläder bredvid dem. ”Galiléer”, sade de, ”varför står ni och ser mot himlen? Denne Jesus som har blivit upptagen från er till himlen skall komma tillbaka just så som ni har sett honom fara upp till himlen.”

Det är den noggranne historikern Lukas ger oss den vanligaste Kristi Himmelsfärdsdagstexten i Apostlagärningarna och därmed grunden till Kristi Himmels-gospeln. Löftet om Anden som Matteus skriver om och avslutar sitt evangelium, sin version av den stora berättelsen om de goda nyheterna; hans gospel: ”Åt mig har getts all makt i himlen och på jorden. Gå därför ut och gör alla folk till lärjungar: döp dem i Faderns och Sonens och den heliga Andens namn och lär dem att hålla alla de bud jag har gett er. Och jag är med er alla dagar till tidens slut.” Också Johannes soloinsats i Kristi Himmelsfärdsdagens gospel handlar om Jesu närhet, men också återkomst, som hos Lukas:

Sedan sade han till honom: ”Följ mig!”
Petrus vände sig om och fick se att den lärjunge som Jesus älskade följde efter, han som under måltiden hade lutat sig bakåt mot Jesu bröst och frågat vem som skulle förråda honom. När Petrus såg honom frågade han Jesus: ”Herre, hur blir det med honom?” Jesus svarade: ”Om jag vill att han skall bli kvar tills jag kommer, vad rör det dig? Du skall följa mig.” Därför spred sig ett rykte bland bröderna att den lärjungen inte skulle dö. Men Jesus hade inte sagt till Petrus att lärjungen inte skulle dö utan: ”Om jag vill att han skall bli kvar tills jag kommer, vad rör det dig?”
Ingen äkta gospel, inget sant evangelium utelämnar någonsin mörkret i tillvaron och här flikar Markus in med alt 2 och bas 2 i en eftertänksam bridge :
"Och de sade ingenting till någon, för de var rädda."
 För mig är det viktigt att höra Kristi Himmelsfärdsgospeln tidigt på morgonen, gökottan är för mig lika kär som jul- dito och trots att mycket gör mig rädd är det ändå Lukas refräng som jublar ikapp med fågelsången varje Kristi Himmelsfärdsdag:
Medan han välsignade dem lämnade han dem och fördes upp till himlen. De föll ner och hyllade honom och återvände sedan till Jerusalem under stor glädje. Och de var ständigt i templet och prisade Gud.
 Jag har funderat på vad denna dag betyder. Och nu tror jag mig ha fått en ytterligare ledtråd till ett svar. Kristi Himmelsfärdsdag är gökottan som kommer efter påskdagens allt förvandlande gryning. Den inleder åter en tid av förväntan, en ny adventstid när vi minns hur den lilla spröda kristenheten i glädje, men också rädsla, väntade på den heliga Andens ankomst in i deras omskakade liv. Men också en stor adventstid som ännu pågår för hela skapelsen inför den synliga befrielsens dag. Redan här och ännu inte, är den kristna kyrkans tidsuppfattning. Vid den tomma graven uppfylldes det mesta som Jesus sagt om den yttersta tiden. Det är också Peter Halldorfs budskap i min påskbok:
Om det som ska komma i djupaste mening redan har skett, om vi fått del i det vi ännu väntar, då behöver vi inte stå frågande, inte vara rädda,, inte ängsligt undra vad som ska ske i framtiden. Allt vi behöver göra att slå följe med kvinnorna till graven.[…]Vår dopgrav är Kristi grav, den tomma graven ur vilken han uppstått, och vi med honom. Ett enda är nu nödvändigt: Håll fast vid ditt dop. Det är din påsk. I dopet har du nått tidens slut.
 Vadå, är allt redan färdigt, är skapelsen redan befriad? Ja, i kyrkan är den det, enligt Nya testamentet. Vi väntar på Jesus återkomst och han är redan helt och hållet närvarande i sin kyrka. Halldorf pekar på eukaristin, den heliga nattvarden:
[…]en måltid som hör till nästa eon och gör oss till ögonvittnen till det som har skett– och det som ännu inte har skett. Den måltid i vilken vi stiger upp till himmelen, till platsen som väntar oss på andra sidan Kristi ankomst och på andra sidan vårt dop–bekräftelsen på att denna världens härskare nu är dömd och att Guds rike har brutit in med ljus, kraft och härlighet.
Sjung med i den stora gospeln!  Här leds vi av en ungdomskör från Uganda:
I can see freedom. Freedom is coming. I can see freedom from above. It's an amazing thing from the Lamb of God. I can see freedom, freedom from above.

So many, many times I looked around. I found no joy, no joy for my soul. I came to Jesus who gave me joy. I can see freedom, freedom from above.

So many, many times I looked around, I found no peace, no peace for my soul. I came to Jesus who gave me peace. I can see freedom, freedom from above.

So many many times I looked around, I found no life, no life for my soul. I came to Jesus who gave me life. I can see freedom, freedom from above"

6 kommentarer:

  1. Härligt gospel från Uganda =)

    Såg det här 1 timmes programmet idag om israel:

    https://www.youtube.com/watch?v=maMSb8ZIHVE

    Herre, är tiden nu inne då du skall återupprätta Israel som kungarike?

    Tur inte jesus svarade på den frågan då hade nog lärljungarna blivit deppade om han svarat...typ om 2000 år ;)

    ja jesus kallas ju kungars kung och sitter över alla världsliga auktoriteter och jag tror att folk i Uganda förstår
    det lite bättre än oss här i väst, när man har skumma,maktgalna presidenter då blir ju jesus så mycket viktigare som en rättfärdighetens furste.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gospel är just nu väldigt stort i stora delar av Afrika, kul men också trist för ofta (fast inte alltid) hänger det ihop med prosperity gospel som nu skördar offer i mängd på alla plan. Världens girigaste predikanter kommer nu från Nigeria, inte USA.

      Denna kyrkas avsaknad av instrument visar dock att detta troligen inte är en sådan där kyrka med en lyxlirarpredikant som ljuger om helanden och lurar till sig pengar. En härlig låt är det hur som helst.Vi är lite för bekväma i Sverige för att riktigt ta ordet om befrielsen på allvar, men i tex Uganda vet man inpå bara skinnet skillnaden på frihet och annat.

      Jo ditt klipp (har inet hunnit se allt ännu) visar att den yttersta tiden verkligen började vid dne tomma graven. Varför tveka om det? Kristna förföljs ju verkligt illa just nu, det är inget som väntar i framtiden.http://www.dagen.se/dokument/sparen-av-is-sprider-skrack-bland-kristna-1.720627

      Radera
  2. jo urled är tiden, hörde idag att Inget svenskt parti har något imot Turkiet i EU (förutom SD)för att dom inte vill erkänna folkmord på kristna. Verkar inte som kristendom ingår i svenskt kulturarv/historia längre, när politikerna inte bryr sig, utan vi är slaktfår, ser det ut som. vi kristna får klara sig själv från utrotning.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, för vi kan nog vara lugna för att SD knappast kommer att försvara oss heller eftersom vi inte hatar främlingen.

      Radera
    2. sant Alma, fick fundera lite och tror knappast man kan förvänta sig något alls av politiker eller media så där gennerellt sätt som kristen, men det blir ju mer uppenbart att vi har vårt medborgaskap i guds rike, finns ju även här i sverige väldigt mycket förakt och hat mot kristna och det är ju fritt fram att mobba kristna på olika sätt i media exempelvis, men bra på ett sätt man märker ju var man har folk ;)

      Radera
    3. Ja, inget ont som inte har något gott med sig=)

      Radera