onsdag 8 juni 2016

Daliter och andra oberörbara

Hr Bråddjup flankerad av rituellt "oren" hund och rituellt "ren" häst. Men vi som vet bättre kan meddela att båda behöver ett rejält bad och ingen av dem gör oss varken själsligt renare eller orenare vid beröring.
Markus evangelium 7:14-15 ”Hör på mig allesammans och försök att förstå. Inget av det som kommer in i människan utifrån kan göra henne oren. Bara det som kommer ut ur människan kan göra henne oren.”

 Visst har vi alla hört det; Mahatma Gandhi var emot kastväsendet i Indien och gav de oberörbara kasterna namnet Guds barn. Problemet med detta är att hinduismen har tusentals gudar (eller avatarer av Brahman) och Mahatma Gandhi valde namnet på smutsens gud, så när vi översätter harijan med Guds barn, betyder det egentligen smutsgudens barn. Daliter vill därmed inte kallas "guds barn" de vill kallas daliter=de förtryckta. Det är ett mycket mer passande namn på alla sätt.

Hinduismen är en märklig religion som egentligen har som huvudärende att skapa samhällsordning och inte individuell sinnesfrid, som många västerlänningar aningslöst inbillar sig. I denna samhällsordning är kastväsendet grundstenen. Kastväsendet grupperar människor socialt men även etniskt eftersom de lägsta kasterna, daliterna hör till de mörkhyade urinvånarna och de ljushyade indo-europeiska arierna tillhör den högsta kasten, den kast som också har skaffat sig definitionsrätten av allt och alla andra, samt om vad verklig religion är eftersom de också är den högsta kasten som kan bli präster.

Hr. Bråddjup och jag började tala om skolsystem och svensk skolas oförmåga att lära av andra länder än USA även på detta område. Varför lär vi oss inte av Indien till exempel? De har mycket goda resultat kunskapsmässigt vilket märks bland de kunniga elever jag haft från detta skolsystem, alltså handlar det inte bara om fejkad betygsstatistik som i Sverige. Annat fungera dock sämre  i detta strikta klassamhälle. Sanningen är att daliter ofta är högt utbildade och överkvalificerade för de jobb de tillåts ha inom hinduismen pga ett kvoteringssystem för daliter. Det fungerar inte alltid som tänkt men har betytt ett stort lyft för många. Så stort att man nu kritiserar systemet för att skapa en elit bland daliterna.

Daliterna står inom hinduismen annars utanför och längst ner i samhället, de är en slavkast som ska utföra smutsiga jobb som kloakdykning och omhändertagande av lik. Därför anses de vara så smutsiga och rituellt orena att man inte ska röra vid dem för att inte smutsas ner av dem och därför lämpar de sig bara till att utföra smutsiga jobb, så är cirkeln sluten. Daliternas underordning är alltså motiverad av religionen; det är en gudomlig ordning att det ska finnas kaster och att de ska ha sin plats i samhället och de lägsta kasterna är "oberörbara" både rituellt och ibland kroppsligt orena pga de jobb de tvingas ta.  Masskonverteringar av daliter till buddhismen, kristendomen eller islam sker därför regelbundet.

Jag älskar att få synvändor och när jag insåg att Mahatma Gandhi inte var helt fläckfri han heller pga detta med daliternas benämning "smutsgudens barn" började jag fundera över hur viktigt det är att vi tillåts definiera oss själva. Att vi i så hög grad som möjligt tar reda på vad människor kallar sig och inte lyssnar på dem som självsvåldigt tagit sig definieringsmakten. Heter romer romer på romani så får jag bekväma mig till lära mig att säga romer och släppa beteckningar som "tattare" eller "zigenare" eller "egyptier" som man säger på engelska (gypsie=egyptier). På samma sätt gäller det att talar vi aldrig annars latin ska vi inte kalla någon för neger. Samer heter samer och inte lappar*.  Svenskar heter svenskar och inte det nedsättande "svennar".

Personliga öknamn som tjockisen, kossan, fettot, stinky,  mesen, grisen etc vill ju ingen kännas vid och alla vet att dessa namn är till för att förnedra och bortdefiniera personer ur mänskligheten. På samma sätt kan hela folkgrupper bli bortdefinierade. Tredje riket är tyvärr bara en kulmen, knappast en avslutad parentes i mänsklighetens historia av att dehumanisera först med ord och sedan i handling.

Kristna , ateister och buddhister exempelvis, kallas koffer, ghafr eller kaffrer av islamister. Precis som harijan betyder smutsgudens barn betyder koffer/kaffer orena/smutsiga och blev den nedsättande benämning som sydafrikanska svarta fick stå ut med under apartheid-åren. Föreställningar om smuts och rituell orenhet är nog de värsta som mänskligheten kan lägga på andra människor, "smutsiga judesvin", "skitiga araber" och "orena harijans" vet att det aldrig finns gott uppsåt i sådana föreställningar och benämningar. 

Som kristen tillhör jag mycket stolt en religion som från sin grundares verksamhets början till nu aldrig sysslat med orenhetsbegreppet kring folkslag eller enskilda människor annat än som ren heresi. Jesus argumenterade hela tiden mot orenhetstankarna om vissa människor. Orenhetsregler, vilka är ett viktigt inslag i judendomen, underkände han totalt. Hedningar, menstruerande och nyförlösta kvinnor, människor med oklar könsidentitet, samarier,  spetälska, människor med många andra sjukdomstillstånd, människor som vaktade grisar, herdar i allmänhet, skatteindrivare etc räknades alla som rituellt orena, smutsgudens barn, oberörbara om man inte ville få del av deras orenhet. I början stipulerades dödsstraff för samlag med sin fru när hon har mens. Sedan räckte det med den sociala föreställningen om orenhet för att få män att behandla alla kvinnor med avsky i händelse de råkade vara "orena" av sina olika flytningar.

Men Jesus är jättetydlig med att ingen blir oren av grisar, menstrautionsblod, mat eller någon människa; dalit eller brahmin spelar ingen som helst roll. Man blir bara oren av sina egna tankar: ”Hör på mig allesammans och försök att förstå. Inget av det som kommer in i människan utifrån kan göra henne oren. Bara det som kommer ut ur människan kan göra henne oren.”Markus evangelium kapitel 7: 14-15

 
*Inom den finsk-ugriska kulturen på Nordkalotten  betyder lappar de som bor vid världens ände vid Lopphavet, (havet där världen tar slut), och är lite primitiva av sig (loppu, láhppa=slut). I finska Tornedalen kallas de meän kieli-talande lappar. Det verkar inte ligga något speciellt nedsättande i det på finska sidan.

15 kommentarer:

  1. Olika länder och politiska system har ju så klart sin grund, oftast har det sin rot i religion som du så klart visar med hinduism och Indien. I väst världen så la John locke mycket av demokratins grunder och hur den skulle se ut. Kristen puritan som han var myntade han uttrycket "tabula rasa" = oskrivet blad som var hans syn på människor som föds in i denna värld, med andra ord föddes inga barn i en fattig familj för att dom varit dumma i förgående liv det var bara bad luck enligt locke och är väl vad vi kallar "normal" kristen syn. Så det är förståbart att daliterna hellre vill tjäna mäster jesus , locke menade också att dom egenskaper vi får förvärvas under livets gång. Bra eller dåliga så ingen är predistinerad att vara toa dykare till evigheten.. Och en sådan syn tror jag glädjer dom kastlösa =)

    haram eller halal hörde man ju mycket av arabiska arbetskompisar maten men också gärningar kunde vara rena eller orena. Här nere i Skåne har ju många araber små livsbutiker. Något jag märkt är att vissa försöker köra halal linjen och kör hårt med kyckling korvar medans nöffnöff avdelningen är eftersatt :p letade hårt efter jordgubbs marmelad jag skulle ha till ett mat projekt men hittade bara fikonkräm :p .. Förhoppningsvis har affären bättrat sig sedan jag var där sist, dom flesta kunder är ju kristna .

    Lars som rensar potatislandet


    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, jag gillar definitivt inte klassamhällen och tror absolut att det är helt emot Guds vilja och gudsrikets principer. Men samtidigt måste man ju förstå att folk står ut med mycket för att få ordning och lugn i tättbebyggda områden och gamla civilisationer har ju i allmänhet stor befolkning. Och kan man få dem som står längst ner i samhällspyramiden att gå med på att göra detsamma tex med lagen om karma, så kan nog en utilitarist se det som något gott.

      Locke hade ju en helt annan, mycket mer befriande, utgångspunkt men även hos oss finns klasser och stora hinder för att överbrygga klassklyftorna. Däremot saknas helt den kristna religionens stöd för detta om man inte vrider bibelordet många varv i en riktning som går långt utanför författarintentionen.

      Haram och halal och liknande dikotomier tror jag också finns i alla kulturer, men de är ju inte Gudi behagliga för det. Sådana föreställningar hör antagligen ihop med mänsklighetens egen diagnos: (arvs)synden; vår medfödda benägenhet att vilja vara förmer än andra.

      Det blev väl som en ny maträtt med fikonmarmelad i stället för jordgubbsdito, men det låter som om det kan vara riktigt gott det med-fast ännu kladdigare=)

      Radera
    2. P.S. Här rensas inga land det stormar och regnar/snöslaskar så det låter som om taket ska lyfta. Hästarna står i stallet med hö och stona , som tappat vinterpälsen, får ha täcken på. Ruggigt!

      Radera
    3. En gång när jag var ute med hundarna Rufus och Lovis, så behagade Lovis rulla sig omsorgsfullt i en synnerligen stor ko-blaja. Rufus lärde sig då någonting och utförde ett slags radikal efterföljelse. Dock inte med samma noggrannhet som sin förebild.
      Jag hade då två lyckliga, men också stinkande bajsiga hundar med bilen (...) tre kilometer bort.
      Jag måste nog säga att de just då var att anse som en aning orena.

      Radera
    4. Sägs ju att hundar som är tama vargar i grunden, rullar sig för att maskera sin lukt, bättre lukta ko änn hund/varg om man ska smyga på byte =) har mina minnen av det där, var hemma hos en bekant för länge sedan, som bjöd på trevlig kväll och räkor stod på menyn deras dobberman med det härliga namnet Solveig (till vardags kallad solan) var nyfiken vad som serverades. Så vi visade henne en räka hon fick lukta på och hon frynte på nosen och såg ut som att det var det värsta hon någonsin sniffat på. Matte kastade räkan på golvet i tron om att hon åt den där, istället rullade hon sig omsorgsfullt på räkan och det var väl solans betyg på vad man lämpligast gör med räkor =).

      Kan förstå dej klaus att det inte var toppen med 2 bajshundar i bilen.

      Radera
    5. Åh, igenkänningsfaktor HÖG. Särskilt människobajs är populärt men vår Kapten har en annan ännu vidrigare favorit:ruttet fiskrens! Båda mina hundar ägnar sig också med förtjusning år att rulla i tjäderbajs (ser litegrann ut som gula räkor, kanske därför)och stinker vidrigt.

      Men tyvärr är hästar lite likadana, när de är nyduschade bara måste de rulla sig, helst i lera.

      Radera
    6. Jag kommer aldrig mer att kunna äta räksallad efter detta.

      Radera
    7. =) hehe

      Lars på kolonin

      Radera
  2. ajdå sommar bakslag, himlen var helt svart när jag körde hem från kolonin innan. Såg ut som det skulle bli världens åsk oväder men det klara sig. får hoppas det blir sommar igen så att smilla och co inte fryser och det blir något resultat i trädgårdslandet...hitta en vildvuxen jordgubbsplanta idag på kolonin och på den årets första jordgubbe nätt och jämt mogen och röd...mums =)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Här hemskt stormoväder med snö=( men nu klarnar det upp lite, mellan de blygrå molnen lyser solen.

      Radera
  3. Konfucianismen är väl också sådär primärt samhällsbyggande, och nog har kristendomen ibland använts på det sättet, t ex Svenska Kyrkan.

    Dina bloggtexter är ju så intressanta.. Jag förstår för det första inte hur du hinner, inte bara skriva, utan också sätta dig in i allt det där. Du måste vara något slags reinkarnation av ett helt gäng med professorer..

    Såg en bild från Överkalix om en havererad färja (inga döda..). Hu.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du har så rätt om konfucianimsen och visst hade man SvK till samhällssamordnare förr också. Men det är inte lika lätt att låna kristendomen till att vidmakthålla maktordningar eftersom det är en skriftreligion i vars skrift dessa ordningar ständigt ifrågasätts. Min lärare i Miljöpedagogik hävdade att religionens primära uppgift var att få oss männsikor att leva hållbart med naturen. Många folk som inte är så organisrade föröder sin livsmiljö ganska snabbt och det har funkat pga gles befolkning. Men i tättbebyggda områden går det inte alls och även stora områden som Amazonas måste nu skyddas och urfolk där behöver ändra levnadsvanor de med. Medan urfolk i mindre "givmilda" miljöer kan lära ut hur man lever hållbart. På många sätt är ju Kina och Indien därvidlag både goda och dåliga föredömen, de har trots allt funnits som civilisationer mycket länge. Men med diktatoriska metoder och strikt klassuppdelning blir samhället inte flexibelt nog att klara varken sociala, ekonomiska eller ekologiska utmaningar. För att inte tala om vilket lidande de åsamkar allt levande.

      Tack Klaus, många texter ligger länge och skvalpar runt i hjärnan och jag är som skrivet, läsare av närmast sjuklig typ. Detta inlägg började när jag hörde det där reportaget om kloakdykarna på radion. När jag pysslar på gården lyssnar jag på p1-intressant och allmänbildande. Under dessa stunder skriver jag också blogginlägg i huvudet.

      Fast den käre maken tycker jag borde sova mer och forska mindre kring mina blogginlägg. Det är dock så skönt att skriva så här i stället för det akademiska där varje kommatecken ska beläggas och noggrant redovisas.Här kan man understundom länka till en källa, ibland inte ens det om jag väljer det. Det känns ledigt och semesteraktigt.

      Jo, stormen har skadat mycket men ännu ingen människa. Folk efter den färjeleden är dock kommunikationslösa. Här i trakten fick ett dagis stänga pga elavbrott tur de flesta kan elda med ved också för det är riktigt kallt nu.

      Radera
  4. Här i Norden har vi kommit ganska långt med möjligheten att definiera oss själva. Dvs vi håller på att överbetona den individuella identiteten och själv-bilden på bekostnad av den sociala gruppidentiteten.Detta är en relativ sen utveckling för större befolkningsgrupper i mänsklighetens historia. Att det har alltid funnits undantagsmänniskor vilka har lyckts med detta, beror på just detta, att dom är undantag, vars grupplojalitet har spruckit och dom har hamnat utanför.
    Utanförskapet för begåvade , ger en utsiktspost som gör det möjligt att omdefiniera det annars så självklara,som tillhörighet i ett samhällsklass, etnisk grupp eller religiös sekt.

    Denna allmänna utvecklingstrend i stor skala beror naturligtvis på, att genom utbildnings explosion, är kunskap, vilket gör det individuella tänkandet och reflekterande möjligt, tillgängligt för alla.

    Jag som en finne i Sverige, har viss samvetskval, eftersom jag är mycket halvhjärtat anhängare av minoritetspolitik.
    Mina lojaliteter har varit med dom , oavsett deras nationalitet eller religion, som jag känner kulturell, intellektuell eller social gemenskap och fått gehör oberoende min nationell ursprung.
    Detta har gjort mig känslig att försvara nyanländas möjlighet att vara med en förvandlingsprocess från finnar, irakier, iraniern, vietnameser till allmän mänsklig individ, som kan behålla nödvändiga rester av sin ursprungs grupptillhörighet, men att vara öppen för alla dom nya möjligheter vilka finns här.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kloka ord, Markus! Håller verkligen med. Både om att vi överbetonar individen och att vi inte ska överbetona "gruppidentitet". det är konstigt att de individfixerade svenskarna envisas med att fösa in just invandrare i gruppfållor. Det märkliga uttrycket, som stör en språknörd enormt, "andra generationens invandrare" är ju verkligen signifikant för vår tid.

      Radera
    2. Förlåt! Autokorrekt är tydligen inte bekant med namnet Markku, det är däremot jag. Så du ska naturligtvis få heta det också!

      Radera