onsdag 10 februari 2016

Kärlekens väg

Den intellektuellt reflekterande Johannes med sitt strama språk brukar ställas som kontrast till den folkliga och frodiga Lukas. Denna fastetid ger jag mig på projektet att läsa dem synoptiskt. Man brukar säga att Matteus, Markus och Lukas är synoptiker som berättar ungefär samma berättelse i någorlunda samma ordning. Johannes sticker ut. Vi får se vad en synoptisk, överskådlig och samordnad, läsning av dessa två evangelieextremer ger. Följ med på denna fastetids läsäventyr!

Johannes 1:9-10  Det sanna ljuset, som ger alla människor ljus, skulle komma in i världen.

Lukas 1:77-79 "Så skall hans folk få veta att frälsningen är här
med förlåtelse för deras synder
genom vår Guds barmhärtighet och mildhet.
Han skall komma ner till oss från höjden,
en soluppgång för dem som är i mörkret
och i dödens skugga,
och styra våra fötter in på fredens väg.”
Elisabeth och Sakarias har varit gravida med Johannes efter ett änglabud och han var stum under hela graviditeten. Sakarias röst förlöses tillsammans med sonen, Johannes tvilling är en lovsång.

Det är inte bara en religiös insikt utan kroppsliga konsekvenser.han sjunger om. När Ordet och ljuset kommer ska det ge konkreta resultat i människornas liv. Vi ska hitta fredens väg i det ljuset och Ordet ska ge vägen dess namn: Kärlekens väg.

Hildegard av Bingen skrev O Euchari, in leta via ambulasti( Eukarius gick glädjens väg). Här framförs sången av Oxford Camerata:



4 kommentarer:

  1. Många av Hildegards sånger är vackra fast dom är nästan 1000 år gamla, och gregoriansk sång får jag aldrig nog av , väldigt rogivande och meditativt och passar superbt ihop med natur bilder, finns väl någon orsak varför vackra trädgårdar och kloster verkar tycka om varandra =)

    jesus sa ju en gång till fariseerna att långt innan Abraham föddes så var jag till..guds ord som talade vid världens grundläggning och talar än, som johannes talar om.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja hennes musik är riktig fastemusik. Och denna vecka som är Kärlekens väg-veckan passar just denna om glädjens väg så bra.

      Radera
  2. Elisabeth var rörd men inte fruktbar.
    Maria var fruktbar men inte rörd.
    Ändå fick de varsitt barn.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, två mirakel. Jag tänker på hur viktigt det var att få barn att inte vara utan skydd på ålderns höst. Hur relativt sett många berättelser om sådana mirakler finns inte i Bibeln. Sedan finns också Jesajas profetia om den ofruktsamma som ska sitta omgiven av barn som den tydligaste metaforen för lycka.

      Radera