Featured Post

Läsa tillsammans

Nya testamentets flitigast förekommande textförfattare Paulus omvändes genom ett möte med Kristus på sin väg till Damaskus för att stoppa ...

fredag 1 maj 2015

Till försvar

Nu är det första maj och jag tänker på det bästa förstamajtal som finns på svenska språket;
Ylva Eggehorns dikt "Till försvar" ur En karusell med madonnor:
 
Dikt för det självutnämnda hemvärnet. Till försvar mot maj månads smärtsamma intrång i en dåligt rustad värld. Att läsas högt vid första sammankomsten.
 
Man säger sig att det är omöjligt: de här fälten,
vått urtvättat ylle, färgen helt förlorad, kan aldrig mer bli gröna.
Aldrig mer silke utan sömmar,
under ett moln av magnolia och äppelblom.
I samma stund händer det.
Koltrastens sång träffar skammen ur ett oväntat bakhåll.
Jag ser mig omkring, jagad av den där tonen;
bröstkorgen blir ett kistlock där någon bultar och vill ut.
 
Som om vi inte visste bättre:
att Dickens kallats upp ur underjorden igen,
för att skildra de lysande utsikterna
så att bakgårdarnas mörker till sist börjar genljuda
av de förtrampades steg.
Den vinter som råder i städerna är oförlåtlig.
Nåden är redan börsnoterad
och föremål för hemliga överläggningar mellan kartellerna.
Våren hör inte hemma här,
ändå har tibasten återvänt från exilen.
Den togs på bar kvist på tomtgränsen
och försökte inte ens formulera ett godtagbart skäl.
Gula Tidningen annonserar:
" Gökur i bayerskt träsnide."
"Älghuvud lämpligt för jaktstuga."
"Uppstoppad trana. Golvmodell."
Och det är vår med tobaksflagor
och kåta kastanjer i Weimar,
och Marx skriver i sin studentuppsats:
" Historien lär oss nödvändigheten av
att förenas med Kristus."
 
Du som kommer bland konvaljerna,
Du som leder en rödbrun häst vid tygeln,
Du som påstår att du är ärret
i framtidens panna,
inbilla mig inte att mina nederlag
är det viktigaste jag varit med om,
att din väg längs mina ljumskar
någonsin ska leda mot havet.
Du borde veta att det finns brott som är oförlåtliga,
mirakel man inte står ut med,
vitsippor som får en att misstänka
att det har uppstått en lucka i evigheten.
Över ett NEJ stort som en förort
slår syrenerna ut.
.
Vårtecken, stenarna börjar tina fram så katterna värmer sig på dem när de spanar efter vårfåglar och oförsiktiga sorkar.

16 kommentarer:

  1. Vilken underbar dikt....Koltrastens sång träffar skammen ur ett oväntat bakhåll..ja det börjar ta sig lite här nere i syd är glad för alla mina träd i kolonin är på väg att blomma körsbär och plommon nu först och äpple,päron träden lite längre fram :)

    Katter vet var dom ska sitta och spana ;) pelle brukar sitta på kyrkogårdsmuren som är byggd av lösa gråstenar sorkarna har bon och gångar inne i muren och brukar springa på marken längs med muren, pelle dyker ner på dom då som en tiger och brukar komma och stolt visa upp fångsten, han ska med snart till jobb vi har skåpen fulla med möss och musbajs , inge kul. kanske pelles närvaro och att han tar en och annan mus gör att resterande dras sig utomhus och "skämms", har hört att möss inte gillar kattlukten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har då erfarit att katter och hermeliner är det enda som håller smågnagare stången. Fällor och gift varken vill jag använda eller hjälper. Jag läste om en kyrka som satte upp uggleholkar för att bli kvitt råttor i kyrkorgeln. Jag tror knappast det hjälper, om de inte sätter holkar och ugglor inomhus på natten. Råttor söker knappast mat utanför kyrkan i så stor utsträckning att de kan reduceras till antalet. De är dessutom så smarta att det fattar att inne i kyrkan är det lugnt, snarare kommer uteråttorna att söka sig in i orgeln. Nej, katt skulle de skaffa.

      Radera
  2. Greetings from Berlin.
    Åt i kväll på en pizzeria som hette "12 apostles" och där varje pizza hade fått namn av en lärjunge. Själv åt jag Andreas och funderade på om denna handling var djupt hädisk eller om det hela kunde betraktas som ett slags variant av nattvarden. Jag kunde inte lösa det emellertid..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha! Vilken kul och galen idé! Var det grekisk sallad på den eller haggis?

      Radera
  3. Hälsningar till Klaus i Berlin.

    Undrar om pizzerian har musslor,räkor,tonfisk på sin Petrus med tanke på yrket ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lax och bladspenat på Petrus. På Andreas sardeller.
      Magdalena var med!
      Judas hade tabasco, röd chili och korv.
      (Detta måste vara en av de värre off topic på Almas blogg...jag får 4 veckor i utvisningsbåset..)

      Radera
    2. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

      Radera
    3. Klaus blir aldrig utvisad härifrån, låt en stackars sliten lärare roa sig=)

      Radera
  4. Låter nyttig :)

    Fattas bara citat på pizza kartongen:

    "Så säger ock jag dig att du är Petrus; och på denna klippa skall jag bygga min församling, och dödsrikets portar skola icke bliva henne övermäktiga. "

    Nom...nom...nom..no :)

    SvaraRadera
  5. Ja, människan lever inte av pizza allenast..

    SvaraRadera
  6. Fantastisk dikt, ja. Har aldrig läst Eggehorn.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är den! Vad härligt för dig att du har kvar att upptäcka henne. Hon är en sann postmodernist i så motto att intertexterna överflödar men du som är beläst borde uppskatta det, det gör jag.

      Radera
  7. Kanske går du och familjen igenom något just nu. Vi, dina fans och mer än så, är med dig.

    SvaraRadera
  8. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  9. Ja, det är mycket nu. Tack för att ni finns och ber för oss!

    SvaraRadera