Featured Post

Läsa tillsammans

Nya testamentets flitigast förekommande textförfattare Paulus omvändes genom ett möte med Kristus på sin väg till Damaskus för att stoppa ...

onsdag 24 juni 2015

Vatten och eld

Jag döper med vatten. Mitt ibland er står en som ni inte känner. Johannesevangeliet 1:26

Det märks nog att jag just nu fördjupat mig i Johannes Döparen årstiden till ära. Då halkar jag alltid in på Johannesevangeliet som börjar med Johannes Döparen predikande vid Jordan där människor låter sig döpas och byter livsstil. De börjar dela med sig och slutar roffa åt sig.

Johannesevangeliet handlar om vatten och om eld. Det är det evangeliet som tydligast förklarar Anden och då blir det väl naturligt med vatten och eld och kvinnor. I nästan varje kapitel förekommer antikens litterära doldisar: kvinnorna och ännu oftare talas om vatten. Men huvudpersonen i evangeliet är en som vi inte känner.

En effektiv inledning på ett läsäventyr som går genom eld och vatten.

Lupinernas paraplyblad samlar regnet till pärlor där himmel och jord speglas.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar