Featured Post

Läsa tillsammans

Nya testamentets flitigast förekommande textförfattare Paulus omvändes genom ett möte med Kristus på sin väg till Damaskus för att stoppa ...

onsdag 24 maj 2017

Friskfaktorer

Jaha, så vet även jag hur det är att vara utsatt för utmattningssyndrom inifrån. Plötsligt fungerar ingenting, orden sviker, språken dör , tröttheten går varken att sova eller vila bort och hela världen snurrar-bokstavligen- på alla sätt. Förutom klinisk depression och kristallsjuka med följande virus på balansnerven biter jag ihop käkarna så tre tänder går sönder. Tröttheten har jag känt av i många år , mer plötsligt kom resten.
Tomas Sjödins senaste bok var antagligen skribven bara för mig, men jag tror även andra kan ha glädje av den.

Men jag fick en läkare sänd från Gud. När andra förmågor fallerar fick andra ta vid och jag förstod genast att han var kristen, östlaestadian i den tradition jag känner så väl. Jag sa det åt honom och han blev förvånad. Men jag förstår nu att det var ett sätt att visa att Anden i mig är frisk och stark när hela jag i övrigt är svag och sjuk.
Snörik vinter och skidföre länge. Skidor i sol som lyser dygnet runt är en stor friskfaktor.

Här några bilder från rehabiliteringen, jag fick nämligen på recept skidåkning när det är som ljusast på dagen, jag insjuknade ju i slutet av november. Jag fick också på recept att vara med mina hästar och hundar utan krav men varje dag. Motion och närhet till hästar har bevisad effekt som är starkare än SSRI-preparat. Sämre recept kan man få! Även om tröttheten och yrseln var enorm var det ändå något jag lyckats följa sedan slutet av december och nu är det mycket bättre. Jag skriver ju det här.

Hundarna och hästarna och deras kravlösa trofasthet.

Alla dessa vackra vinterhimlar!

Skidutflykt med hela familjen mitt i den mörkaste vintern. Så mysigt! Elden skapade ett tryggt rum som begränsades av ett vänligt mörker. Sedan mina kollegor kom med en jättebukett tulpaner i januari har det inte gått en dag utan snittblommor i mitt kök. Även påskliljor utomhus är en friskfaktor.






Flickorna har pysslat om sin trötta mamma. Vilken tur att de finns! Skidorna som jag fick av min käre make i julklapp har gått många mil. Det krävs mycket för att trötta ut en border collie men så var det ofta. Hundarna och jag sov skönt efter skidturerna.

5 kommentarer:

  1. Motion när det är ljust, ja. Vettig läkare.

    Var rädd om dig!

    SvaraRadera
  2. Gud ske lov att du mår bättre!

    SvaraRadera
  3. Skönt det går på rätt håll nu :)

    SvaraRadera
  4. Klok läkare. Det finns en gammal meditationsövning som går ut på att man andas in ljus. Ljuset och det sanna Ljuset har en inbördes relation. Med liten självdisciplin i övningar och det verkligen ger lättnad för stunden.

    Att det var så här allvarligt. Du verkar vara ungefär i halvvägs i rehabilitering. Ta det lugnt, verkligen lugnt några månader till. Inget inre krav eller ens väntan på att det skall bli bra igen. Det kommer att bli det, men sinom tid. Hälsan i en sådan här sjukdom är som kärleken i Höga Visan : Man skall inte försöka väcka den innan det själv vill.

    SvaraRadera
  5. Tack snälla ni! Jag blir så glad av era hälsningar.

    SvaraRadera