Featured Post

Läsa tillsammans

Nya testamentets flitigast förekommande textförfattare Paulus omvändes genom ett möte med Kristus på sin väg till Damaskus för att stoppa ...

onsdag 31 mars 2021

Dymmelonsdag

 Dymmelonsdag och idag börjar påsklovet i kommunen. Pga den extrema arbetsbelastning coronan inneburit för oss lärare fick vi en dag extra påsklov i år och det känns så nödvändigt. Denna fastetid har präglats av stor trötthet och överansträngning men den ahr cokså varit så minnesvärd och därför har jag kämpat mig till bloggen trots att det verkligen inte blivit någon traditionell kalender. För att minnas denna fasta och dela mina spretiga tankar har jag dessutom lyckats få till kameran så jag kan ha med nya bilder från mitt hörn av skapelsen eftersom det är så tydligt hur jag är en del i skapelsen och Gud finns i hela sin skapelse utan att vara detsamma som sin skapelse.

När jag läser Peter Halldorfs Därför sörjer jorden blir jag påmind om detta och ser framför mig skapelsen, i en förenklad och barnslig bild, som en tröja som den himmelska förälderns stickat i de mest ljuvliga och varierade färger och materialkombinationer som tänkas kan: knallrött lovikkagarn, turkos alpacka, vitt angoragarn, grönt silke, lila ryafårsull, skär gutefårsull, gul merinoull, orange bomull, knallblå islandsull, sextio nyanser av naturull av Fjällnäsfår (ja jag har en hel säck, en rikedom, Chateau bodde ju i grannbyn i flera år) och alltihop stickat i de ljuvligaste Fair isle -mönster. Tröjan är skapelsen och Gud har på sig tröjan, finns överallt i den, men utan att vara sin tröja.

Också en Gudsbild *   
 

 *Marie Wallins design, modell Georgia Scarlet Waters, fotograf Peter Christensen


2 kommentarer:

  1. En tröja som gudsbild? Varför inte. Tålmodiga händer har stickat kärleken in i den. Gud är kärleken, sägs det. Men är kärleken Gud .På 1200 talet en kristen mystiker Margarete Porete, blev bänd som heretiker när hon hävdade sådant.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gud bakar, städar och lappar kläder så varför inte sticka=)

      Radera