Featured Post

Läsa tillsammans

Nya testamentets flitigast förekommande textförfattare Paulus omvändes genom ett möte med Kristus på sin väg till Damaskus för att stoppa ...

söndag 28 november 2021

Gott nytt år

 


Sakarja 9:10

Jag skall förinta alla stridsvagnar i Efraim,
alla hästar i Jerusalem.
Krigets vapen skall förintas.
Han skall förkunna fred för folken,
och hans välde skall nå från hav till hav,
från floden till världens ände.

 

November är just nu väldigt kall och vintermörkret står omkring oss som sig bör. I Australien är det sommar men Adventets konung firas även där. Det är något som vi säger som en småtrött självklarhet men just denna november har det blivit så där tydligt sant för mig som självklarheter blir ibland: att Jesus faktiskt är hela världens kung. Vi här på norra halvklotet behöver ett nyårsfirande idag pga vintermörkret men vi människor behöver sjunga Hosianna var vi än bor därför att Jesus på riktigt är kung av kosmos.

Texten från Sakarja börjar ju med åsnan, den delen av texten vi bäst minns. Men fortsättningen är det stora budskapet. *Freden ska nå hela världen. Den konung Sakarja profeterar om är inte en nationalistisk symbol för en liten utsatt folkgrupp i Mellanöstern utan hela världens och alla människors rätta kung. Bibelns budskap är antinationalistiskt från början till slut. Hela tiden påminner Gud om att han inte är en liten stamgud med begränsade intressen och befogenheter. Gud är Gud, Herren är Herre, överallt och i alla tider.

Det är inte en tom fras att just denna dag önska och tala om ett gott nytt år när detta är dagens budskap: det är inte kört, kosmos kung r på väg och med honom freden och friden, harmonin och jämvikten. Gott nytt år! Varje år, "varje natt och varje dag, varje litet andetag" för oss närmare den dagen.

 

Psalm 109 handlar om hur advent utmanar livets strid i jordens alla zoner.

Här ytterligare ett lyssningstips Christos Jinieti / Gläd dig du Kristi brud  en grekisk julsång och den kanske allra vackraste svenska adventsspsalmen 

thttps://open.spotify.com/track/5jT3k3SHfPlj37H6dIlS1W


 

 

 

*Jag hoppas ju förstås att det där om att utrota hästar i Jerusalem är en metafor för att de rika och krigiska som red på stridshästar ska försvinna och inte en bokstavlig profetia om just hästar

 

 


 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar