Featured Post

Läsa tillsammans

Nya testamentets flitigast förekommande textförfattare Paulus omvändes genom ett möte med Kristus på sin väg till Damaskus för att stoppa ...

tisdag 4 januari 2022

Thérèse av Jesusbarnet 2 januari 1873- 30 september 1897

 Lev inte för pengar; nöj er med vad ni har. Gud själv har sagt: 'Jag skall aldrig svika dig, aldrig överge dig',
och därför kan vi tryggt säga: 'Herren är min hjälpare, jag skall aldrig frukta. Vad kan en människa göra mig?'
Tänk på era ledare som har förkunnat Guds ord för er, se på vad deras liv förde fram till och ta efter deras tro.
Jesus Kristus är densamme i går, i dag och i evighet.
Heb. 13:5-8

Teresa av Jesusbarnet eller Lilla Thérèse är kyrkolärare, helgon och mystiker, eller var? Den franska flickan som knappt hann bli vuxen innan tuberkulosen tog hennes liv är en ständig källa till inspiration och många vänder sig till henne för hjälp om förbön dagligen. Så är ett helgon eller var hen? Hon är hur som helst en förebild i tro och tillit för oss alla och på det sättet stämmer hon perfekt in på detta citat ur hebréerbrevet som också är episteltext denna nyårsdag 2022. 

Så här i början av ett nytt år  är hennes USP en särskilt god inspiration hon kallade den för
"Den lilla vägen":

"Kärlek visar sig i gärningar, så hur ska jag visa min kärlek? Stora gärningar är förbjudna för mig. Det enda sättet jag kan visa min kärlek är genom att sprida blommor och dessa blommor är varje litet offer, varje blick och ord, och att göra de minsta sakerna för kärleken."


 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar