Featured Post

Läsa tillsammans

Nya testamentets flitigast förekommande textförfattare Paulus omvändes genom ett möte med Kristus på sin väg till Damaskus för att stoppa ...

tisdag 5 april 2022

Elis 20 år

Knäckebröderna Aron och Elis närmast kameran

 Påskdagen kan under 2000-talets första hälft infalla den 5 april år 2015, 2026, 2037, 2048. Om Herren dröjer och vi får leva hinner vi alltså fira Elis födelsedag på årets största söndag, påskdagen, hela fyra gånger fram till 2048.

Inte nog med att detta lyckobarn föddes en dag som ofta infaller under passionstiden, stilla veckan eller påsken, dessutom har Irene namnsdag denna dag. Irene som kommer från det grekiska ordet för fred. Den manliga varianten av namnet bars dessutom av kyrkofadern Irenaeus. Ja ni ser, bara en mängd goda tecken att luta sig mot med detta mirakelbarn. 

Inte var Elis ett mirakel på samma sätt som Johannes Döparen, Simson eller Jesus. Men när han föddes var han livlös och fick föras ut direkt till upplivningen, han klarade sig utan men,  och den natten när vi vandrade runt i Gällivare medan förlossningen pågick, eller snarare plaskade runt i slask, kom sommaren. Efter denna dag var det bara en enda dag med minusgrader, 19 maj. Erik-dagen som enligt de gamla ska vara riktigt kall för att sommaren ska bli bra. 

Inte nog med detta. När Elis föddes tog vårt liv en helt ny och oväntad riktning. Chateaux flyttade och sedan fick barnen och jag flytta efter eftersom Elis fick "kirunahud" den torra luften gav honom problem och eksem som blev bättre i skogslandet. Ja på dessa tjugo år har livet tagit en helt ny riktning. Jag saknar min barnkör och allt musiklivet i Kiruna, mina vänner behöver jag inte sakna så mycket jag har ju inte flyttat till Mars, men vardagens alla aktiviteter har ju förändrats. Ett enda jobb, fast jobb och semester plus egen hästgård gör ju livet väldigt mycket lättare.  Tur det.Hur orkade jag med allt förut? Jo för det var så välsignat och roligt!

Precis som nu. En dag som denna när jag ser tillbaka på lyckliga tillfällen kan jag bara känna djup tacksamhet över fem friska barn, familj, vänner och kyrkan.

 Tack Jesus, som vi påskvänner uttrycker saken. (gamla följare vet ju att jag är en hängiven jul- påsk - och pingstvän).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar