Featured Post

Läsa tillsammans

Nya testamentets flitigast förekommande textförfattare Paulus omvändes genom ett möte med Kristus på sin väg till Damaskus för att stoppa ...

söndag 15 oktober 2023

Valpsommar

14/10 blev Lily 6 månader gammal

Äldsta barnbarnet Signe var hos oss hela sommaren med Lily



 Denna sommar har varit olik alla somrar jag hittills upplevt och det beror på Lily. Min första helt egna valp sedan barndomen flyttade hem 18 juni och kom med solsken och glädje och liv in i mitt liv. Det mesta är väldigt annorlunda när man har en liten valp. Hon har dock sovit bra från början och nästan helt rumsren blev hon också på någon vecka. Jag hade ju gjort i ordning hundhuset/Hannas hus/ kontor för att göra valplivet lätt för den lilla. Det är lätt att gå ut och kissa dygnet runt direkt utanför dörren. Mysigt för mig och Signe att bo för oss själva i hundhuset också. Och nu myser jag med tre hundar varje natt.*

Nu är hon ett halvår, min underbara Lily. Jag är så djupt tacksam över denna fina lilla hund. Hon är läraktig och  älskar verkligen att vara med mig men nästan ännu roligare är det med barn som vill busa med henne. Hon är en glad hund som älskar att hoppa i hö och busa i snö. När jag mockar busar hon runt i spånet och det syns att hon skrattar när jag kastar hö/snö/spån över henne.

 Hon är en renrasig Border Collie, det har genom Elva blivit "min" ras. Det finns ju ett oändligt antal fina hundar men jag är för gammal för att tjorva med jakthundar. Det är så skönt med en ras som verkligen bara vill samarbeta med sin människa. Jag saknar Kapten, förstås, rottweiler/berner sennen men med en blandras blir det svårt att hitta en like. För även Kapten hade gener från hundar som vill samarbeta med oss människor, inte rusa efter närmsta hare/ren/älg/ripa.

Det kanske blir en rottis/berner sennen valp igen men alla underbara karelare, jämtar, finnspetskorsningar, huskys  och andra hundar med stark jaktinstinkt som förgyllt mitt liv får vara. Jag är så lycklig med mina vallhundar och vakthundar. Nu är jag för gammal för att leta jakthundar i skogen på natten som var en vanlig vinternattaktivitet när jag hade mina första egna hundar med jakt- och draghundsgener.


* Kalla vinternätter kallas på ett ursprungsspråk i Australien för "Trehundarsnatt" jag kan bekräfta att tre hundar håller värmen i ett begränsat utrymme även för en mycket frusen tant.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar