Featured Post

Läsa tillsammans

Nya testamentets flitigast förekommande textförfattare Paulus omvändes genom ett möte med Kristus på sin väg till Damaskus för att stoppa ...

lördag 9 juli 2016

Hjortrongull-liv: tre ursäkter för att inte blogga

Sommarläsning
Sommaren är tid för läsning och utomhusliv. Denna sommar går dessa två inte att kombinera. Regn och lagom varmt gör myggen talrika och uteblir regnet anfaller bromsarna. Utomhusläsning är inte möjlig men frekventa åskväder inbjuder till läsmys inomhus. Här några exempel på min sommarläsning:
Sommarläsning
Sommarläsning med Aron

Sommarläsning
I byn där jag bor råder Ubuntu i praktiken fast få här har hört talas om begreppet. Därför ringde den pensionerade fårbonden en kväll i juni och erbjöd mig sin fårhage till våra hästar nu när han inte har kvar fåren. Det är en dröm för Smilla som verkligen börjar se ut som en riktig häst nu av det rika betet, men för Gyllir som haft fång och Chateau som blir tjock och stapplig av rikt bete kan det bli en ljuvlig död. Därför har de betesreducerare på, motioneras två gånger om dagen och tillbringar många nätter hemma i vinterhagen.
Magert hemmabete bäst för hästar som lätt får fång eller diabetes.

Regn och brittiska temperaturer gör rabatterna prunkande, boostar ogräset och grönsakerna kommer. Men bara salladen tog sig i mitt vinterodlingsexperiment. Inte så illa dock, med den kalla junimånad naturen fått leva med här hade det annars inte blivit en enda grönsak än på länge. Bärbuskarna blommar för fullt och redan mognar jätteblåbär i skogen tack vare mygginvasionen. Ja, något är de små blodsugarna bra till.
Svarta Smilla är mest ansatt av myggen. Inget myggmedel hjälper riktigt så svansen går i ett på henne.
Vintern som gick hårt åt småfåglarna och perennerna lyckades inte döda alla och de som överlevde mår bra i sommarens överflöd. Men en hoppas ju på torrare höst i år för att inte allt det som överlevde regnhösten som över natten övergick i 20 minusgrader ska stryka med nästa vinter. Naturen hinner inte med de snabba klimatförändringarna, inget är anpassat för de senaste årens regnhöstar som pågår långt in i december. Hjortrongull gillar vatten, men det får vara måtta med allt.

 Händels vattenmusik kan det dock aldrig bli för mycket av:


7 kommentarer:

  1. I må ha det så bra, där uppe bland myggen, du och hästarna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, vi gör vårt bästa-med mycket beckolja!

      Radera
    2. Här är det ovanligt lite insekter. Det är skönt, men jag förundras över att bärbuskar och -träd ändå verkar ha pollinerats.

      Radera
  2. Det är ungefär samma här i skåne :) mycket regn just nu och arbetskollegan susanne blev biten av broms ett par gånger förra veckan som resulterade i osande svordommar, själv skulle jag flytta en jordhög och blev stucken 3 ggr av jordgetingar .. men lyckades sopa bort resten som satt på mig :/. Går fint här och har för några dagar sedan grävt upp mandelpotatis och en tidig sort som heter Rocket. Så igår blev det mandelpotatis, grönpepparsås,köttbullar :) och en och annan jordgubbe har det blivit och krusbärskräm och rabarber paj...en rikedom att ha en jordplätt,ska dit idag och tar med mig hem lite pepparrot..mums :) jätteblåbär köpte jag i år men ser inte ut som det blir något så här första året.

    Kul att Ubuntu fungerar även här i norr i praktiken och du ser ut att hittat en del att läsa .

    SvaraRadera
    Svar
    1. Härligt, ni har ju bra odlingsväder har jag hört. åt min första smulgubbe och vårt första månadssmultron igår=)

      Radera
  3. Detta blir off topic här... om det ogillas, säg till var jag ska ta nåt liknande nästa gång. Jag tänkte bara att du skulle gilla Birger Schlaugs brev till Lewi Pethrus ang. EBT:s upplaga av KD.
    http://schlaug.blogspot.se/2016/07/brev-till-lewi-istallet-for-ebba-busch.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för tipset, jag hade inget topic alls i detta inlägg, jag bara insåg att jag måste förklara varför jag latat till mig med bloggandet. Mest pga ingen laddare men sedan bara glömde jag av datorn, så lätt att slöa till=)

      Jag älskar dessutom texten. Precis så är det! KD har kidnappats av högern som de gamla KDS:arna inte alls hade något gemensamt med. Ännu i denna dag är KD i Kiruna kommun ett KDS med östlaestadianer och frikyrkliga som bas, "arbetarklass" de allra flesta av dem. Deras kommunpolitik är helt eljest mot det Busch står för. På varje tänkbart område avviker de från Busch retorik: ekonomiskt , flyktingfrågan och champagne-bubblet forna skönhetsmissen Sara Skyttedal korkade upp när KD bröt en överenskommelse-otänkbart för Lewi Pethrus partivänner.

      Radera