Featured Post

Läsa tillsammans

Nya testamentets flitigast förekommande textförfattare Paulus omvändes genom ett möte med Kristus på sin väg till Damaskus för att stoppa ...

tisdag 14 januari 2020

"Gud av Gud, ljus av ljus"

Ps 9: 2-5 Himlen förkunnar Guds härlighet,
himlavalvet vittnar om hans verk.
Dag talar till dag därom
och natt undervisar natt.
Det är inte tal, det är inte ljud,
deras röster kan inte höras,
men över hela jorden når de ut,
till världens ände deras ord.
Jag har verkligen varit lat i år med kalendrarna. Men på det yttersta av julen har jag sökt bota och bättra mig och fundera kring det oerhörda som hände när Gud blev en del av sin skapelse. Det är ju obegripligt , inte ens de som mötte Jesus öga mot öga kunde förstå. Självklart är det inte lättare för mig att omfatta detta mysterium som kyrkoårets texter återkommer till varje jul:
Joh 9: 43-44 Jag har kommit i min faders namn, och ni tar inte emot mig. Men kommer någon i sitt eget namn, så tar ni emot honom. Hur skall ni kunna tro, ni som vill bli ärade av varandra och inte söker äran hos den ende Guden?
Nu är det dock dags att dansa ut julen och Trettonhelgens oktav inföll i går: Tjugondag Knut. Huset blir genast mörkare när alla adventsstakar och stjärnor plockas ner i sin låda. Ytorna blir tomma när julkrubban och andra omistliga julbesökare tar samma väg hem som förra året.

Men det viktigaste av allt förändras inte det minsta: Gud med oss. Vi firar hur Gud visar vem hen är under julens glada, men även allvarstyngda, fester; speciellt Annandagens martyrdag påminner ju mitt i all glädje om livets allvarliga sidor. Sorgen och glädjen vandrar tillsammans. Glada och sorgsna och alla däremellan vandrar tillsammans, över hela jorden, vårt vackra hem i universum. Och med oss alla vandrar Jesus-Gud med oss. 

"Jesus är med dig!" Så nattade pappa mig varje kväll. Så tog jag avsked av min älskade pappa när han plötsligt och oväntat dog en nermörk morgon i oktober. Och det är ord som alltid är lika sanna både för mig som ännu lever här och pappa som nu vilar där. Även mellan tjugondag Knut och juldagsmorgonen.
Dansvänlig version av Adeste Fidelis kan hjälpa oss att dansa ut julen på korrekt vis. En vers ur den svenska texten:


Ordet blev kött och
tog sin boning bland oss,
kom här i tiden. Kristus är hans namn.
Så han sig härlig
för all världen visar.
O kom, låt oss tillbedja,
o kom, låt oss tillbedja,
o kom, låt oss tillbedja
vår Herre och Gud.

5 Mos   ”Herren, vår Gud, har visat oss sin härlighet och storhet, 5 Mos 5:24 

"Han är född, det gudomliga barnet. Lovsjung alla hans ankomst!", nej jag kan väl inte låta bli denna franska julpärla fast jag varit lat.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar