Featured Post

Läsa tillsammans

Nya testamentets flitigast förekommande textförfattare Paulus omvändes genom ett möte med Kristus på sin väg till Damaskus för att stoppa ...

söndag 24 januari 2021

Synvända 1

Rysk 1700-talsikon med Maria av Egypten

 Igår pratade jag med min älskade vän ÅE om Maria av Egypten och hon gav mig en synvända. När ikonsynaxariet skrev att Maria "bevisar att vad som helst kan förlåtas" kan man se det som att även den som är mest sjunken i självhat och självskadebeteende kan bli upprättad. Ja, även om självskadebeteendet leder till självmord finns alltid en möjlighet att vara till tröst och upprättelse för andra. Jag tänker att prästmunken som gav Maria en begravning och spred hennes livshistoria gjorde en av de vackraste gärningar jag sett i kyrkohistorien. Min väns tolkning bara sa "Ja, amen!" i mig. Detta är vad Anden vill lära oss genom den heliga Maria av Egypten.

Hur lätt hade det inte varit för den helige Zosima (kan han ha inspirerat Dostjevskij?) att fördöma Maria som en förvirrad kvinna och kanske till och med sett till att hon låstes in i något kloster som mentalpatient. Efter samtalet med min visa vän inser jag att det han gjorde var storslaget. Han tvingade inte henne att klä på sig och följa med bort från öknen. Han lyssnade till hennes önskan om nattvarden. Han respekterade också hennes behov av ensamhet och hälsade på henne ett år efter nattvarden då han fann henne död. När hon då skrivit ner sin dödsdag, vilket påminner väldigt mycket om ett självmordsbrev, ger han henne en kristen begravning utan förebråelser.**

Han sprider sedan folkets berättelser om de mirakel Maria utfört i tystnaden* i öknen, okänd för kyrkan i övrigt under hennes livstid. Att han tog dessa vittnesbörd om den nakna kvinnan i öknen på allvar visar på ett öppnare sinne än mitt. Tack Gud för vänner som öppnar mina ögon och ger mig synvändor.

 

 

Nutida ikon av Maria av Egypten.

 

 

*Maria av Egypten blev en stor inspiration till trappisttraditonen som ser henne som en viktig förebild som de fick förmedlad genom denna fördomsfria prästmunk. Jag tycker han borde helgonförklaras, han med. Från och med nu ser jag honom som en viktig förebild för mig.

 

** Detta är min visa väns kloka och rättvisa tolkning, tyvärr är det inte så Maria av Egypten tolkas traditionellt och ännu idag kan man läsa gräsligheter som detta om henne. Känsliga läsare varnas för fördomsfull misogyni där två kända , praktiskt nog döda, kvinnor pekas ut som prostituerade!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar