Featured Post

Läsa tillsammans

Nya testamentets flitigast förekommande textförfattare Paulus omvändes genom ett möte med Kristus på sin väg till Damaskus för att stoppa ...

söndag 23 maj 2021

Pingst


Pingsten är en helg utan tydliga traditioner utanför kyrkan, det är underbart tycker jag. Bröllop är väl i så fall den enda. Detta har effektivt raserats av den nationalistiska borgerliga helgdagen 6 juni som gjorde svenska folket till ännu lite bättre arbetare genom att Annandag pingst avskaffades till förmån för den rörliga nationaldagen som alltså bara "stör" grottekvarnens framfart ca fem veckodagar av sju under en sjuårsperiod, plus eller minus beroende på skottår. Men denna traditionslöshet kan skapa vilsenhet. Hur ska vi göra för att fira allas vår födelsedag? Hur får vi den rätta knycken i firandet så vi får fart på festen? 

Tio tips för att fira pingst med den rätta knycken hittar man här. Jag vill särskilt puffa för ljuset, rosorna och sist men inte minst: att vara långledig: annandag, tredjedag och fjärdedag pingst firas fortfarande av laestadianer på samling i Kiruna. Det tycker jag vi alla borde göra. Jag försöker hitta en praktiskt gångbar väg för detta i skolan eftersom våra avtal inte medger att man tar ut semester annat än under loven. Jag brukar ändå göra jobbet lite festligare så här års. Bjuda på godis med omslagspapper kan man ju göra även i coronatider. Blommor till fikarummet funkar också om man bor i den del av landet där vårblommor kommit upp behöver det inte kosta något heller. Lektioner kan göras lite extra festliga med quiz-kamper och roliga filmer. Naturligtvis ska eleverna få reda på olika seder kring Pingsten i fransk- och engelskspråkiga länder, samt gamla seder i Sverige. Man kan läsa dikter som har med pingsten att göra  och språken hör ju helt naturligt pingsten till. På samma sätt tänkte jag när jag var evig daglönare, sk. timanställd, i vården. Man kan göra jobbet festligt genom att göra det trevligt och uppmärksamma helgen för dem man möter i jobbet om man inte kan vara ledig ända till fjärdedag pingst.

På samma sätt kan man göra i andra jobb för att uppmärksamma kyrkans födelsedag även om man inte har en fast tjänst och därmed inte bestämmer över sin tid själv. Anden är ju kreativitet och mångfald så dela gärna med er av idéer kring pingstfirandet. det är ju, som det står i länkens artikel, en helg befriad från kommersialism och det gör mig lycklig. Vi blir fria att hitta på själva  i stället för att vi prackas på mammonistiska måsten. En sådan icke-kommersiell sak jag önskar blir en tradition varje pingst framöver är ett sådant här ekumeniskt Pingstbrev från ledare i i kristna samfund som samlas till ekumenisk pingstretreat.

Glad pingst! 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar