Featured Post

Läsa tillsammans

Nya testamentets flitigast förekommande textförfattare Paulus omvändes genom ett möte med Kristus på sin väg till Damaskus för att stoppa ...

måndag 3 april 2023

"Här börjar evangeliet"

Gläd dig och jubla, dotter Sion! Se, jag kommer och tar min boning hos dig, säger Herren.

Många folk ska den dagen sluta sig till Herren och bli mitt folk. Jag tar min boning hos dig, säger Herren. Jag tar min boning hos dig. Då skall du se att Herre Sebaot har sänt mig till dig.

 Herren skall ta Juda i besittning som sin del av den heliga marken. Än en gång utväljer han Jerusalem.

 Var stilla inför Herren, allt levande, han bryter upp från sin heliga boning.

                                                                                                           Sakarja 2:10-13 

Markus evangelium börjar med de storslagna orden: " Här börjar evangeliet/glädjebudet om Jesus Kristus, Guds son."  han har så klart rätt, men jag vill påstå att det började tidigare exempelvis här hos Sakarja, redan när beslutet var taget om att Jesus skulle bryta upp från sin boning och bli människa.

Texten ur Sakarja som i år (tredje årgången och Johannes-serien) inleder Stilla veckan, manar till stillhet. Under denna fastetid när jag närläst Sakarja har jag upptäckt att denna profet berättar hela evangeliet i sammandrag. Att Sakarja ofta citeras i Nya Testamentet är verkligen inte konstigt. Ibland är det inte rena citat men NT utvecklar samma tema till exempel episteltexten från Paulus brev till församlingen i Filippi:

Låt det sinnelag råda hos er som fanns hos Kristus Jesus. Han ägde Guds gestalt men vakade inte över sin jämlikhet med Gud utan avstod från allt och antog en tjänares gestalt då han blev som en av oss. När han till det yttre hade blivit människa gjorde han sig ödmjuk och var lydig ända till döden, döden på ett kors. Fil.2: 5-8

Vi påminns av "herren minns", Sakarja, om att detta var början på den plan den treenige guden tänkt ut för att rädda sin skapelse: Jesus valde att födas som ett spädbarn i en hantverkarfamilj i Nasaret. Han är telningen som Maria bär. Han blir barfotapredikanten som rider in på en arbetsåsninnas föl när han proklamerar sitt rike, och berättar för alla som kunde sin Sakarja på djupet:" Jag är Messias, den levande gudens son, kungen som ni väntat på som ska befria skapelsen, besegra ondskan och ge fred och upprättelse åt människorna."

 Inför det storslagna evangeliet om Jesus Kristus finns bara en relevant reaktion: 

att vara stilla inför Herren.


Harpa Dei har spelat in sitt eget arrangemang av en 800-talshymn skriven av  biskopThéodulf av Orléans, i Jerusalem just vid Betfage där åsnan han lånade till sitt intåg bodde.







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar