Featured Post

Läsa tillsammans

Nya testamentets flitigast förekommande textförfattare Paulus omvändes genom ett möte med Kristus på sin väg till Damaskus för att stoppa ...

torsdag 29 augusti 2019

Lögnare och profeter


Psalm 5
För körledaren, till flöjtspel. En psalm av David.
Lyssna på mig, Herre, hör mina suckar!
Ge akt på mitt rop, min konung och Gud,
till dig går min bön.
Herre, om morgonen skall du höra min röst,
då bereder jag mitt offer och väntar.
Du är inte en Gud som kan tåla brott,
ingen ond får bo hos dig.
De övermodiga skall skygga för din blick,
du hatar alla ogärningsmän.
Du förgör lögnarna, Herre,
mördare och bedragare avskyr du.
Men jag får gå in i ditt hus,
ty din godhet är stor.
Jag faller ner i vördnad,
vänd mot ditt heliga tempel.
Herre, led mig rätt,
jag omges av fiender,
jämna din väg för mig.
I deras mun finns ingen sanning, 
deras inre är fördärv,
en öppen grav är deras strupe,
sin tunga gör de hal.
Låt dem stå med skuld, o Gud,
låt deras planer fälla dem!
Stöt bort dem för deras många synder -
de trotsar dig!
Men alla som flyr till dig
skall fröjdas och alltid jubla,
du skyddar dem och de höjer glädjerop,
alla som älskar ditt namn.
Du, Herre, välsignar den rättfärdige.
Din ynnest täcker honom som en sköld.
Vår tid präglas av "alternativa fakta" i smått och stort. Bland de värsta lögnerna är "alternativa fakta" om klimatet och växthusgaserna. Inte för att det förvånar att miljonärer med mycket att förlora på en klok klimatpolitik kommer med lögner och förnekanden. Inte upprör det mig heller att dessa män som är totalt köpta av fossilindustrin hånar Greta Thunberg och oss andra som säger som det är. Men att människor som kallar sig kristna förnekar verkligheten och sprider dessa "alternativa fakta" i Guds namn (som tex Anders Gerdmar som jag redan dissat här på bloggen) gör mig på kurri, ja ibland blir jag till och med på finnkurri.

Nu vill jag i stället hissa en man som gör mig glad. En som så länge jag läst vad han skriver varit en sanningssägare om klimatet: Stefan Swärd. Naturligtvis finns tokhögern i hans bloggs kommentarsfält, den som förnekar det uppenbara: att det aldrig, inte i någon kontext, kan vara en kristen plikt att stödja oljeberoende. Men Stefan vågar utmana sina följare.* Han kan verkligen känna sig omgiven av fiender både i klimatfrågan och flyktingfrågan på sin blogg. Kommentarerna efter hans senaste inlägg i klimatfrågan förnekar sig icke, men han smeker inte sin följarskara medhårs. Applåder på det!

Jag ber med denna psalm för Stefan Swärd- och Greta Thunberg:
 "Du, Herre, välsignar den rättfärdige.
Din ynnest täcker honom som en sköld."
Greta Thunberg vinkar från segelbåten i hamnen i New York.
Greta Thunberg färdigseglad till New York. "Du, Herre, välsignar den rättfärdige.
Din ynnest täcker henne som en sköld."
Liten Kiruna-ordlista:  Kurri= arg  Finnkurri=rasande.
*Här kan du läsa Stefan Swärds blogginlägg i denna fråga: http://www.stefansward.se/2019/08/27/kyrkan-och-greta-thunberg/#disqus_thread



6 kommentarer:

  1. På kurri, till och med. Inkl. preposition.

    Finnkurri, det låter det. En liten smula ... om det var rikssvenskar som sade det skulle jag frestas att hävda att det låter rasistiskt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja , men det är inget rasistiskt med det hos oss,folk skryter snarare om finska anor än tvärtom. Just det man blir PÅ kurri, bra du förtydligade!

      Radera
  2. Det är alltså bra att kunna bli riktigt arg? Aggressionshämmade är ni isåf inte.

    SvaraRadera
  3. Kurri och FinnKurri. Tack för dom orden nya för mig. Som en äkta finne känner jag det hedrande att man anser att det finns stake i oss. Det finns förresten en duktig icehockey spelar som heter Jari Kurri.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul! Kan det ha varit någon som hette så som gav oss det uttrycket i Kiruna?

      Radera