Johannes evangelium kap. 4: 54 Detta var det andra tecknet, och Jesus gjorde det när han hade kommit från Judeen till Galileen.
Kapitel fyra i Johannes evangelium slutar med dessa ord och "det andra tecknet" är ett helande på distans där en man i kunglig tjänst söker upp Jesus för att be för sin sons liv. Sonen är sjuk och mannen litar på att Jesus kan hela honom utan att ens komma hem till honom och se barnet. Mannen presenteras hos Matteus och Lukas evangelium mer precist som en officer, inte bara "en man i kunglig tjänst". Hos Matteus och Lukas är det också tydligt att han inte är jude utan hedning, dvs icke-jude.
Som jag skrev igår är hela kapitel 4 extraherad i församlingens portalparagraf som av Paulus formuleras som: "alla är vi ett i Kristus". Johannes är tydlig med att allt förakt och all rangordning vänds upp och ner av Jesus. Under Jesu tid var Galilleen judarnas Norrland med allt vad det innebär av förakt och nedlåtande attityder. Barn och hedningar fanns inte heller högt upp på den judiska statusskalan.
Men Johannes påpekar särskilt att det var i det landskapet Jesu utförde sina två första tecken: vatten till vin i Kana och så denna hednings helande. Inte nog med det, han hade lämnat det högstatusstämplade Judéen utan att göra några tecken där.
Johannes kallar mirakel för tecken. Tecken på hur Guds rike är beskaffat. I Guds rike blir en hednings barn helat i det föraktade landskapet i norr. I Guds rike råder inga mänskliga hierarkier och begränsningar. I Guds rike är alla ett i Kristus.
Sveriges nordligaste medeltidskatedral ur ett barns perspektiv från baksätet i en bil. Fotograf: Aviel |
Många judiska lärare tog ju inte imot kvinnor och barn var väl i vägen för sådana "viktiga" mästare , kungen i guds rike var/är lite annorlunda ;)
SvaraRaderahttps://www.youtube.com/watch?v=P9nUOCJ8rcU
Fin video! Ja, Jesus var annorlunda på många sätt och i alla tider och samhällen. Men jag tror han påverkat så att en del samhällen fungerar något bättre till exempel i synen på kvinnor och barn.
Radera