Featured Post

Läsa tillsammans

Nya testamentets flitigast förekommande textförfattare Paulus omvändes genom ett möte med Kristus på sin väg till Damaskus för att stoppa ...

söndag 26 juli 2015

Vatten

Bad i Sveriges bästa dricksvatten, norra glesbygdens egen Jakobs källa.

Johannes evangelium 4:7 En samarisk kvinna kom för att hämta vatten. Jesus sade till henne: ”Ge mig något att dricka.”
Mitt på dagen är det varmt i Mellanöstern. Jesus vilar vid en brunn där vattnet ger viss svalka. Det är inte vilken brunn som helst utan Jakobs källa i Samarien. Samarierna höll den för nästan helig men den var också viktig som vattentäkt för människorna i dess omland. Jakob var för samarierna, liksom judarna, stamfadern som hölls högt i ära.

För judar som fick se och höra det som hände här mellan Jesus och den namnlösa kvinnan påminde händelsen inte bara om Jakob utan också om Rebecka, Jakobs mamma. Abraham bad sin tjänare hämta en hustru till Isak som sörjde sin mor Sara. Abraham ville ha en släkting till svärdotter och tjänaren fick företa en lång resa. När tjänaren var framme bad han: 

 ”Herre, min husbonde Abrahams Gud, låt mig i dag få se hur du visar din godhet mot min husbonde Abraham. Här står jag vid brunnen, och flickorna från staden är på väg hit ut för att hämta vatten. Jag kommer att be en av dem: Räck mig din kruka så att jag får dricka! Om hon då svarar: Drick du, och jag skall ge dina kameler vatten också, då är det den flickan som du har bestämt åt din tjänare Isak, och då vet jag att du har visat din godhet mot min husbonde.” Han hade knappt hunnit säga detta förrän Rebecka kom dit ut med sin kruka på axeln. Hon var dotter till Betuel, som var son till Milka, Abrahams bror Nachors hustru. Det var en mycket vacker flicka och hon var orörd, ingen man hade haft henne. Hon gick ner till källan och fyllde sin kruka, och när hon kom upp igen skyndade tjänaren fram och bad henne: ”Låt mig få en klunk vatten ur din kruka.” – ”Drick, herre”, sade hon och lyfte genast ner krukan på armen och lät honom dricka.
 Den namnlösa kvinnan vid brunnen är den andra person som Jesus talar om viktiga saker med i Johannes evangelium och berättelsen följer på den om Nikodemos. Nikodemos var en högt respekterad jude med "rätt tro", kvinnan vid brunnen var raka motsatsen: hon tillhörde en föraktad folkgrupp som visserligen dyrkade samma Gud men, enligt judarna, gjorde de det på fel sätt och folkgruppen räknades på sedvanligt rasistiskt vis som rituellt "oren".  Hon verkar också vara utstött av sina egna för medan Rebecka gick ut med alla flickorna i staden gick hon ensam när ingen annan var vid brunnen. Hon var dessutom kvinna och här behövs inga förklaringar. Kvinnohatet lever starkt ännu idag.

Jesus upprättar hennes självkänsla, hennes människovärde, genom att ställa samma fråga till henne som Abrahams tjänare  ställer till Rebecka. Han jämställer henne med mamma Rebecka, Jakobs mor, en ikon i stil med mamma Maria i kristendomen. Samarierna kunde denna berättelse minst lika bra som judarna och även om hon i förvåningen inte genast förstod vad frågan betydde, upprättade Jesus hennes självkänsla så mycket att hon vågar diskutera teologi med honom som var jude och man precis som rådsherren Nikodemos gjort.

Jesus börjar med att ta emot vatten innan han erbjuder henne livets vatten.  Jesus tog emot en livsviktig gåva från kvinnan innan han gav henne en livsviktig gåva. Det är större att ta emot av en föraktad människa än att ge till henne. Det visste Jesus, han som satt ihop två väteatomer med en syreatom för att skapa det mesta livsmedel som existerar, ber kvinnan om vatten. Han behöver vatten, han är trött, han ber om hjälp för han har inga redskap att ta upp vatten med. Kvinnan har redskapen och hon kan välja att skyggt springa undan men hon ger honom vatten och stannar kvar för att samtala med honom. En sann dotter till Rebecka, vad än den officiella judendomen säger, vad än folket i bygden anser om henne, vad än män i allmänhet anser om kvinnor i allmänhet.

Med denna enkla handling instiftar Jesus församlingens portalparagraf som formuleras så här av Paulus i Galaterbrevet 3:26-29:
Alla är ni nämligen genom tron Guds söner, i Kristus Jesus. Är ni döpta in i Kristus har ni också iklätt er Kristus. Nu är ingen längre jude eller grek, slav eller fri, man eller kvinna. Alla är ni ett i Kristus Jesus. Men om ni tillhör Kristus är ni också avkomlingar till Abraham och arvtagare enligt löftet.
Paulus ord här är som ett extrakt av Johannes evangeliums fjärde kapitel. Detta kapitel börjar ju med att Jesus döper fler än Johannes Döparen och därför går han till Samarien där han möter denna kvinna och upprättar henne fullständigt. Alla behöver vatten, alla föds genom vatten, alla är ett i Kristus, han som skapade vattnet men inte drog sig för att be en föraktad människa om vatten ur Jakobs källa, ursprunget till de stora monoteistiska religionerna,  visar alla som vill se att ingen människa står över en annan genom att inte tveka att be en föraktad kvinna om vatten. Mänskliga hierarkier är bara tankekonstruktioner som inte gäller i verkligheten.

Inför vatten är vi alla lika.


7 kommentarer:

  1. Det sägs ju ofta att att dom grekiska småstaterna med sina fria män som fick rösta är grunden för västerländska demokrati, det var kanske så för dom rysligt belästa på 1800-talet tänker jag. men tror inte enkla bonddrängar och pigor visste så mycket om grekisk demokrati, tror däremot galaterna 3:26-29 var en förebild för enkla människor som kunde sin bibel, att alla människor är lika värda inför gud.

    Intressant med kvinnan vid brunnen, i versen 27 tycker lärljungarna det är konstigt varför jesus talar med en kvinna,väldigt fel att göra det tydligen ;) ännu märkligare är att jesus brukar låta sina manliga lärlkungar gissa vem han är till den samariska kvinnan säger han rakt ut vem han är, messias.

    SvaraRadera
  2. Du har naturligtvis rätt. Vanligt folk hade ingen koll på Athens fria män och vad de sysslade med X hundra år före Kristus, men bibelkunskap hade de. Sk. "förnuftiga" medelklassmänniskor snackar en massa och förringar vårt kristna arv, men de har förstås fel i sitt måttlösa klassförakt.

    Vers 27, ja, ytterligare ett tecken för den som vill se. Men många vill inte man lever kvar i sitt invanda kvinnohat, sitt klassamhälle och sin rasism Kort sagt, många av oss kristna har svårt för att inte kategorisera och rangordna människor tvärtemot Bibelns klara ord. Allra svårast har män för att på riktigt inte förakta kvinnor. Jag tror kyrkligt böghat grundar sig i kyrkligt kvinnohat precis som man ute i världen föraktar en "kvinnlig" man mer än någon annan.

    SvaraRadera
  3. Helt sant Alma sen förklarar ju skriften att anden och dess frukter står i mot köttets gärningar som i vissa bibeltexter översätts med : maktkamper,parti söndringar,kotteri. Hiarkier/makt sätter stop för den som söker guds vilja på djupet , anden får inga vingar så att säga utan gudstron stannar platt i det jordiska.

    Förstår ungefär vad du menar med "kvinnlig man" jag brukar tycka det är kul att resonera koloni,blommor osv brukar inte bry mig att folk titulerar sig chefer eller så pratar med dom som medmänniskor och kan intyga att det ibland inte är poppis :) eller att man inte blir betraktad som en riktig karl av macho killarna som vill skryta med sina bilar,husbyggen , karriären, sina kvinnor osv. Men det är väldigt befriande att slippa fjäsk dyrkan och sådan "makt"

    Sen är jag "lycklig i min egen värld" jag är inte för fin och stor som man att berätta för kvinnor när jag mår dåligt eller behöver hjälp, finns ju män som aldrig skulle erkänna något sådant speciellt inte för en kvinna . många män klarar sig väldigt illa när det stormar i livet ,dåligt socialt nätverk och har svårt att erkänna när dom mår dåligt, där har kvinnor stora fördelar.

    i Den församlingen där jag arbetar har vi en diakon och en vaktmästare som gått ut och berättat med sin läggning och träffar dom nästan dagligen , vill man nu tycka det är synd tycker jag det finns långt värre saker som snikenhet och att folk svälter ihjäl på gatan men något sådant näms ju knappast i kyrkan idag med alla mega pastorer med karriärer och mega löner, vill minnas att det även var utelslutnings orsak i urkyrkan att vara girig, en synd som passerar helt oberörd för höjdare i kyrkans värld även dom som klagar på "liberal kristna" och att man ska undervisa om HELA bibeln så hoppar man ändå över ämnet mycket pengar och girighet för kyrk eliten.

    SvaraRadera
  4. Jo, ytterst få tar HELA bibeln på djupaste allvar. Det är inte heller meningen att vi ska lösa mord med hjälp av att stycka offret eller tvinga kvinnor att gifta sig med den som våldtagit dem. Meningen är att vi ska förstå helheten och budskapet och där är en av huvudlinjerna som aldrig ruckas på i hela samlingen böcker: du ska inte döma.

    Det är skönt att det finns människor som redan lever i Guds rike och struntar i hierarkier, som du. tack för det , Lars!

    SvaraRadera
  5. Det är ju sant :) jesus sa väl till fariseerna en gång, gå nu och lär er vad detta betyder, barmhärtighet vill jag ha inte slaktoffer.

    Kan alltid vara bra att kolla vart tron för en mellan varven, om man blir en plåga för omgivningen är det nog bäst man funderar var man ska med gudstro till, Tack Alma för dom goda orden, därför trivs jag också här hos dig , du är ju inte en människa som vill härska och bestämma, snarare är du väldigt uppbygglig, vittnar om ödmjukhet och en tjänares gestalt, som jesus anser jag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tusen tack, just nu behövde jag verkligen din uppmuntran. Här händer så mycket som är motsatsen till uppmuntrande just nu.

      Radera
    2. ajdå har mina aningar med mamma och så :(

      Radera