Featured Post

Läsa tillsammans

Nya testamentets flitigast förekommande textförfattare Paulus omvändes genom ett möte med Kristus på sin väg till Damaskus för att stoppa ...

lördag 16 juli 2016

Gemenskap i stället för hierarkier: "Alla är syndare, alla är lika värdefulla."

Som de sociala varelser vi människor är vill vi rangordna oss. Det ingår i all mänsklig kultur att bestämma vem som är bättre än den andra. Det som hinduismen gjort till en religiös ordning är en ordning som vi alla känner igen; några står högst i samhället och de är ganska få; brahminerna i hinduismen. Andra står lägst i samhället och för göra det alla andra finner äckligt eller tråkigt till usel lön; daliterna inom hinduismen.

Tankemönster som talar om "rent-orent", "högt-lågt", "attraktivt-frånstötande", "heder-vanheder" styr vårt umgänge med andra vare sig vi är medvetna om det eller inte. Påmind av Rebellas läsning av Patrik Hagmans böcker om kristet motstånd i en kapitalistisk hederskultur har jag läst om* hans senaste bok Om sann gemenskap veckan som gått. Där visar han hur kristendomen står för något helt annorlunda:
Kristendomens radikala kärna är just denna, tron på att en gemenskap utan hederskultur är möjlig, att det finns sätt vi kan vara tillsammans utan att behöva jämföra oss med varandra.
Hagman utvecklar denna tanke i bokens näst-sista kapitel, det om gudstjänsten, där han går igenom hela liturgin** för att visa hur kristendomen är radikalt annorlunda än den vanliga religionen. Han börjar med att ta upp gudstjänstens inledande syndabekännelse som ett sätt att etablera grundläggande fakta om vår totala likhet: " Alla är syndare, alla är lika värdefulla." Att bekänna sina synder i grupp är något annat än den enskilda bikten. Att bekänna sina synder i grupp utan att vara specifika, är att säga att vi är människor , inte Gud. Vi är alla på exakt samma nivå oavsett kön, etnicitet eller status utanför Guds rike.  Vi bekänner oss alltså, genom att bekänna att vi är syndare, till församlingens portalparagraf som Paulus formulerar tydligast i Galaterbrevet 3:28 :
Nu är ingen längre jude eller grek, slav eller fri, man eller kvinna. Alla är ni ett i Kristus Jesus. 
 Jag läste också Joel Halldorfs ledare om sabbaten som jag tycker utvecklar tanken kring jämlikheten och Guds ärende med skapelsen intressant och tydligt. Hans text blir för mig en kommentar till Hagmans guide till kristet motstånd i en hederskultur där en av sakerna som betonas är vikten av lönearbete som skapare av den enskildas "värde". God läsning inför helgen!

Här kan ni lyssna på Hagman:https://vimeo.com/128858100



*En bra bok förtjänar alltid att läsas om, tyckte CS Lewis och han har så rätt! Hagmans böcker, vill jag påstå, bör repeteras då och då.

** På grekiska betyder ordet "folkets arbete", en politisk term. I kyrklig kontext är betydelsen "det arbete människor gör för Gud". Detta ord användes av grekisktalande judar redan innan kristendomen trots att det fanns många mer "religiösa" termer för vad som händer i en gudstjänst på grekiska.

16 kommentarer:

  1. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, men även den gemensamma syndabekännelsen kan fungera terapeutiskt, även om jag helt håller med dig och Hagman på den gemensamma punkten. Här skriver Elisabeth Sandlund om detta: http://www.dagen.se/ledare/syndabekannelse-ar-inte-otidsenligt-1.752961

      Radera
  2. fantastiskt bra benämning alma "kapitalistisk hederskultur"

    Vi har ju en 25 årig sommar kille på jobb just nu och vi har pratat en del om att hans kompisar har "skitjobb" typ bemanningsföretag med osäkra anställningar och det ända som står till buds är billiga hyresrätter när dessa ungdommar vill starta sitt liv, men som tyvärr alltmer förvinner. så dom kommer ingenstans med sina liv berättar han.finns det inte risk då att det blir ett permanent "skit liv" frågade jag. Jo sannerligen tyckte han. Känner igen detta från städ branchen som ju tyvärr blir allt vanligare i vårt samhälle, för dom som har pengar kan man köpa allt, värre för dom som inget har ;) så det är jätte bra när den här typen av samtal kommer igång som halldorf pekar på , Roland Paulsson är en annan intressant röst.

    http://www.dn.se/kultur-noje/kulturdebatt/roland-paulsen-skitjobben-ar-ett-storskaligt-experiment-i-total-kapitalism/

    SvaraRadera
    Svar
    1. p.s en verklighet även i Sverige snart, tror jag.

      https://www.youtube.com/watch?v=T_Jq7V-SstU

      Arbeta för 70-80 kr/timmen sen skatt på det

      Radera
    2. Jo, jag tycker verkligen Hagman är spot on med det begreppet. Dessutom skriver han jättebra om arbete: "(idag)ser det ut som om det bara fanns tre accepterade orsaker till arbete:lön, "värdighet" och "värdighet" […]tanken om att arbete ger "värdighet" är den mest korrupta av dessa tre orsaker till att arbeta, den används idag allt oftare av de rika för att motivera att de fattiga ska jobba även om lönen är så låg att den inte går att leva på. Det som gör det möjligt att argumentera för en sådan uppfattning är att det främsta kravet på oss i vår tid är att vi ska vara självständiga och oberoende ."

      Radera
    3. Tack Alma, och helt sant ju som du säger. "utanförskap" är ju ett sådant begrepp som man menar ska ladda arbetet med positiv laddning i vår nu tid, men unga som växer upp i en till synes alltmer kapitalistisk värld och har magra möjligheter med klass resor tror jag det finns en gräns när arbetets eventuella sociala fördelar till gemenskap snarare förbyts i en känsla av förnedring och en återvänds gränd som inte leder någon vart. det skylls ju en del på luther där om flit och strävsamhet, luthersk arbetsmoral. Men innan Luther har jag hört att arbete mest sågs som något nödvändigt ont, katolska kyrkans många helgonfester,gudstjänster m.m till folket vittnar som jag förstår om något betydligt annorlunda än att människor skulle vara en arbets varelser. tycker Halldorf sätter det spot on och misstänker att den medeltida katolska kyrkan skulle förstå hans tanke helt: "När Gud skapar världen bygger han inte en fabrik för att hålla människan sysselsatt. Han planterar en trädgård, och bjuder in människan till ett liv i gemenskap"

      Låt mitt folk gå, befallde ju gud till farao att israel skulle slippa trältjänst ;)

      Radera
    4. Lars, du är som alltid: spot on!

      Radera
  3. Jag skrev en jättelång kommentar ang. Hagman och den kapitalistiska hederskulturens hierarkier - just det ordet har jag också reflekterat över. Sen insåg jag att det är ett helt blogginlägg. Och för att kunna lägga upp den texten, måste jag först blogga mig fram till Hagmans skildring av vad gudstjänstens syndabekännelse är till för.

    Jag återkommer.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Här.
      https://rebellasandra.wordpress.com/2016/07/18/utan-kapitalistisk-hederskultur-inga-hierarkier/

      Radera
  4. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fast Hagman är verkligen tydlig med att gudstjänsten är just tillbedjan och folkets arbete för Gud. Jag tycker att han lyckas binda samman traditioner som ensidigt betonar olika sidor av kristenlivet och gudstjänsten till en slags helhet där olika traditoner tillvaratas.

      Det blir mer om kapitlet Gudstjänsten här på bloggen, men du kan ju också leta upp boken och läsa själv.

      Radera
    2. Dessutom är Hagman lutheran, får jag för mig. Åtminstone är det finsk luthersk gudstjänstordning han bygger kapitel 6 på.

      Radera
    3. http://blogs.abo.fi/phagman/2014/04/24/en-icke-konvertering/

      Radera
    4. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

      Radera
    5. Minsann, du tar också tag i liturgikapitlet. Egentligen, om jag är smart, låter jag dig blogga färdigt innan jag ger mig på det projektet igen.

      Radera
    6. Rebella, logga på du, jag är så oändligt mycket långsammare än du. Din flit är imponerande! Men det kommer nu en snigelblogg om kyrie/Gloria här också. Jag tycker det är berikande med våra två olika ingångar till Hagmans liturgikapitel.

      Radera