Featured Post

Läsa tillsammans

Nya testamentets flitigast förekommande textförfattare Paulus omvändes genom ett möte med Kristus på sin väg till Damaskus för att stoppa ...

måndag 21 mars 2022

Han såg att ingen trädde fram


 

Rätten trängs tillbaka,
rättfärdigheten stannar på avstånd,
ärligheten snubblar på torget,
redbarheten kan inte komma fram.

Ärligheten har gått förlorad,
den som skyr det onda blir plundrad.
Herren såg med misshag
att det inte fanns någon rätt. 
Han såg att ingen trädde fram
och häpnade över att ingen ingrep.
Då gav hans styrka honom seger,
hans rättfärdighet var hans stöd.

Han klädde sig i rättfärdighetens harnesk
och satte segerns hjälm på sitt huvud,
klädde sig i hämndens dräkt
och svepte sig i harmens mantel. 
                           Jesaja kapitel 59, vers 14-17

Downs syndrom-dagen när vi alla ska rocka sockar för att visa att vi gillar olika är en dag som behövs mer för varje år som går. Om det är något som smärtar mig och skadar vår samhällsgemenskap i grunden är det utrotningen av Downs-personer. Jag saknar ord för den fasansfulla utrensning som pågår utan att särskilt många protesterar mot denna rashygien som borde ha förpassats till historiens skräpkammare efter 1945.

"Han såg att ingen trädde fram/och häpnade över att ingen ingrep." skrev Jesaja men tyvärr är orden lika aktuella ännu idag. Ingen ingriper. Inte heller jag, jag vill dock klä mig i "harnesk och hämndens dräkt insvept i harmens mantel" eller kanske snarare bepansra mig med helig vrede. I brist på dessa klädespersedlar rockar jag sockorna som så många andra gör idag.

Gå du och gör sammalunda!



 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar