Featured Post

Läsa tillsammans

Nya testamentets flitigast förekommande textförfattare Paulus omvändes genom ett möte med Kristus på sin väg till Damaskus för att stoppa ...

tisdag 8 mars 2022

Protester 7 mars 1936 och 1965

 lyssna på mig,
skynda till min hjälp.
Var min klippa dit jag kan fly,
borgen där jag finner räddning. Psaltaren 31:3

 

Rhenlandet, en demilitariserad buffertzon mellan Belgien och Tyskland, intas plötsligt och utan föraning av Hitlers trupper denna dag 1936 Världen protesterar men gör inget.  1965 gick en protestmarsch mellan Selma och Montgomery i Alabama mot att Alabama försämrade svartas möjlighet att använda sin rösträtt i delastaten . De bemöttes av polisens övervåld. Jag gillar att pastorn som försökte tala poliserna till rätta hette Hosea (Williams i efternamn). Men inte ens en profet fick polisen att lugna sig och söndagen kallas den blodiga söndagen pga alla skadade demonstranter.

Våldet icke-våldsmarschen utsattes för ledde dock till stor sympati och framsteg för medborgarrättsrörelsen i USA. Rhenlandet blev dock början på Tredje rikets vansinniga krig med hela världen. Kanske borde omvärlden gjort något mer än bara protestera muntligt där? Vissa ledare ser ickevåld som svaghet. Däremot, i en demokrati, kan ledare inte strunta i folkopinioner. Demokrati är ett bättre styrelseskick än alla andra existerande styrelseskick.Det är en kristlig plikt att stå upp för detta styrelseskick.

Aldrig mer ska vi kalla det vi gjort med egna händer för 'gudar', för det är bara hos dig, Herre, som de faderlösa finner nåd."   Hosea 14:3

Varför är det så speciellt med att pastorn heter Hosea? Ja, för mig känns det bra eftersom Hosea är en av mina favoritprofeter. Den enda profeten från Nordriket, Israel. Han är kreativ och profeterar ofta med sitt eget liv och i dramatiseringar av profetiorna. Och han säger orden här ovan: alla profeters favorittema: Gud och den fattige och faderlösa. Än så länge har vi inget bättre sätt att utjämna orättvisor än demokrati Jag är övertygad att det är ett Guds mirakel som gett oss demokratin. Låt oss slå vakt om detta mirakel. 


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar