Featured Post

Läsa tillsammans

Nya testamentets flitigast förekommande textförfattare Paulus omvändes genom ett möte med Kristus på sin väg till Damaskus för att stoppa ...

onsdag 22 februari 2023

Askonsdag

Så mycket snö faller nästan varje dag att sparken alltid är översnöad. Den ser ut som lakansöverdragna möbler i ett övergivet sorgehus i en brittisk deckare. Så blir den en illustration till askonsdagens tema.

 

En sorg efter Guds vilja leder till en omvändelse som ger frälsning och som ingen behöver ångra, medan världens sätt att sörja leder till döden. 
                                                            2 Kor. 7:10

Årets askonsdag är kall. Minus 25 grader och solsken under dagen. Sådant väder ger mig alltid energi och det behövs, som vanligt denna tid på året. Här i trakten firades ingen gemensam askonsdagsmässa, inget kors i pannan för mig alltså. Det får sitta där mentalt ändå. Exempelvis läser jag dagens texter här vid mitt köksbord. Ovanstående är hämtad från dagens episteltext

Fastan ser jag fram emot på ett barnsligt förväntansfullt sätt vare år. Denna kyrkans gemensamma manifestation av det som är nödvändigt mitt i allt viktigt och behjärtansvärt behöver jag mer för varje år som går. Och så får jag ju visa upp denna underbart Jesus-folkliga devis här :



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar