Featured Post

Läsa tillsammans

Nya testamentets flitigast förekommande textförfattare Paulus omvändes genom ett möte med Kristus på sin väg till Damaskus för att stoppa ...

torsdag 9 april 2020

Skärtorsdag och Pesach

Vi kristna är de naivaste som finns i vissa lägen och därför kan vi också, liksom barn, bli bottenlöst grymma. Vi tycker att vi firar påsk, samma påsk som judarnas Pesach. Påsk är för oss bara Pesach PLUS.

 Tycker vi. Fråga judarna. They beg to differ.

Just nu firas också Pesach, det är inte så varje år att våra firanden sammanfaller det allra minsta. Båda följer vi månår och solår för att beräkna påsken/Pesach, men på något sätt diffar det oftast. Men detta coronaår som på alla sätt blivit eljest med en fastetid som firats av alla oavsett religion eller livsåskådning är ett undantag. Somliga har firat den med stor motvilja, det är ingen skräll att dessa oftast är kapitalisterna och de andra som sätter sin lit till Mammon. Andra har hållit fasta med större tacksamhet, som jag. Sorg och tacksamhet hör ju ihop. Sorg kan vi bara känna inför det/ den vi tacksamt bär i minnet.

Jag känner också sorg över fascismens återkomst utan att vara det minsta tacksam för det. Detta snack om "riskgrupper" som tar ifrån en stor grupp människor sitt människovärde och samtidigt vaggar in oss andra i falsk säkerhet, är ju de första stegen mot en holocaust av dessa. Inser vi inte att vi människor alltid är en enda stor riskgrupp vad gäller virus som ingen är immun mot, är vi illa ute.

Däremot är jag tacksam för att fascisterna inte har all makten. Det finns så många tecken på motsatsen denna tid. Inte bara Jair Bolsonaro tycker att det är bra att bli av med de gamla och "sköra" som bara är en belastning för unga och starka skattebetalare men de som vill ha speciella koncentrationsläger för "riskgrupperna" för att låta business as usual pågå har ännu inte fått gehör och det är jag djupt tacksam för. Att den judisk-kristna etiken ännu sitter så djupt så kriser ryggmärksreflexmässigt inte får en fascistisk lösning gör mig djupt tacksam.

Jag vet att det jag just skrev "judisk-kristna etiken" retar judar. Vari bestod den judisk-kristna etiken när Holocaust genomfördes? Vilken etik drev kristna pogromer mot judar genom tiderna?

Då svarar jag, det är inte judisk-kristen etik som driver judehatet. Det är dess motsats. Allt viktigt vi lärt oss om hur man är en hederlig människa lärde vi oss av judar.

Jag fortsätter alltså, helt naivt och irriterande för en folkgrupp och religion som har all anledning att misstro mig och alla andra hednakristna, fira flykten från Egypten denna Skärtorsdag tillsammans med Jesu sista måltid före avrättningen och instiftandet av nattvarden, vår Seder-måltid. Därför är jag extra tacksam denna Stilla vecka och Påsk som sammanfaller med Pesach, liksom den självklart gjorde för de första kristna, som nästan alla var just judar. Vi kristna har bara glömt det mellan varven. Vår tacksamhet till judendomens förvaltarskap av etiken och de urgamla texterna får aldrig blekna. Antisemitismen är från avgrunden. Även när den kallas anti-globalism eller anti-sionism.

Skärtorsdagsmässans påminnelse om vår tacksamhetsskuld mot judendomen välkomnar jag varje år. Naivt tigger jag brödsmulor från Seder-bordet och blir alltid ljuvligt mättad med bröd och vin i den måltid som skulle riva ner skiljemuren. "Här är inte jude eller grek-alla är ni ett i Kristus."

Judar som idag tar emot Jesus som Messias kallas messianska. En sådan tillbedjan i en Messiansk församling är denna version av något vi ser som julsång, men den är förstås helt och hållet anpassad till Stilla veckans och Påskens budskap. Tack Lars för tipset!

Här kan ni höra Skärtorsdagens morgonandakt som handlar om detta att Pesach börjar idag.


Något stämmer inte med förpubliceringen därav återigen en dag sent inlägg. Inte superviktigt, men lite irriterande.


2 kommentarer: