Lukas evangelium 24:13–35 Samma dag var två lärjungar på väg till en by som ligger en mil från Jerusalem och som heter Emmaus. De talade med varandra om allt det som hade hänt. Medan de gick där och samtalade och diskuterade kom Jesus själv och slog följe med dem. Men deras ögon var förblindade och de kände inte igen honom. Han frågade: ”Vad är det ni går här och talar med varandra om?” De stannade och såg sorgsna ut, och den ene, som hette Kleopas, svarade: ”Du måste vara den ende som har varit i Jerusalem och inte vet vad som har hänt där under dessa dagar.” – ”Vad har hänt?” frågade han. De svarade: ”Detta med Jesus från Nasaret, han som var en profet, mäktig i ord och gärning inför Gud och hela folket. Han blev utlämnad av våra överstepräster och rådsherrar, och de fick honom dömd till döden och korsfäst, medan vi hoppades att han var den som skall befria Israel. Men till allt detta kommer att det är tredje dagen sedan det här hände, och nu har några kvinnor bland oss gjort oss uppskakade. De var vid graven tidigt i morse men fann inte hans kropp, och då kom de tillbaka och berättade att de i en syn hade sett änglar som sade att han lever. Några av de våra gick ut till graven, och de fann att det var så som kvinnorna hade sagt. Honom själv såg de inte.” Då sade han: ”Förstår ni så lite, är ni så tröga till att tro på det som profeterna har sagt? Skulle inte Messias lida detta och gå in i sin härlighet?” Och med början hos Mose och alla profeterna förklarade han för dem vad som står om honom överallt i skrifterna.
Aron, en av drygt 2 miljarder kristna på jorden, gör påskbrev med små origami-figurer i att dela ut i byn för att påminna om vilken glad högtid vi firar.
De var nästan framme vid byn dit de skulle, och han såg ut att vilja gå vidare, men de höll kvar honom och sade: ”Stanna hos oss. Det börjar bli kväll och dagen är snart slut.” Då följde han med in och stannade hos dem. När han sedan låg till bords med dem tog han brödet, läste tackbönen, bröt det och gav åt dem. Då öppnades deras ögon och de kände igen honom, men han försvann ur deras åsyn. Och de sade till varandra: ”Brann inte våra hjärtan när han talade till oss på vägen och utlade skrifterna för oss?”
De bröt genast upp och återvände till Jerusalem, där de fann de elva och alla de andra församlade, och dessa sade: ”Herren har verkligen blivit uppväckt och han har visat sig för Simon.” Själva berättade de då vad som hade hänt dem på vägen och hur han hade gett sig till känna för dem genom att bryta brödet.
Medan de ännu talade stod han plötsligt mitt ibland dem och hälsade dem: ”Frid över er!” De blev rädda, och i sin förskräckelse trodde de att det var en ande de såg. Då sade han: ”Varför blir ni skrämda, varför fylls ni av tvivel? Se på mina händer och mina fötter, det är jag och ingen annan. Känn på mig och se på mig, en ande har inte kött och ben, och det kan ni se att jag har.” Och han visade dem sina händer och fötter. Då de av idel glädje och förvåning ännu inte kunde tro, frågade han dem: ”Finns det något att äta här?” De räckte honom en bit stekt fisk, och de såg hur han tog den och åt.
Johannes evangelium 20:19–29 På kvällen samma dag, den första i veckan, satt lärjungarna bakom reglade dörrar av rädsla för judarna. Då kom Jesus och stod mitt ibland dem och sade till dem: ”Frid åt er alla.” Sedan visade han dem sina händer och sin sida. Lärjungarna blev glada när de såg Herren. Jesus sade till dem igen: ”Frid åt er alla. Som Fadern har sänt mig sänder jag er.” Sedan andades han på dem och sade: ”Ta emot helig ande. Om ni förlåter någon hans synder, så är de förlåtna, och om ni binder någon i hans synder, så är han bunden.”
Här de färdiga breven med glada påskhälsningar.
En av de tolv, Tomas, som kallades Tvillingen, hade inte varit med när Jesus kom. De andra lärjungarna sade nu till honom: ”Vi har sett Herren”, men han sade: ”Om jag inte får se spikhålen i hans händer och sticka fingret i spikhålen och sticka handen i hans sida tror jag det inte.” En vecka senare var lärjungarna samlade igen, och Tomas var med. Då kom Jesus, trots att dörrarna var reglade, och stod mitt ibland dem och sade: ”Frid åt er alla.” Därefter sade han till Tomas: ”Räck hit ditt finger, här är mina händer; räck ut din hand och stick den i min sida. Tvivla inte, utan tro!” Då svarade Tomas: ”Min Herre och min Gud.” Jesus sade till honom: ”Du tror därför att du har sett mig. Saliga de som inte har sett men ändå tror.”
Annandagen talar om påskens vittnen och ingen av de vittnen vi möter i dessa två texter är beredda på Jesu uppståndelse. De befinner sig fortfarande i sorgechocken över Jesu avrättning och gömmer sig i skräck för att samma öde ska drabba dem själva. De som förfäktar en kristen konspirationsteori bakom berättelserna om Jesus har så mycket att bevisa. Först och främst : varför skulle en stor grupp människor plötsligt börja kalla sig kristna och hitta på en massa berättelser om en fiktiv gestalt och hans anhängare som inte tror på vad han säger? Sedan: Hur fann de varandra? Hur spred sig budskapet så fort? Varför framställde de sig själva som puckon, svikare och fegisar? Varför var de beredda att gå i döden för sina påhitt? Och sist men inte minst: Vad hade de att vinna på denna konspiration?
Jag finner ingen anledning att misstro dessa berättelser. De har så dåligt propagandavärde. Först av allt är de första vittnena kvinnor, de ansågs inte vara vittnesgilla i någon kultur där dessa berättelser först berättades. Även idag räknas ju kvinnor som fånar i religiösa frågor, som i så många andra, bara ett exempel: trots att massor av manliga medier tjäna multum på sörjande människor är mönsterbilden av spåmänniskor och medier en medelålders dam med usel klädsmak.
Sedan är ingen av lärjungarna beredda på att han ska uppstå. De är lika tvivlande som vem som helst skulle vara och när han vandrat hela vägen till Emmaus försvinner han plötsligt när de äter tillsammans och känner igen honom. Och när han dyker upp igen är det lika plötsligt och oväntat av alla så Tomas och andra lärjungar inte tror på att det verkligen är Jesus.
Jag känner en så stark samhörighet med Tomas och de övriga som ställde sig tvivlande till uppståndelsen. Jag vill alltid ha reda på hur allt fungerar på molekylnivå-minst. Jag beundrar hans mod att våga be om att få se såren från korsfästelsen. De övriga verkar också tveksamma och när de ger Jesus mat är det en fisk, inte ett bröd. En fisk kan ingen riktig människa äta utan att det märks, ett spöke kan säkert tugga i sig den värsta abborre utan att röra en min, men riktiga människor måste peta med benen och äta långsamt, tugga ordentligt, spotta ut ett missat ben. Kort sagt, en stekt fisk avslöjar om man talar till ett hologram eller en riktig person. Jesus var verklig. Jesus var verkligen uppstånden.
Tack, Tomas och ni andra tvivlare som nu gör det lättare för mig att tro på det otroliga genom att ni var tveksamma och tvivlande vittnen till det oerhörda. För som Camilla Lif sa i helgmålsbönen på påskaftonen: Något långt utöver det vanliga måste ha hänt. Annars skulle vi inte vara över 2 miljarder kristna idag.
JS Bach påskoratorium avslutar Annandag påsk:
Helt sant, tidiga kristna blev ju mer eller mindre utstötta ur samhället, romarna såg kristna som "guds förnekare" antagligen för att man vägrade tillbe dom romerska stadsgudarna, och alla apostlarna utom johannes dog ju martyr döden , enkla människor som fiskare och bönder och dom ansåg det tydligen vara värt priset.Människor har väl olika väg till jesus, såg om den här fd ateist damen som upptäckte att kristen tro är kul och sann och ger ett väldigt rikt liv =)
SvaraRaderahttps://www.youtube.com/watch?v=rA3n2zZlLdw
Hejja Aron :P
Intressant dam! Strongt att våga ändra sig så där liksom CS Lewis,och Paulus det måste kosta på en hel del socialt.
RaderaJo, Aron är påhittig och gillar verkligen origami.Tycker inte barnen bara ska gå runt och tigga godis utan ge något till alla snälla människor i byn. Men han kom själv på dessa söta påskbrev.
Intressant. Nipprig bakgrundsmusik dock....
RaderaJa, tur vi har Bach att skölja öronen med sedan=)
RaderaKonspirationsteorier ska man vara skeptisk mot. Håller helt med dig där.
SvaraRaderaJa de börjar bli vanliga nu för tiden. Särskilt bland en del av mina unga elever blomstrar de. Jag antar det har med det nya mediasamhällets oöverskådlighet. Men de skapar alla en misstro mot att vi vi ska hjälpa varandra i samhället. Alla föder tanken att "ensam är stark" och att man inte kan lita på någon, knappt ens sina närmaste. Det blir en farlig värld om alla unga behåller detta misstroende mot det gemensamma livet ut.
RaderaEtt hologram behöver han väl inte ha varit, men även en sådan teolog som Tom Wright talar om en "uppståndelsekropp".
SvaraRaderaNågot ovanligt är det med att inte bli igenkänd några gånger, kunna komma och gå genom väggar och
varför skulle han säga till Maria (var det hon?) att inte röra honom, ty han hade inte än stigit upp till sin fader?
Ja, det är svårt och inte lätt att förstå alls-inte på molekylnivå heller. Men det är kanske på den ännu mindre nivån uppståndelsen kan förklaras- typ i svängningar och strängar. Nu börjar jag bli för sugen på fysik igen, det måste nog bli en fempoängare i något fysikrelaterat. men knappast lär det finnas en kurs som kan förklara detta.
RaderaJag tog med hela det långa stycket från Lukas just för att förflyttningarna sker så snabbt och oväntat.
Jag tror det är Ulf Jonsson, jesuit och rektor för Newmaninstitutet, som i Teologiska rummet menat att det finns en osäkerhet inbyggd i skildringen just eftersom det ibland är så handfast - man kan ta på hans sår, han äter fisk - och ibland verkar han mer som en ande, går genom väggar, försvinner plötsligt. Det oscillerar, vill jag minnas att han sade. Oscillera är väl normalt att vibrera runt ett jämviktsläge, här snarare då mellan två punkter? Jag uppfattar inte ordvalet som att han tänker på modern fysik (tror inte UJ kan sånt, för den delen) men man kan förstås tolka det som man vill. Om man nu väljer att hålla med honom, alltså.
RaderaMåste vara denna
http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/66333?programid=3109
(inte för att jag tror att någon kommer kasta sig över den och lyssna 41 minuter)
Eller ordet "oscillera" kanske är välvalt. Eftersom vi inte ska föreställa oss enbart det ena eller det andra.
RaderaTack för tipset, jag är radiot som nu lyssnar "ikapp" efter fastan så jag lyssnar gärna. Ska snart köra 34 mil och då går det åt en del radioprogram.
RaderaDet är nog ungefär så jag tänker det, att kroppen är riktig och egentligen lik sig men liksom inte i fast aggregationsform. Jag tycker det är fascinerande att såren syns även på denna kropp som traditionellt kallas "härlighetskropp" eller "uppståndelsekropp" och de som såg den måste ju ha varit fundersamma och tyckt det var konstigt att han åt som vanligt och gick att röra vid efter mötet vid graven.
Jag gillar att de första kristna lät de tvivlande tankarna få röst och att de berättar så "matter of fact" om något som lätt lånar sig till romantiska överdrifter.
Här. Ca 13:00.
RaderaOm man läser berättelserna i Nya testamentet så ser man att det oscillerar mellan å ena sidan det konkreta - Jesus äter fisk och han sitter där på stranden och allt det här. Å andra sidan beter han sig inte som en vanlig människa. Han dyker upp plötsligt, han försvinner plötsligt, han är inte riktigt gripbar. Texterna själva oscillerar på det här sättet - och det är jätteviktigt! för det innebär att det här hoppet om uppståndelsen, som kristendomen knyter an till utifrån Jesus, det är ett hopp som vi å ena sidan kan tänka konkret utifrån Jesus men å andra sidan aldrig helt kan få grepp om. Och det är meningen.
Den milde Ulf Jonsson är mycket bestämd här, godkänner inte att någon försöker falla honom i talet utan tuffar på tills han fått komma till slut. Sen blir det en liten diskussion mellan UJ och Göran Greider, som mer vill bry sig om Jesu liv än hans död, har en hel del problem med passions-påsk-berättelsen och gärna vill slippa kristendogmens "centraldogm" om uppståndelse. Man ska inte göra de här berättelserna endimensionella, tycker UJ. Den kristna dogmen om uppståndelsen rymmer faktiskt det här oscillerandet.
Att BÅDE bete sig såsom en kropp OCH som en ande, vilket Jesus verkar
Raderaha gjort, lär betyda något. Förslagsvis att ha blivit en brygga mellan två världar. Själva oscillerandet känns inte så intressant (för mig) om det inte betyder någonting i stil med förening eller överbryggande.
Då får jag reta smaklökarna lite för sträng teori ;)
Raderahttps://www.youtube.com/watch?v=fW6JFKgbAF4
kombinerat med vad broder David Steindl-Rast säger blir det riktigt intressant =)
https://www.youtube.com/watch?v=fFF_0cDHqYY
Tack Rebella och Klaus! Så berikande tankar! Så sant att Jesus förenar himmel och jord i sin egen kropp på detta sätt.
RaderaAtt Greider har problem med uppståndelsen är inte så konstigt, han blev ju rejält generad av att träffa Jesus i en personlig kris och nästan behandlas som en av oss kristna (löjliga varelser)i kristen press ett tag. Men jag gillar att han ändå är med i diskussionen. Jag tror han ger röst åt en och annan som vill se Jesus som en snäll lärare men har svårt med det som verkar över- eller onaturligt.
På sätt och vis visar Greider på en "normal" reaktion på en så otämjd gestalt som Jesus som inte ens går att begränsa till en dimension av verkligheten utan överbryggar den. Själv gillar jag ordet oscillation och tycker det är en bra beskrivningen av gränsöverskridandet, men jag är ju ganska knäpp också. Jag tycker snarare Jesus är på flera ställen samtidigt eller flyttar sig väldigt snabbt,obunden av tid och plats men ändå i sin kropp som fortfarande har sår. Oscillera, överbrygga världar och dimensioner känns som bra ord för detta.
Jag är en riktig nörd när det gäller strängteori. Jag har en jobbarkompis som är likadan, hon kallar sig ateist och jag är kristen, men vi har ett givande samtal i dessa frågor. Jag gillade därför extra mycket den där kvinnan som du tipsade om som var ateist. Jag är prick som hon, känner inte att vetenskapen står emot kristen tro, snarare fördjupas båda av varandra. Min strängteori-kompis håller faktiskt delvis med, men känner att hon inte kan tro pga av tragiska händelser i hennes liv. Som jag ser är det frukten av en felaktig undervisning om att Gud löser alla problem. Konstigt att det blivit så eftersom Bibeln snarare talar om lidande om man följer Gud och längtar efter Himmelriket.
RaderaMichio Kaku är liksom Neil de Grasse Tyson väldigt goda förmedlare av hur fantastisk verkligheten är oavsett vad man tror om en högre makt.
RaderaJag minns när jag första gången förstod att en stor del av mig och runtomkring mig (utom det väte som bundet till syre bildar vatten) var rester från en urgammal stjärna. Det var absolut en "religiös", eller ska vi kalla det "numinös", känsla.
*
Strängteorierna är svåra att bevisa, det är så himla pyttigt allting så det är svårt att göra experiment.
*
Ibland, när det varit alltför hemskt, så är det svårt att följa Gud. Då får man kanske bara "stanna" hos Gud.
Med det, att "stanna" hos Gud menar jag bara att det i följa finns något av prestation i att "följa" och när man mår som sämst kan det vara svårt nog att bara stanna och andas hos Gud.
RaderaAbsolut Klaus allt är ju gamalt stjärnmatrial så att säga , kollar ibland på CERN:s hemsida vars mål är att försöka bevisa om sträng teorin har någon bärkraft och dom vise tvistar om resultatet,som ny teknik skriver om:
Raderahttp://www.nyteknik.se/innovation/cern-tecken-pa-ny-okand-partikel-6535499
Michio Kaku är väldigt intressant tycker jag han hade utbildning för några år sedan på NASA för exo planet forskare om hur liv kan yttra sig och han påtalade då att vi kanske bara ser "påverkan" av liv som ev delvis befinner sig i en annan dimension, tror att hans mål var att få nasa forskare att tänka vitt och bredd när dom letar efter liv där ute som kan vara mer än plankton i en pöl liksom =) han verkar vara en orädd fritänkare som tydligen inte oroas över att han ska bli sedd som smyg filosof eller så =)
Har hänt någon gång när jag kollar månen och stjärnor i mitt teleskop att jag har hörlurar på och spelar elektronisk musik , en man med samma namn som dej som spelar "stardancer" ger en häftig upplevelse.
https://www.youtube.com/watch?v=MEes_zu1gdU
Alma, hittade denna i Aftonbladet här om dagen som jag tyckte var kul (appopå om man kan vara kristen och ha intresse av strängteori)
Raderahttp://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/johanhakelius/article22522007.ab
Sen var det väl så att kopernikus var korherre hemma i sin hemstad, det hindrade inte kopernikus att upptäcka att vårat solsystem var solcentrerat.
p.s Klaus jag brukar resonera så att det går bra att vila hos gud om livet blir tufft ibland , guds rike kommer ju utan vår prestation eller vad vi åstakommer, vi är ju lyckliga medarbetare när vi kan att försöka berätta om vårt hopp eller hjälpa till på något sätt, (desiree på Micaels blogg skrev om en sådan insikt)
Raderahttps://helapingsten.wordpress.com/2016/01/14/vila-i-guds-karleksfull-famn/#comments
"Så vi föreslår att det man har sett kan vara en kvantifierad ruskning av finstrukturkonstanten."
RaderaJag säger som Gert Fylking: Äntligen!!
Lars: Lyssnade på min namnes musik. Spacey!
Radera"Stanna hos Gud" är nog det perfekta uttrycket för hur jag oftast har det.Och ett ord som Jesus upprepar samt breven:förbli i mig så förblir jag i er.
RaderaVisst är det fantastiskt att vi alla är stjärnor=) läser just the voyage of the dawn treader där de träffar Koriakin som är en stjärna som fallit till jorden och där är trollkarl och härskare över the dafflepuds som har bara en fot som de hoppar fram på.
Om man nu är en tvivlare när det kommer till berättelser om uppståndelse än konspirationer, då finns det andra och mer sympatiska förklaringar fördom. Sorgereaktion är en .
SvaraRaderaJesu död var en traumatisk och katastrofal händelse , en sådan händelse man vill inte tro på. Då kommer förnekandet som förstareaktionen. Man vill hålla den avlidne vid liv kosta vad det kostar.Man vill gärna tro alla berättelser om det motsatta av kärleken till den avlidne. Lika så lärjungar borde ha enorma skuldkänslor för sin feghet.Man kan inte låta Läraren dö om man kan undvika det.Om han lever finns det ingen behov av självstraffet i form av skuldkänslor.
Att kollektivt predika hans budskap om befrielsen om döden och synden är ett sätt att hålla Jesus vid liv. Både Paulus och evangelierna betraktar församlingen, kyrka som Jesus kropp. I den mån församlingen lever lever Jesus med hjälp av den Helige Anden, hjälparen.
Dom som verkligen tro tänker väl på ett annat sätt och det är som det skall.Döden i sina olika former är förfärligt.Det är en stor gåva för mänskligheten om döden är övervunnen.
Fast som jag ser det är uppståndelsen helt oväntad för dem som blir vittnen till uppståndelsen. Ingen verkar tro att han ska uppstå, inte enligt evangelierna.
RaderaDet naturliga i denna situation är att göra som de gör. Gömma sig, de modigaste begravde honom, åka hem börja om som förut med fiske. Ingen verkar tro på hans luddiga utsagor om uppståndelse. Många , många Messias-pretendenter har kommit och hade redan då kommit och gått. Ingen annan än Jesus fick fler än 2 miljarder anhängare. Något hände med Jesus som gjorde att de rädda , uppgivna och sörjande helt ändrade inställning och både berättade om allt som hänt och slutade vara rädda fast förföljelserna bara hade börjat.
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
RaderaDet jag finner svårt att tro är att alla kvarvarande lärljungar satte av på livslånga rekryteringsresor på grund av psykologiska försvarsreaktioner. Alla utom en dog martyrdöden dessutom. Jag tror att en psykologisk förklaring hade varit mycket mer Low Energy och de skulle ha tröttnat ganska snart. Krisreaktioners första fas med förnekelse håller inte särskilt länge.
RaderaAlma -ja, precis. De betedde sig sorgset, uppgivet, vi får väl börja fiska igen...och sedan mycket förvånade.
Raderajag tänker att det är väl ett vanligt sätt för "överhögheten" att göra sig av med personer som man betraktar som uppviglare att man avrättar ledaren, sedan brukar luften gå ur en ev rörelse. se exempelvis Nils dacke och snapphanarna.När det gäller den tidiga jesus rörelsen måste det ju skett något dramatiskt när det blev en sådan lärljunge explosion.
RaderaMen jesus är rätt skön ,han säger i Matteus 26:6-13 om kvinnan som smörjer honom med dyrbar olja: Överallt i hela världen där detta evangelium förkunnas ska man också berätta vad hon gjorde och komma ihåg henne."
Jesus är inte en genomsnittlig "upprors ledare" som nöjer sig med att bli avrättad och sedan bli glömd.
Håller helt med, det vet ju var och en som varit i sorg att förnekelsefasen är kort och sällan eller aldrig simultan hos de sörjande. Nej, den modellen saknar vetenskapligt stöd. Problemet är väl att uppståndelsen inte heller kan upprepas och undersökas och på något sätt verkar Jesus uppståndelse inte likna de han själv uppväckte. lasaros verkar bara vara som vanligt, liksom änkans son i Nain liksom Jairos dotter. Men just hon, Jairos dotter, ska ju också äta något så fort hennes föräldrar hämtat sig från glädjechocken. Kanske ett sätt att förena uppståndelsekroppen med den materiella skapelsen igen?
RaderaJag håller förstås med dig, Lars, Dacke och Snapphanarna är goda exempel på att psykologisk förnekelse inte räcker för att hålla ett uppror vid liv och låta det växa till en världsrörelse.
Eller Bar Kochba som senare skulle utropa sig till Messias och som hade många anhängare.
RaderaBar Kochba är ett jättetydligt exempel! Han gjorde dessutom anspråk på att uppfylla GTs profetior tex den som Bileam uttalar om stjärnan i framtiden-men han bara dog och med honom hans rörelse som var mycket vital innan dess.
RaderaBar Kos
Raderachba ytterligare ett exempel på stjärnmaterial=)
Han inte av ivrighet kolla grammatiken och ordval. sorry.
SvaraRaderaJag blir glad över att du känner dig ivrig av att läsa mina enkla tankar om detta komplexa ämne.
RaderaKommentera menar jag förstås, inte läsa. Min hjärna är inte alltid hopkopplad med händerna.
RaderaSå vackra små påskbrev med origami som delas ut som en hälsning med påminnelse om påskens budskap.Önskar er alla en fin avslutning på lovet.Många tack för musiken.
SvaraRaderaKram till er alla
Kram själv! Jo Aron har sina kreativa stunder.
Radera