Featured Post

Läsa tillsammans

Nya testamentets flitigast förekommande textförfattare Paulus omvändes genom ett möte med Kristus på sin väg till Damaskus för att stoppa ...

torsdag 24 mars 2016

Skärtorsdagsmässa

Traditionell sedertallrik.
Lukas evangelium 22: 14–23 När stunden var inne lade han sig till bords tillsammans med apostlarna. Han sade till dem: ”Hur har jag inte längtat efter att få äta denna påskmåltid med er innan mitt lidande börjar. Jag säger er: jag kommer inte att äta den igen förrän den får sin fullkomning i Guds rike.” Man räckte honom en bägare, och han tackade Gud och sade: ”Ta detta och dela det mellan er. Jag säger er: från denna stund skall jag inte dricka av det som vinstocken ger förrän Guds rike har kommit.” 19Sedan tog han ett bröd, tackade Gud, bröt det och gav åt dem och sade: ”Detta är min kropp som blir offrad för er. Gör detta till minne av mig.” Efter måltiden tog han på samma sätt bägaren och sade: ”Denna bägare är det nya förbundet genom mitt blod, som blir utgjutet för er. Dock, den som förråder mig har sin hand här på bordet tillsammans med mig. Människosonen går den väg som är bestämd, men ve den människa genom vilken han blir förrådd!” Då började de fråga varandra vem av dem det var som skulle göra detta.

Johannes evangelium 13:1–11 Det var strax före påskhögtiden och Jesus visste att hans stund hade kommit, då han skulle lämna världen och gå till Fadern. Han hade älskat sina egna som levde här i världen, och han älskade dem intill slutet.
De hade samlats till måltid, och djävulen hade redan ingett Judas, Simon Iskariots son, att förråda Jesus. Jesus visste att Fadern hade lagt allt i hans händer och att han hade utgått från Gud och nu återvände till Gud. Han steg upp från bordet, tog av sig manteln och band en handduk om livet. Sedan hällde han vatten i tvättfatet och började tvätta lärjungarnas fötter och torka dem med handduken som han hade bundit om sig. När han kom till Simon Petrus sade denne till honom: ”Herre, skall du tvätta mina fötter!” Jesus svarade: ”Vad jag gör förstår du inte nu, men senare skall du fatta det.” Petrus sade: ”Aldrig någonsin får du tvätta mina fötter!” Jesus sade till honom: ”Om jag inte tvättar dig har du ingen gemenskap med mig.” Då sade Simon Petrus: ”Herre, tvätta inte bara mina fötter utan också händerna och huvudet.” Men Jesus sade till honom: ”Den som har badat behöver bara få fötterna tvättade, i övrigt är han ren. Och ni är rena, dock inte alla.” Han visste nämligen vem som skulle förråda honom, och därför sade han att de inte alla var rena.
 Så många detaljer finns nedtecknade om Jesu sista måltid med sina lärjungar. Hur Jesus bröt brödet, vad han sa, vad han bad och att han tvättade lärjungarnas fötter. Jesus äter ofta med sina vänner men just denna måltid har alla närvarande starka minnen från lie olika minnen, men tydligt är att kvällen var minnesvärd. Stora delar av evangelierna upptas av skildringen av denna måltid. 

De ska fira påsk och det är Sedermåltiden som ska påminna judarna om deras uttåg ur slaveriets Egypten som äts denna kväll trots att den ska ätas först på fredagkvällen. Påsken har med befrielse att göra och de första kristna, som i allmänhet var judar, såg Jesu död och uppståndelse som ett nytt Exodus ur ett slaveri värre än det i Egypten. Klart man minns mycket från en sådan kväll. Befrielsefesten i förväg, den sista kvällen när allt "var som vanligt" och sedan när de förstod hur stor befrielsen var: från synden, Satan och döden. Och hur många den gällde: alla. 

Det kan vara värt en mässa tycker jag. Firas i kväll i en kyrka nära dig.


"Ek riziz Agathis" av Kassia sjungs här av Vocame som aktualiserat nunnans musik för en större publik även om ortodoxa kyrkan sjungit Kassia-hymner sedan hon levde ca 810 till någon gång mellan 843-867.


21 kommentarer:

  1. Sedertallrik har jag faktiskt aldrig hört om så fick slå upp på nätet och läsa om det var intressant, små symboliska rätter och ordet gud mitt i tallriken ser ut som tetragrammaton guds namn på hebreiska, på latin översatt till YHWH som vittnena är så förtjusta i som man menar måste betyda Jehova.

    Vocame ,musik kan nästan inte bli vackrare tycker jag =) vet att du berättat innan att du äter lätt i påsken, paradismat ?

    Själv har jag konstaterat att mina amandine sätt potatis både fått bra med rötter och "ögon" här hemma i köket, och har behov att bäddas ner i pallkragar, denna långhelg blir utmärkt för sådana små projekt.

    http://i1180.photobucket.com/albums/x409/larsnilsson1/IMG_05401.jpg

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh, vilket härligt vårtecken med groddar som börjar få små blad!

      ja Sedertallriken är verkligen vacker i all sin enkelhet. I Marc Chagalle-muséet i Nice har de vackra sådana. Denna frihetssymbol är så stor tycker jag. När vi inser hur lite vi verkligen behöver blir vi verkligt fria.

      Jo fastan är en tid för paradismat. Idag blri det grönkålssoppa, på tyska, som du kan så bra, heter ju Skärtorsdag gröna torsdagen och jag brukar ha grön soppa idag, i morgon blir det röd soppa: tomatsoppa, på påskafton linssoppa. Resten är "raw food".

      Ett annat specialtips matmässigt är ett stort glas vatten med en tsk spirulinapulver och en tsk açaipulver. Inte jättegott men oerhört mättande och näringsrikt.Så behöver man inte lägga mycket tid och pengar på mat denna tid.

      Radera
    2. Förresten är det där uttalet bara så knasigt. Man vet inte hur YHWH ska uttalas men just Jehova är ett helt omöjligt uttal, så mycket kan man veta.

      Radera
  2. Ibland säger man "yahweh" och det stämmer ju lite bättre med de fyra bokstäverna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är vedertaget bland judar och språkvetare idag.

      Radera
  3. Helt sant Alma och Klaus om guds namnet, minns inte om ledarna ibland jv valt den mest populära formen från latin och vad som är "mest kännt" tror det var så,men den exakta formen av guds numnet är ju förlorat, vad som blir löjligt i det hela är att ledarna ibland jv gör ett jätte nummer av att det är superviktigt och känna till namnet och använda det och man tar fram skriftställen som Johannes 17:26 och gör stor affär av att det rör sig om ett bokstavligt användade av ett namn och att kyrkorna "mörkat" namnet osv..en sådan där sekt grej att man vill vara exklusiv och ha läror som man själv bara förstår och är "ren" nog att följa.Vad som är bra att veta är att jv har sin egen bibel översättning (nya världens bibelöversättning) och på många ställen i nya testamentet där det ursprugligen har stått kyrie eller kyrios (Grekiska för herre) har man istället satt Jehova. Alltså förfalskning av den heliga skriften.

    Låter som nyttig bra mat Alma =) jag har gått över till att försöka äta mycket mer grönsaker och bönor och dra ner på kolhydrater som inte är bra för mitt socker och har skippat sockret och gått över till stevia som sötningsmedel som inte ger utslag på mitt blodsocker + att jag fått insulin tabletter och det ser bra ut nu med min diabetes. Vad jag förstått ska rawfood vara bra för mig med , där det tar lite tid för maten att brytas ner och avge ev kolhydrater. och har så klart skippat Coca cola och äter kakor och annat snask väldigt sparsamt för att klara sockret och hälsan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. I NE står det

      Kristna lärda från och med 1500-talet, som inte kände den judiska traditionen [att läsa ut JHVH "adonay") läste det hopfogade ordet som Jehova.

      Jehovas vittnen skapades i slutet på 1800-talet, och då kanske det ännu var rätt vanligt och okomplicerat att läsa ut JHVH som Jehova. Jag vet att jag sett det i icke-jehovasvittnen-texter också, gamla sådana, men kommer inte på var.

      Radera
    2. jo det finns bland annat några gamla kungar här i Sverige med Jehova i sina valspråk:

      Erik XIV Jehovah Deus dat cui vult = Jehova Gud
      ger åt vem Han vill.

      Karl IX Jehovah solatium meum = Jehova Gud är min tröst.

      Karl X Gustav och Karl XI In Jehovah sors mea, Ipse faciet = I Jehova Gud mitt öde, Han skall göra det.

      Radera
    3. Ja precis så var det. Konsonanterna från YHWH plus vokalerna i adonay blev uttalet bland masoretiska judar. Sedan blev det de engelsktalandes uppfattning om gudsnamnets uttal genom King James Bible. Judar idag, som åter talar hebreiska och inte jiddisch, ryska eller ladino, säger Jahveh. Det är egentligen bara ett engelskt uttal av guds namn, liksom Gud är ett germanskt, Deus är ett romanskt. Allah är arabiska osv.

      Men Jehovas vittnen vänder sig inte till akademiker i första hand, då är det lätt att sprida felaktiga kunskaper. Många tillhör samhällets utstötta som hos JV kan känna samhörighet och dessutom uppleva att de är lite bättre än andra med en kunskap som andra inte fattat. Den högfärdighet kombinerad med låg självkänsla som drar oss alla till grupper som känner sig förmer; knarkkarteller eller Daesh, JV eller SD. Ja till och med ser jag den profilen hos många nykonverterade till RKK. Ulf Ekman är väl ett tydligt exempel först en privatsekt: Livets ord, där mycket går ut på att veta skillnaden på logos och rhema och liknande, och sedan RKK som nu är hela sanningen och alla andra, som inte konverterar, är lite lurade.

      Katoliker som varit det länge är sällan så övertygade om sin kyrkas egenskap att vara den enda rätta, som de nykonverterade. De får dock vara kvar även när de vuxit i insikt eftersom det sedan Andra Vatikankonciliet är kosher i RKK att se alla kristna som syskon. JV-medlemmar har dock bara att "bli uteslutna" när de lämnar det där sekteristiska första förälskelse-tänkandet.

      Radera
    4. Exakt Alma, sektledare brukar bygga upp en bild av sig själv som stora gudsmän med enormt bra och älskvärda egenskaper och människor förälskar sig i dessa, ungefär som landsfader stalin, när ryssland blev fritt så chockerades många ryssar att stalin var en simpel massmördare och diktator det blir ju liksom känslomässiga band. inom jv kallar dom sig inte ens herrar eller biskopar utan "ledande brödrar" men när man sen inte byggt upp ett religöst system där ledarna kan resoneras om och ev kritiseras där fel inte kan ventileras så blir ju alternativen att stanna och hoppas på ändring eller hoppa av och bli utesluten.Du ser ju i tidningen dagen i bland läser man om pastorer som församlings medlemmarna uppfattar som maktfullkomliga ev lär ut konstiga saker som församlingen inte accepterar och då får dessa herrar ev kliva ner från sin post..något som inte existerar bland jv det "interna samtalet". eller medlems tidningar där ledningens läror fritt kan ventileras.

      Radera
    5. p.s politiska diktaturer,religösa sekter,kriminella mc-gäng och andra slutna grupper fungerar ungefär likadant.

      Radera
    6. Jo, de fungerar likadant. De har inte heller en fri press att ventilera missförhållanden i ledningen med. Det hade varit bra med en "Easy Rider" i stil med dagen som har en debattsida om Hells Angels ledarskap i stället för att man skjuter bort folk som inte anpassar sig=) Men det kan man bara drömma om. Slutna sekter kräver total underkastelse.

      Radera
    7. Uttalar judarna alltså guds namn idag? Tabut borta?

      Nej vittnena diskuterar inte sin religion förutsättningslöst. Vill man se vittnen som gör det får man gå till Hjälpkällans diskussionsforum. Dit går inget vittne som inte redan är på mycket god väg att hoppa av.

      Ni kanske har full koll på det, men för mig är det en ny insikt att det där med Jehovah/Yehovah inte är lika udda i amerikansk protestantism som det ser ut för oss. Att inte acceptera modern bibelvetenskap är ju en klassisk fundamentalistgrej. Det finns fler bibelöversättningar än enbart Vittnenas, som kör med Jehovah/Yehovah. Bland de som använder det konsekvent finns King James, och en del av de översättningar som bygger på den.
      https://en.wikipedia.org/wiki/Jehovah#Usage_in_English_Bible_translations
      American Standard Version från 1901 verkar vara något av USA:s "Bibel 1917". Vittnena använde ASV fram till 1960-talet, säger engelska Wikipedia, men var sannerligen inte ensamma om det.

      IMHO är det mer förvånande med den del av frikyrkligheten som kört hårt på det där med Uppryckandet, helt blinda för att ursprunget är den Darby som blev en ledande person hos Plymouthbröderna - en sekt som är en bra bit mer otäck än JV. Nu har nog den insikten spritt sig på de flesta håll att stödet för den läran är synnerligen rackligt, men oh vad det tagit tid. Människor är ju så auktoritetsbundna. Även när man inte har en totalitär organisation över sig som tvingar en att enbart upprepa ledarnas ord, är det ett rätt vanligt val att göra så.

      Radera
    8. Sant Rebella, jag och en kille som heter Christer johansson som var äldste inom jv startade hjälpkällan, jag var webbmaster på forumet medans Christer hade hand om hemsidan.Tyvärr tenderar det att slå över 100 % på en del ex vittnen som känner sig berövade på sitt liv ev släktingar som vänt dom ryggen när dom blivit uteslutna och blir därför inbitna ateister som ser det som sin mission att tvätta människor fria från religion, därför lämnade jag hjälpkällan när jag kände att det inte gav mer att resonera sig fri från sekt erfarenheterna.

      Jo du har också Helge åkessons bibelöversättning som har med jehova

      Radera
    9. Ah, det visste jag verkligen inte. Jag tycker det är en mix på Hjälpkällan. Min bild av stället är iofs några år gammal, men ändå. De inbitna ateisterna finns, visst, men vad jag sett kan jag inte minnas att de "ger sig på" de religiösa - men visst kan det vara så att jag bara inte märkte det. Kanske de styrde upp det efter din tid. Däremot minns jag en tydlig evangelikal - en sån där som spottar bibelverser ur sig på löpande band - som verkade finnas där enbart för att berätta hur det egentligen är samt vinna själar, på ett sätt som nog inte vinner många. Just "versspottandet" gissar jag att de flesta f.d. JV är rätt allergiska mot. För visst sysslar JV också med sånt? även om vissa evangelikaler kanske drar det snäppet längre.

      (Nu är vi väldigt långt från blogginlägget. Vet inte vad Alma tycker om denna typ av sidospår.)

      Radera
    10. Det är möjligt dom lyckats styra upp det nu =) förr var det rätt trist där om man var troende. innan var det en kille från Mullsjö (minns inte hans namn) som försökte vinna gamla vittnen för jesus, det gick inte så bra ;) jo i vakttornet är det ju mycket bibelverser efter var mening, tror det är svårt att vinna gamla vittnen medans dom är i bearbetningsfas. finns mycket rädslor som ska övervinnas innan dom vågar närma sig kyrkorna som jv ledarna gör väldigt dålig reklam för, eller kanske dom är brända vad gäller "organiserad" religion med ledare som så att säga ska bestämma, det var en svår sak för mig. men ortodoxa och katolska sånger blev en väg för mig att våga närma mig tron igen , en ny upptäckt kan man säga att tro kan vara hjärtats väg/ stillhet och inte bara läror som måste accepteras som ledare säger hur det ska vara.så gamla ex vittnen kan ha speciella behov att man exempelvis visar och bearbetar att auktoritet inte måste vara det samma som att utnytja och skada, så tror därför inte sådana fri predikanter lyckas så bra med gamla ex vittnen.

      Radera
    11. och tror du kan ha rätt om "vespottande" åtminstone om man håller på att bearbetar, då kan det ses som för auktoritärt och jobbigt, gå påigt liksom.

      Radera
    12. Evangelikaler är nog knappast bättre än JV på bibelverser. Jag tror knappast det är en metod som fungerar nuförtiden om man vill vinna folk över huvud taget, det måste finnas en allmän acceptans av Bibeln som auktoritet om det ska fungera för "själavinnande".

      De ex JV jag känner är helt allergiska mot bibelord , inte helt ateister men mycket för New Age och liknande i stället.

      Rebella du har helt rätt m den där dispensionalistiska "Left behind"-heresin. Helt vansinnigt att evangelikaler bekänner sig till den fortfarande. Obegripligt. Och värst av allt, jag gillar verkligen den gamle klassikern, salig i åminnelse, Larry Norman, men hans låt "You Were Left Behind" (Pelle Karlsson gjorde den på svenska: Du blev lämnad kvar) är ju hemsk.

      Radera
  4. Det finns olika (?) slags psykologi i förhållande till namn. I magiska riter kan namn användas för att kontrollera någon annan, särskilt "det Sanna namnet" som kan vara hemligt.
    I filmen "Spirited away" så löses en drake från sin stumma förtrollning när flickan i huvudrollen kommer ihåg honom och nämner hans namn.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kan vara så delvis Klaus, jv ledarna menar ju att det är viktigt att känna namnet , om man stöter på något som man antar är troende men som använder namnet Jehova hela tiden så vet man till 99,9 % att det är ett Jehovas vittne så det är väl som en gäng grej liksom, hells angels har ju sina västar.

      Radera
    2. Nu hamnar vi i namnmagi. T'nker då på sagan om Trillevipp som i tysk Grimm version är Rumpelstiltskin. Men Trillevipp från Danmark är så mycket mer gemytlig och trevlig. Däremot makten kommer med att veta namnet. Kankse JV inbillar sig att de får makt över Gud med rätt namn liksom Livets Ord hade för sig att rätt uttal och förståelse av ord som rhema gav en magiska krafter.

      Radera