Featured Post

Läsa tillsammans

Nya testamentets flitigast förekommande textförfattare Paulus omvändes genom ett möte med Kristus på sin väg till Damaskus för att stoppa ...

onsdag 25 maj 2016

Frimod

Hästar, bilar och fåglar symboliserar ofta friheten i vår kapitalistiska kontext, antingen något man kan köpa eller något ouppnåeligt. Men efter den första pingsten kan vi bli fria som fjällgäss. frimodiga.

Apostlagärningarna 4: 13 När de såg hur frimodiga Petrus och Johannes var och märkte att båda var enkla och olärda män, förvånade de sig. 

Vilket fint ord detta är: frimodig. Fri och modig, modig och fri. Fri som humörvariant, liksom vemodig är någon som känner sig ledsen känner sig den frimodige fri.

När Petrus och Johannes visade sig frimodiga möttes de av häpnad eftersom frimod inte hör till de enklas och olärdas personlighetsspektra. De enkla och olärda ska stå med mössan i hand och känna sig ofria, förslavade och längta efter det omöjliga: ekonomiskt oberoende; den sanna friheten. Hur kunde det komma sig att enkelt folk utan förmögenhet kunde känna sig fria?

Med kristendomen kunde till och med slavar bli frimodiga. Oerhört. De som inte ens fick en människas begravning när de dog uppfattade sig som lika mycket värda som kejsaren i Rom. Vilket frimod visade inte de första kristna när de gjorde slavar till församlingsledare och när Paulus, född fri romersk medborgare, vädjar för en kristen slav till hans kristna ägare med dessa ord: 
När jag skickar tillbaka honom till dig är det som om det vore en del av mig själv. Jag hade helst velat ha honom kvar hos mig för att han skulle vara mig till hjälp i ditt ställe, när jag nu sitter fången för evangeliets skull. Men utan ditt samtycke ville jag ingenting göra; det goda du gör skall inte ske av tvång utan av fri vilja. Kanske fick du vara utan honom en tid just för att få honom tillbaka för alltid, inte längre som en slav utan som något mer än en slav: en kär broder. Det är han i högsta grad för mig. Hur mycket mer skall han då inte vara det för dig, både som människa och som kristen.

Ännu mer underligt måste frimod hos fattiga uppfattas idag, trots att slaveriet inte är lika vanligt som när Paulus skrev till slavägaren Filemon om hans förrymda slav Onesimus .  Allt är ju centrerat kring materiell framgång idag, inte ens en storbonde kan känna sig riktigt fri enligt kapitalismens normer om hen inte är extremt rik. Genom god ekonomi får du hälsa, blir vacker och aldrig ensam. Det finns gratistjänster på internet för att umgås, som Skype, men vill du tillhöra dem med högsta statusen är det betalningsansvar som gäller. Fjortonåringen gav oss en ekonomisk chock genom att vi plötsligt fick en jätteräkning på en sådan tjänst för de coola, då insåg jag hur oerhört det är idag att en fattig kan vara frimodig. 

Så hur kan en enkel och olärd människa inbilla sig att hon kan känna sig fri? Hur blev Petrus och Johannes frimodiga? Jesus säger att sanningen ska göra oss fria-inte "ekonomiskt oberoende". Sanningen att ytterst och innerst är vi alla lika, Petrus och Johannes, dessa olärda fiskare såg sig som jämlikar med dem som rynkade på näsan åt deras frimod. Hade detta bara varit inbillning hade de inte varit fria, men nu är det ju så att vi är lika. De som har råd med dyra internettjänster är lika värdefulla som den som aldrig sett en mobiltelefon. Den som inte får bankkort och är helt beroende av kontanter är innerst inne och ytterst ute lik alla som har bankkort. 

Att verkligen begripa att inför Gud, den yttersta och innersta verkligheten, är vi alla lika; det är att bli fri och modig.

Ett nyfött barn är en frimodig person. Helt ekonomiskt och på alla andra sätt beroende, men också helt utan fördomar och statustänk. Zacharias bryr sig inte om ordet värdefull, han är i hela sin person fullständigt avslappnad och tillitsfull. Ett förvånande frimod för oss som strävar och kämpar och ett föredöme- Som Jesus säger: vi måste bli som barn för att rymmas i Guds rike. Gud blev ju själv barn i Jesus för att visa oss.

2 kommentarer:

  1. jo det finns ju människor i denna världen som kräver att man ska behandla dom speciellt , att dom är något har hög status osv, där är barnaskapet hos gud sannerligen befriande. mycket trist makttänk som smälter bort ..väldigt befriande har jag alltid tyckt, bebisar och barn ser ju bara hur människor är på ett enkelt sätt och bryr sig inte ifall vederbörande vunnit nobelpris, äger 10 miljoner kronor och har ordet vd på sitt visitkort =)

    https://www.youtube.com/watch?v=P9nUOCJ8rcU

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det riktigt små barnen är just som du beskriver väldigt omedvetna om status, jag tycker jag själv började fatta sådant väldigt sent, en del nyanser har jag fattat först nu i högst vuxen ålder, men jag är ju lite knäpp=)

      Jag tänker mig att detta är en viktig orsak till att Jesus ger oss små barn som föredöme. De måste läras statustrappor, det är inte medfött att exempelvis veta att lärdom och pengar ska respekteras.

      Tyvärr tycker jag vi lyckas lära barnen sådant mycket tidigt och kanske tidigare än förut i vår kapitalistiska hederskultur.

      Radera