Featured Post

Läsa tillsammans

Nya testamentets flitigast förekommande textförfattare Paulus omvändes genom ett möte med Kristus på sin väg till Damaskus för att stoppa ...

torsdag 15 december 2022

Dömande

 

Detta inlägg skrev jag för en tid sedan efter ett inspirerande samtal med min kära vän Ann-Helene. Det har blivit liggande tills nu när jag läste en  ledare i Dagen om hur den "kristna" debatten är destruktiv i denna fråga. 

Var inte förvånade över detta. Den stund kommer då alla som ligger i sina gravar skall höra hans röst
och gå ut ur dem; de som har gjort det goda skall uppstå till livet, och de som har gjort det onda skall uppstå till domen.
Av mig själv kan jag inte göra något: som jag hör, så dömer jag, och min dom är rättvis, ty jag följer inte min egen vilja utan hans vilja som har sänt mig. Joh. 5: 

Plötsligt ska kristna återigen debattera homosexuellas rättigheter att finnas i församlingen på samma villkor som alla andra. Det gör mig ledsen och bedrövad att vi inte kan låta människor få ta detta med Jesus på sin kammare i stället för att tvingas schavottera som usla exempel enbart på grund av en medfödd egenskap som majoriteten saknar.

Samtidigt pågår en lika elak och hårdhjärtad debatt om tjocka människor "ute i världen". När Stina Wollter och överviktsforskaren Erik Hemmingsson kom ut med boken Kriget mot kroppen kände sig en grupp läkare manade att skriva en artikel om hur farligt det är att tjocka människor ska känna sig nöjda och trygga med sina kroppar eftersom det är så livsfarligt att vara tjock.

Jag är varken tjock eller homosexuell men jag blir galen på denna hetsjakt på avvikare. Och allra värst är det när kristna ägnar sig åt drev mot avvikare som homosexuella. Jag vet också att hatet mot övervikt existerar även hos oss men än så länge har man inte börjat med specialbehandling av tjockisar i kyrkan. Men likheten är slående. Tänk om vi sa : " Visst får tjockisar vara med i kyrkan som alla andra. Gud älskar syndaren. Men så klart kan de inte vara med på kyrkfikat eller delta i nattvarden innan de har bantat ner sig till godkända BMI-siffror."

De så kallat bibeltrogna* beter sig exakt så mot homosexuella. De kräver nuförtiden sällan att frånskilda inte ska få tex vara pastorer och en katolsk präst vigde utan vidare spisning Boris Johnson när han ingick äktenskap för fjärde (4:e) gången häromsistens. Men homosexuella ska leva i en askes som aldrig avkrävs oss heteropersoner. Homosexualitet är en medfödd egenskap som inte kan tränas bort. På samma sätt är en del människor medfött bra på att samla på sig fettreserver och urusla på att gå ned i vikt beständigt.

Skulle kyrkan bete sig mot tjocka som mot homosexuella skulle man alltså kräva att rundlagda levde i ständig svält eftersom det är det enda sättet för en del människor att vara modernt slanka. De skulle, som sagt var, inte få delta i kyrkfika om de inte lyckats svälta sig till godkända mått. De bibeltrogna skulle då säga att de syndar mot kroppen och naturen men att syndare är välkomna om de avsäger sig synden, i detta fall frosseri. Om de kan hålla sig magra får de vara med både i församlingsstyrelsen och vid kyrkfikat. "Nuförtiden kan man ju också operera sig till rätt vikt så ursäkter för fetma är få. Det är ett aktivt val att fortsätta vara fet. Om man inte lämnar frosseriet bakom sig kan man alltså inte vara med på samma villkor som andra i församlingen."

I Iran får ju homosexuella män operera sig till kvinnor väldigt frikostigt just på grund av islams hat mot homosexualitet. Med några kirurgiska ingrepp och livslång hormonbehandling löses detta problem eftersom männen som blir kära i män då plötsligt är "normala" kvinnor som blir kära i män. Och opererade tjockisar kan ju bli smala på ganska kort tid, de kanske inte mår så bra, de kanske inte förblir godkänt slanka, operationen  kan gå fel och ge svåra besvär, men en period får de i alla fall vara med och känna på hur det känns att vara fullständigt accepterade i den mänskliga gemenskapen.

I kristenheten, som nu lustfyllt gör ner varandra i kommentarsfält och krönikor, är det tyvärr inte lika generöst som i Iran, de som hatar homosexuella hatar också "könsbyten". Det är som om man inte hade accepterat operationer mot fetma och bara accepterar diethållning livet ut för tjockisar, men ändå absolut inte kan acceptera tjocka människor som likvärdiga smala människor i kyrkan.

Läsare kanske anser att jag gör en knasig jämförelse men jag är rädd att jag inte gör det. Jag är nämligen också medveten om att även i kyrkan kan hat mot tjockisar förekomma. Tack och lov har ingen, vad jag vet, ännu börjat citera bibelord som detta ur Jobs bok 15: 23-28:

Han irrar omkring efter föda men finner ingen.

 

Han vet att mörkrets dag väntar honom,

24

nöd och trångmål skrämmer honom,

 

ansätter honom som en kamplysten kung.

25

Ty han lyfte sin hand mot Gud

 

och förhävde sig mot den Väldige,

26

trotsigt stormade han fram mot honom

 

i skydd av sin välvda sköld.

27

Hans ansikte sken av välmåga,

 

kroppen svällde av fetma.

28

Nu håller han till i ödelagda städer,

 

i hus som ingen bor i,

 

som är dömda att bli ruiner

Men vad skiljer detta från hur man sablar ner homosexuella med aparta bibelord om de inte stannar i garderoben och aldrig , aldrig, aldrig faller till föga för sin medfödda läggning, liksom en tjockis aldrig , aldrig , aldrig får unna sig att äta sig mätt? Om de inte står emot dessa frestelser är det bara att inse att de inte får blir pastorer (homosexuella) eller få vård (tjocka) för exempelvis ett brutet ben utan att få påpekat för sig att bantning skulle hjälpa. Även mot brutna ben. Även mot förkylning.  Även mot... ja i stort sett allt utom ALS som konstigt nog drabbar de duktiga som är naturligt smala och tränar uthålligt. Precis som homosexuella aldrig drabbas av oplanerade graviditeter, men allt annat jobbigt, som "konsekvens" av sin "extrema synd".

Nej jag kan inte tro att homohatet beror på något annat än roten till tjockishatet: människans arvssynd som leder oss till att alltid dras med i mobben mot de avvikande. Men kristna borde fatta: nästa gång är det vi. Ja, just nu är det vi, som drabbas av samma mobbningsböjelse, "märkligt nog" ofta i länder som också kriminaliserar homosexualitet.


Bra att få anledning att ha med en äkta barockare; Peter Paul Rubens med målningen Venus och Adonis. Modet växlar, denna dam ansågs på 1600-talet vara höjden av skönhet. 2022 skulle hon bara få höra att hon behöver banta om hon gick till vårdcentralen med sin halsinfektion, sitt brutna ben eller sin EDS.


*(ha, jag är bibeltrognare än de flesta och helt enkelt tokig i Bibeln på samma sätt som andra är galna i Sagan om ringen -jo jag är tokig i den också, men inte lika mycket som i Bibeln)



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar