Featured Post

Läsa tillsammans

Nya testamentets flitigast förekommande textförfattare Paulus omvändes genom ett möte med Kristus på sin väg till Damaskus för att stoppa ...

torsdag 29 december 2022

Marianne Faithful 29 december 1946


Marianne Faithful var en av de artister jag stiftade bekantskap med genom radioprogrammet Spinnrock när hon kom med skivan "Broken English" och sedan dess har jag aldrig släppt taget om henne. Jag vet väldigt lite om henne som person men hennes röst räcker gott för att hon ska platsa här i julkalendern. Därför gjorde jag en liten googling, som vi gamlingar gör nu förtiden. Jag hittade denna artikel om henne där hon berättar om att överleva Covid och om ett spännande projekt där hon jobbar med de romantiska poeterna. Från den artikeln hämtar jag också bilden på henne. Artikelnamnet "She Walks In Beauty" passar väl in på bilden och julsången nedan, tycker jag.

 Idag ska vi nämligen hylla henne på födelsedagen genom att lyssna på en underbar gammal julsång " I SawThree Ships" med den lite udda tolkningen av julevangeliet att Maria och Jesus seglade till Betlehem som inte ligger nära något hav. Hon spelade in den tillsammans med en grupp som jag verkligen inte skulle vilja leva utan: The Chieftains*. De har gett oss den irländska folkmusiken och de inspirerade Euskefeurat vars sångerska och gitarrist Sonja Harr var min körledare i några år vilket förstås är ett lyckligt minne. 

Marianne Faithfuls hesa altröst gör sig perfekt tillsammans med de spröda traditionella instrumenten tin whistle, keltisk harpa och fiol. Irländsk musik är julmusik för mig och eftersom Faithful fyller år under julen passar det ju bra med denna inspelning.

Grattis på födelsedagen Marianne!


*Hela skivan är en fin lite annorlunda julskiva i irländsk folkton. The Chieftains samarbetar på den med många kända musiker även systrarna Mc Garrigle som jag också lärde känna genom Spinnrock. De finns ju redan representerade i årets adventskalender på andra advent men jag ger en bonussång från denna julskiva med dem sjungandes på franska förstås. En fransk julsång som jag inte vill vara utan under julen:  Il est né le divine enfant/ han är född det gudomliga barnet i en mash med Ca Bergers/ dessa herdar låt oss samlas för att gå iväg och se Messias). Bonuslyssna och njut av kanadensisk franska även i årets julkalender:




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar