Featured Post

Läsa tillsammans

Nya testamentets flitigast förekommande textförfattare Paulus omvändes genom ett möte med Kristus på sin väg till Damaskus för att stoppa ...

onsdag 16 september 2015

Häpen

Johannes evangelium 5:20 Fadern älskar Sonen och visar honom allt vad han själv gör, och ännu större gärningar skall han visa honom, så att ni kommer att häpna.

Ibland händer oväntade saker av lättsammare karaktär och en av de mest oväntade är också riktigt bizarr; tisdagkvällar ägnas åt mitt livs andra dokusåpa "Tro, hopp och kärlek". Mitt intresse för dejtande är minimalt men nu råkar en av deltagarna vara min svägerskas syster. Eva som prästen David fastnade för först eftersom han tyckte hon såg bra ut. Det gör hon också. Ser bra ut alltså.

Även förra gången jag följde en såpa var bekanta med. Det var den gräsliga såpan "Frufritt i Övre Soppero" en mycket pinsam historia. Även denna gång kommer skämskudden  (med "Frufritt" var det snarare en skämsmadrass man behövde) till heders då och då. Men jag kommer också på mig med att bry mig om änklingen som miste sin fru för tre år sedan efter att ha vetat om hennes cancer i hjärnan i endast två månader.

Den barnslige fritidspedagogen som lever för hårdrock och klampar på som jätten Rumblebuffin i Narnia känslomässigt blir också en människa att känna sympati för. Inte bara de fyra prästerna/pastorerna, utan alla träder fram som människor. Även söta Eva får presentera sig som den varma och spontana person hon är. Men bäst av allt, hon berättar att denna dokusåpa har fördjupat hennes kristna tro.

Jag tänker att Guds vägar är sannerligen vägar jag aldrig kunnat gissa i förväg, jag skulle aldrig passa som spågumma för livet kommer ständigt med nya överraskningar. Att Evas självklara tro som burit henne genom livet skulle fördjupas av något som verkar så ytligt hade jag aldrig kunnat tippa.

Skämskudden kommer fram även nu i skrivandes stund, för det är på sin plats att skämmas när jag har så låga tankar om Jesus att jag blir förvånad över de fantasifulla vägar han väljer för att nå en människas hjärta. Och detta fastän jag blivit förvarnad av Johannes.

 "O,magnum mysterium" Palestrinas häpnadsväckande sköna körverk med Philip Ledger & King's College Choir, Cambridge

 


2 kommentarer:

  1. outgrundliga äro herrens vägar :) eller på Latin magnum mysterium ungefär.

    Jag brukar inte heller gilla såpor som typ big brother och sånt tycker det är för "billigt och skrikigt" liksom men brukar gilla lite mer reality-tv som överlevnad i Alaska och sådant, men visst märks det att det är show och uppgjort på förhand för att underhålla som förtar lite av intresset.

    men..men ibland får det vara lite lättsamt och show :)

    Stämmer som du säger, tycker nog jag med att Eva är ganska söt och ser bra ut, Lite underligt dating upplägg tycker jag av David som kalla in damerna som på arbetsintervju och dom sitter på varsin stol och tittar på varandra, som gjort för att det ska bli nervöst och krystat, mitt tips till prästen bjud damerna till något där det finns lite liv och rörelse ute någonstans på en ändå neutral plats. Här i Helsingborg har vi ett tropikarium exempelvis då kan man springa runt och kolla ormar,fiskar,lemurer ha kul ihop och det blir inte nervöst, eller varför inte ikea och studera barnen i bollhavet .Blir det nervöst trots allt för damen har jag ett knep, berätta att ska man ha ett liv i hop ska man kunna prata om allt och känna förtroende,känna sig bekväma med varandra be henne berätta hur hon känner sig hur hon mår hur dagen varit...då sticker det nervösa som en raket.

    Vi för se vem han väljer att prata mer med , får hålla tummarna för Eva
    Tyckte det såg ut som att David bodde i en gamal mysig skåne länga med bjälkar i taket, kameran drog hastigt förbi köket när mark besökte honom men tyckte mig ana brödpåsar och diverse ting och tänkte jojo typisk ungkarl (LOL) :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag lade inte märke till huset, men du har säkert helt rätt, sprang ut i köket eftersom jag just kokade svartvinbärssaft så jag missade en del av första programmet.

      Ja hans dejtingupplägg måste ha varit det sämsta hittills. Inte hittar man guldkornen på det sättet även om just Eva klarade sig bra trots att han liksom "förhörde" alla om deras tro på ett sätt som vi inte är vana vid i Sverige.

      Men som jag skrev har det varit bra för henne detta att hon måste definiera sin tro.

      Radera