Featured Post

Läsa tillsammans

Nya testamentets flitigast förekommande textförfattare Paulus omvändes genom ett möte med Kristus på sin väg till Damaskus för att stoppa ...

fredag 16 september 2016

Beware of Religious Wacko uppdaterad favorit

I stället för Metallica
Helgonkalendern är proppfull med martyrer, människor som på ett eller annat sätt blivit mobbade till döds för sin tro eftersom det stora romerska riket prioriterade stabilititet och den romerska freden, Pax Romana,hotades av oliktänkande som vägrade tillbe kejsaren kallades. Pax Romana skulle bibehållas till varje pris.

Det var länge sedan någon dömdes till döden för sin tro i Sverige, men alla människor med en annorlunda livsstil har väl, speciellt som barn, upplevt utsatthet och kränkningar. Man får i allmänhet göra vad som helst men aldrig utmana den medelsvenskt "normala" livsstilen på minsta sätt. Därför smyger barn med diabetes med sin sjukdom och äter godis när andra gör det, exembarn skolkar från gympans eviga tvångsduschande med klasskompisar* och kristna tonåringar smyger med sin tro. Det har alltid varit farligt att utmana konformiteten. Pax Romana får fortfarande inte utmanas.

Men idag kostar det oss sällan livet att utmana det likriktade. Ändå är många ofta så rädda och deltar så gärna i mobbing i hopp om att slippa att själva bli utsatta. Här kastar jag för en gångs skull inte sten i glashus. Tvärtom. Barock-Olga har alltid varit en subversiv tvärvigg.

I tonåren skulle man ha jeansväst med nitar och Metal-gruppers namn skrivna med tuschpenna. Barock-Olga sydde en jeansväst med applikationer av en uppåtgående sol och broderade "The Son is Coming" mitt i solen.Vännen och bandkompisen Tompi (ej min make vars namne han är) skaffade också en väst där han sydde på vita och rosa spetsar i stället för nitar och skrev "Sune Mangs" "Trio med Bumba" "Siw Malmquist" och "Östen Warnebring" i stället för Metallica, Black Sabbath och Judas Priest.

Tompi hade humor, Barock-Olga tog livet på djupaste allvar och provocerade gärna alla metal-polare som lekte satanister, trots att de invärtes var värre spetskantade i rosa. Till slut började det gå elaka rykten om mig som t.ex. att jag tvingat min blivande make att bli kristen för annars skulle jag inte bli ihop med honom. Religionslektionerna blev till korsförhör av mig (ordvitsen medveten=) och det tyckte jag var jättekul. Jag sårade säkert massor av klasskamrater med min besserwisser-attityd.

Många tyckte förstås att min tro var del av en tonårspose för att väcka uppmärksamhet med metalbandet och alla andra kreativa upptåg vi höll på med. Andra tänkte förstås att det var pga mina föräldrars tro som jag trodde-delvis sant, men egentligen inte alls. De hade sin tro. Jag själv hade haft mitt eget möte med den Gud som finns till. Inte många förstod att jag bara är som jag är, förutom vännen Andreas som gav mig dörrskylten: "Beware of Religious Wacko" .

De flesta tyckte nog att jag var "a pain" som inte backade. Men jag hade lärt mig att det tjänar inget till-jag skulle ändå aldrig bli "en i gänget" och jag har turen att ha ett eget gäng av sådana som Tompi med västen, Andreas med "Wacko-skylten" och många andra härdiga vänner omkring mig som inte ids krypa in i garderoberna med sin tro, sin sexuella läggning eller sina udda intressen och vanor. Allt detta kom jag att tänka på när jag läste denna kloka blogg av alltid lika intressanta Reb.

Läs och inse att vi alla blir gladare av att sätta rosa spetskant på tillvaron och säga: "We're Here We're Queer-Get Used to It!"

Kanske tar jag på mig den på jobbet i morgon, nu när jag plockade fram den för bloggen? foto: Elis

*vilken vuxen vill klä av sig naken några gånger per vecka tillsammans med sina arbetskamrater? Med eller utan eksem.

12 kommentarer:

  1. Tjusig väst Alma :)Det är nog det samma idag, under skolåren minns jag att dom vuxna var klädda i näbbstövlar,palestinasjalar hade små runda glasögon och hade man vettet i behåll skulle man rösta rkpml(r) eller vänster, men det röda samlade för mycket synder och ris på sig och dalade i poluläritet, precis som alla stormaktsvälden i det flydda och deras ideologier, Assyrien,babylon,rom osv. idag är det liberalism och frihandel som är på tapeten som ska skänka människan evig lycka, men ack så historielöst att tro att liberalism ska bli som gud och hålla till evigheters evighet som förespråkarna tror. och dom som inte tror på liberalernas gud är bakåtsträvare, oförståndiga,dumma knasbollar som inte vet sitt eget bästa ;)

    Drog lite på smilbanden åt "doomsday preppers" idag :)

    https://www.youtube.com/watch?v=OWJi0oohn9Q&list=CLyHyEgFULiHc&index=7

    Som resonerar så att ekonomin krashar eller staten håller inte ihop, och dom ses ju också som wackos för dom tror inte på pax romana

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ty liiiiberaliiiismen åt aaalla lyyyycka bäääär
      (nähä)

      Radera
    2. typ så Rebella är det ;) om man läser DN och SVD ..ledarskribenterna där verkar tro på liberalism och frihandel som gud :) man behöver inte gå längre till 1900-talets många poltitiska ideologier nazism,facism,kommunism för att konstatera att dom misslyckades en efter en , stormaktsvälden varade inte för evigt.Bibeln pratar att stormakternas synder nådde till sist upp till himlen och dom fick sitt straff, ska man hålla det enkelt och männskligt kan man säga att dessa välden till sist blev avskydda i människors ögon och övergavs.kanske också att ledarna blev korrupta,blodsbesudlade osv

      Liberalism i teori säger ju att när dom rika blir rikare så ska det regna ner pengar på dom under.

      I många länder som menar sig vara liberala i sin politik verkar det snarare så att dom rika tömmer dom fattigas konton och sedan sugs medelklassen ut tills det bara finns fattiga eller rika.

      Radera
    3. Libelism bygger på en dröm och förmodan att när dom rika blir rikare så hjälper dom alla andra, verkligheten verkar inte hålla med .

      https://www.youtube.com/watch?v=TAGFVU9lSXY

      Radera
    4. Ja min mamma tyckte västen bara var fin så det var nog en estetik som var normalt mode ungdomsgenerationen före min. Det finns ju inget så omodernt som det som nyss var högsta mode.

      Ja den där tokpolitiken som , precis som Pax Romana, bygger på majoritetens slaveri är svår att sympatisera med särskilt som INGET talar för att de har rätt i sina teorier.

      Radera
    5. Vore det så skulel ju Zimbabwes befolkning vara rikare idag, när de har en politiks elit som skor sig fruktansvärt, än de var den period då Zimbabwe var ett välfärdsland med en mer demokratisk styrning då innan Mugabe förlorat sitt första val. http://www.expressen.se/nyheter/robert-mugabe-lyxfirar-medan-folket-svalter/
      http://www.sida.se/Svenska/Har-arbetar-vi/Afrika/Zimbabwe/Utvecklingen-i-Zimbabwe/

      Radera
    6. Helt sant Alma, Liberalismen som ju idag är en helt sekulär ideologi förstår inte och räknar inte med att människor har syndfulla sidor att girighet finns och den som får en kick av att göra affärer och "vinna" över andra ,klå små spararna osv kommer att fortsätta med det , medelklassen som försvarar den rikaste procenten tror ju att dom ska få något för det (ett tryggt liv) , men jag är säker på att dom bedrar sig själva se i usa många i den forna medelklassen välutbildade går på knä, såg om en tjej som fick stå i en bar på exlusiv golfklubb för rika och blanda drinkar , vanliga medeklass jobb bär sig inte mer.

      https://www.biblegateway.com/passage/?search=Predikaren+5%3A9-17&version=SFB

      Radera
  2. Oerhört rolig text. Jag känner igen mig, i ganska hög grad. Även om mina egenheter inte hade något med religiösa saker att göra.

    SvaraRadera
  3. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera

  4. Kul att det finns igenkänningsfaktor för andra nördiga wackos. Det kan vara skönt att veta att man inte är ensam.

    SvaraRadera
  5. Wacos är vi allihopa fast inte lika modiga.HBTQ personer har tydligen läst sin Marx som sade att "arbetarrörelsens befrielse är arbetarrörelsens egen sak".Mutatis mutandis.Va långt dom har kommit under en kort tid sedan lagens hinder försvann.

    Västen fyllde sin funktion redan dess tillblivelse ,åtminstone om man umgicks i dom rätta kretsar.Hoppas att flower power kommer att återuppstå och med övertygelsen att det är bättre att Make Love Not War.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis, mina föräldrar stod Jesus-folket nära och det är verkligen en filosofi att vända åter till. Kärlek ÄR bättre än krig, girighet och högmod.

      Radera