Featured Post

Läsa tillsammans

Nya testamentets flitigast förekommande textförfattare Paulus omvändes genom ett möte med Kristus på sin väg till Damaskus för att stoppa ...

lördag 6 mars 2021

Synder

 Om du lade synder på minnet,
Herre, vem kunde då bestå?
Detalj från en av fastans tulpanbuketter.

Detta kunde gott ha varit en bibelspråksaffisch i ett östlaestadianskt hem från min barn- och ungdomstid. Jag inser att jag, fastän jag läst bibeln sedan 10 årsåldern fått en skatt av visdom genom dessa affischer . Repetitio est mater studiosum och vi som såg dessa affischer , tavlor, vykort och broderade bibelordsbonader har i sanning fått studera visdomsord från Bibeln så de sitter i ryggmärgen.

Häromkvällen lyste ett norrsken upp himmeln samtidigt som jag studerade Bibeln tillsammans med en kär vän. Vi stoppade ner näven i godispåsen och fick sannerligen upp alla möjliga slags "Bertie Botts All Flavoured Beans" många av orden verkar först mest lite knasiga men ofta byts leendet i ett förklarat  aha! när vi tänker efter. Jesus Syrak har mycket att lära om livet men knappast om barnuppfostran. Ordspråksboken likaså. Vi letade efter korta kärnfulla citat och letade förstås mest i GTs poetiska böcker.  Men sedan fastnade jag för detta från Lukas evangelium:

Detta barn skall bli till fall eller upprättelse för många i Israel och till ett tecken som väcker strid

Det blir åter en påminnelse om hur Guds godhet, tydligast visad i Jesus, inte välkomnas av alla, utan tvärtom är Jesus ett vilt lejon som inte alla står ut med. Ja denna motvilja växte till i så hög grad att de till slut mördade Jesus. Liksom Psaltarcitatet ovan visar denna profetia om Jesus att Guds godhet är svår för människorna som så länge vant sig vid motsatsen. Just Psaltarcitatets budskap ihop med detta Lukascitat blev plötsligt en viktig bit i mosaiken treenigheten för mig. Guds godhet väljer också att glömma den ondska vi människor är mäktiga när vi omvänder oss och ber om förlåtelse. Och det är sant, skulle min ondska bestå skulle jag gå under i Gods godhets närhet. Nu finns det hopp, eftersom Gud inte bara dömer utan det är "min broder Jesus" som dömer, men också glömmer.

 

3 kommentarer:

  1. Förlåtelse är nog det allra vackraste hos kristendomen. Överallt allt annars endast -lag, karma.
    Men det är skillnad på lättköpt och dyrköpt förlåtelse.
    Likasom skillnaden mellan lättköpt och dyrköpt tro.

    Såg en dokumentär om mötet mellan en äldre kvinna från Vietnam och en amerikansk general som gjort många onda saker mot kvinnan och hela hennes by.

    Det blev så starkt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du har så rätt i detta. Karma är en naturlag men genom Jesus kom nåd och sanning till oss, förlåtelsen finns.

      Det låter som en fin film du såg.

      Radera