Michael Angelo Immenraets bild av detta möte målad 1673-1678 |
Matteusevangeliet kapitel 15, vers 21-28
Därifrån drog sig Jesus undan till området kring Tyros och Sidon.
En kanaaneisk kvinna från dessa trakter mötte honom och ropade: ”Herre, Davids son, förbarma dig över mig! Min dotter plågas svårt av en demon.”
Han gav henne inget svar. Då gick hans lärjungar fram och bad honom: ”Säg åt henne att ge sig i väg, hon går ju bakom oss och ropar.”
Han svarade: ”Jag har inte blivit sänd till andra än de förlorade fåren av Israels folk.”
Men hon kom och föll ner för honom och sade: ”Herre, hjälp mig.”
Han svarade: ”Det är inte rätt att ta brödet från barnen och kasta det åt hundarna.” —
”Nej, herre”, sade hon, ”men hundarna äter ju smulorna som faller från deras herrars bord.”
Då sade Jesus till henne: ”Kvinna, din tro är stark, det skall bli som du vill.” Och från den stunden var hennes dotter frisk.
Tänk att stå och käftas med en judisk rabbi som dessutom är omgiven av sina lärjungar. Alla föraktar henne, ingen ser henne som en fullvärdig människa av så många skäl. Hon är kvinna och hon är hedning och hon har en sjuk dotter, inte en son. Är hon också fattig? Hur som helst är det tydligt vilken låg social position hon har i sammanhanget. Hon kastar sig på marken till och med.
Om jag var en av lärjungarna hade jag troligen tyckt de övriga betedde sig som svin och i tysthet hade jag ryckt Jesus i ärmen och sagt: "Du , hon behöver hjälp, varför gör du inget?" Varför tror jag att jag skulle göra det? Jo, för jag är fostrad till att göra så. Ja, mina föräldrar hade nog helst sett att jag med hög röst hade sagt: "Håll mun!" , till lärjungarna, och med ännu tydligare diktion: " Jesus, ta hand om henne!" till Jesus. Men tyvärr, mina föräldrar lyckades inte hela vägen, men i smyg hade jag definitivt tagit denna kvinnas parti. Så gör jag ofta, jag tål inte mobbing och skitsnack men jag är tyvärr ingen Anne på Grönkulla, Pippi Långstrump eller Kulla-Gulla. Jag är nog mer lik Skorpan Lejonhjärta eller Lille Skutt.
I detta evangeliestycke blir det hur som helst så tydligt att evangelierna skrevs kort efter Jesus död och uppståndelse, eftersom moralen ännu inte hade blivit kristen. Hade evangelierna skrivits nu hade detta stycke antagligen redigerats bort därför att detta inte stämmer med kristen etik. Surdegen har syrat betydligt mer av jättedegen nu än när evangelierna skrevs och lärjungarnas ohyfsade uppträdande var måhända ohyfsat även då, men på ett annat sätt. Kanske tänkte man att de inte borde ha stört Jesus med denna kvinnas ärende över huvud taget. Judar såg ju som sitt uppdrag i världen att inte beblanda sig med hedningar. De skulle utmärka sig som Guds eget husfolk genom att i allt leva avskilt och annorlunda gentemot alla andra kulturer i sin omgivning.
Jag är därför så glad att evangelierna skrevs ner utan censur. Även denna episod där alla , utom den hjälpsökande kvinnan, beter sig illa på ett eller annat sätt kom med i Bibeln. Detta tycker jag är ett av många bevis för att Bibeln är sann och inte tillverkad som propagandaskrift. Detta är dessutom ett meningsutbyte mellan en hednisk kvinna och en judisk man där kvinnan vinner med ett judisk-rabbinskt retoriskt grepp. Hon visar sig därmed som både smartare och roligare än den judiske Jesus, som dessutom är Gud. Jesus som nästan alltid vinner med just detta grepp över fariséerna blir besegrad med sina egna metoder. Jag tänker att denna tuffa brud i hednisk förpackning vann Jesus beundran av många skäl.
Inte nog med det: hon är numera ett helgon, en människa som vi ska se som en förebild. Jag tycker allt hos henne är beundransvärt: hon är inte rädd för att göra bort sig, hon är envis, hon är oerhört modig och dessutom extremt kvicktänkt och intelligent. Hon vågar också tappa ansiktet för en dotters skull i en värld och tid då kvinnor sågs som ungefär halva människor och döttrar var en belastning vars öde var att giftas bort och ta hand om sina svärföräldrar, inte sin åldriga mamma, i framtiden. Och när hon kallas för skällsord som "hund"
Hur ofta har vi inte hört om hur kvinnorna Jesus möter beter sig annorlunda: kvinnan vid Sykars brunn är ute vid middagshettan, Maria Magdalena och hennes vänner försörjer lärjungarna och Jesus och mamma Maria är ständigt lika okvinnligt frimodig på gott och ont. Jag tänker att det även i dagens Mellanöstern kan vara svårt för en ensam kvinna att vara ute och gå utan eskort av en manlig släkting. Den här kvinnan med en sjuk dotter hänger dessutom på ett gäng män och söker mycket aktivt deras uppmärksamhet. Hon är på alla sätt en motsats till en anakoret* inlåst i sin grav från unga år. Och hon är ett helgon, en förebild i tro, det har vi Jesu egna ord på : "Kvinna , din tro är stark, det ska bli som du vill."
Detta är en text på andra söndagen i fastan, vi vet alla vart Jesus är på väg; till Getsemane trädgård där Jesu egen vilja inte ändrade på Guds plan för att besegra ondskan på korset. " Ske min vilja , inte din" ber Jesus knäböjande medan hans tidigare så sturska lärjungar har svårt att hålla sig vakna denna Jesu sista natt innan korsfästelsen. Här på hednisk mark, där ingen lärjunge ännu anar korset, säger han till en envis kvinna framför sina fötter: " det ska bli som du vill."
* över huvud taget finns inga som helst anakoreter i Bibeln.
Det står väl rentav att intet får dras ifrån eller läggas till denna bok.
SvaraRaderaSant, men anakoreter etc etc etc beror ju på traditionen som stödjer sig på en extrem tolkning av Jesu fasta i öknen och en stor del ungdomlig "första kärlek". Medeltiden var en tid med många bar och unga och få gamla. Mycket förklaras av det menar Barbara Tuchman och jag tror hon har alldeles rätt.
RaderaTur jag lever nu och inte då, jag hade lätt kunnat bli en anakoret i ungdomlig svärmisk Jesus-förälskelse. Och jag tror nog inte det är min kallelse, om någons.