Featured Post

Läsa tillsammans

Nya testamentets flitigast förekommande textförfattare Paulus omvändes genom ett möte med Kristus på sin väg till Damaskus för att stoppa ...

måndag 30 november 2015

Andersmäss

En av de stora kyrkhelgerna i norr är Andersmäss, så kallas första advent av många än idag även om det är dagens datum som menas när Andreas firas. Aposteln Andreas dag är en viktig högtid på många sätt, Advent inleds och på denna dag börjar också Kaamos/Skábma, midvintermörkrets tid som tar slut på Henrikdagen 19 januari. Sex veckor av polarnatt, när tända ljus gör stor skillnad, ser vi nu fram emot.

Andreas är alltså dagens namn. Det är förstås aposteln Andreas som menas men jag valde en annan kalenderpojke i år: Andreas av Kreta Liksom så många av de mest namnkunniga kristna författarna ocjh kompositörerna under de första tusen åren av kyrkans historia kom han från Syrien. Han föddes i damaskus i mitten av 600-talet, gick i kloster i Jerusalem som femtonåring och efter en ambassad till kejsaren i Konstanopel blev han så lyckosam där att han förblev i Konstantinopel tills ahn utsågs till biskop på Kreta där han dog 720 eller 740 .

Han reste alltså runt en hel del i den kristna världens tyngdpunkt, det Östromerska riket vid denna tid,  men han är inte mest känd för sina resor utan för sin Stora Kanon som sjunges i början av den stora fastan Den passar dock lika bra idag när lilla fastan, julfastan inleds och denna video med synder som vi ska omvända oss från illustrerade av vissa kända ansikten passar just i julkommersen. De allvarliga bilderna kontrasterar effektfullt den vackra sången som handlar om syndabekännelse och botgöring. Här en del av det väldigt långa stycket som jag fastnade särskilt för:

Ineffable is the child bearing of a seedless conception,
a mother remaining pure.
For the birth of God renews nature

14 kommentarer:

  1. Väldigt vacker ortodox sång, tror sångaren heter apostolos Hill. Bilderna är ju helt rätt som du säger i juletid , bördorna blir lätta utan alltför tung matriell packning och andra synder, så jesus har sannerligen rätt :

    Ta på er mitt ok och lär av mig, som har ett milt och ödmjukt hjärta, så skall ni finna vila för er själ. Mitt ok är skonsamt och min börda är lätt".

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja du är ju pro på denna musik, jag vet aldrig sådant där kring musik men jag lär mig, där liknar du min käre make Hr Bråddjup-det är inte bara frisyren.

      Precis det bibelordet passar så bra i början av en fasteperiod. Just en lättnad på kraven." Nej tack, jag stressar inte av religiösa skäl."=)

      Radera
  2. =) såg fråga doktorn igår om diabetes 2 och enligt professorn som var med så var stress inte bra för diabetes...ännu en god anledning att säga nej tack till ett svårt liv med allt för mycket prylar ;)...jag stressar inte av Religösa skäl är perfekt Alma =)

    Brukar lyssna flitigt på ortodox musik men också katolsk-gregoriansk som är väldigt rogivande , är svårt med dom grekiska namnen så dom fasnar tyvärr inte så ofta , men Apostolos hill är vad jag förstått Amerikan, men om man letar ortodox musik på Youtube är en ung präst Nikodios Kabarnos flitigt förekommande här på konsert i Italien , väldigt vackert och kraftfullt tycker jag.

    https://www.youtube.com/watch?v=vH9K8Y2TfZY

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mycket stämningsfullt! Häftigt med den där borduntonen som basen håller hur länge som helst.

      Jag förstår ju bara enstaka ord men det märks ändå att det är sakral musik på något märkligt sätt-innerligheten och det föga insmickrande formatet bidrar väl men det är något mer.

      Radera
  3. https://youtu.be/vyFkPd6fEuI

    Jag har en skiva som heter "Sacred treasures" och där finns "Hymn of the Cherubim" som tycker är så vacker. Det är Tjaikovsky som skrivit den och det är med större kör än sångerna från er men samtidigt då lite mindre mänskligt. Men som ängla-kör fungerar det fint.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för den vackra hymnen, visste inte om denna sida av Tjajkovskij som jag uppfattat som lite för romantisk för min smak. Det här är lagom vackert och kärvt, tycker mycket om den.

      Radera
    2. Vackert Klaus =) verkar som det finns olika tappningar av "Hymn of the Cherubim" här en mer sakral tappning

      https://www.youtube.com/watch?v=IHrAchrmYRc

      Min absoluta favorit som jag kan lyssna på om och om igen är " O Thou Who Coverest Thyself with Light "

      https://www.youtube.com/watch?v=41iCNb5D81g

      Radera
    3. Ganska avancerade stycken. En känsla av urgammalt och främmande och tilldragande på samma gång. Jag får associationer till film..

      Radera
    4. Orginalet "Hymn of the cherubim " lär vara från 570-talet.

      http://orthodoxwiki.org/Cherubic_Hymn

      Skulle misstänka att musiken är omarbetad genom tiden, men "O Thou Who Coverest Thyself with Light" sjungs i denna sång och skrevs ursprungligen på gamal kyrk slaviska som användes 1000-1200-talet. Så texten/musiken skulle kunna vara något i stil med vad "väringarna" stötte på i Hagia sophia .

      Radera
    5. Så mycket skönhet! Man förstår att de nordbor som kom till Byzans blev tagna av kristendomen när de fick uppleva sådana här gudstjänster. Nu klingar det sorgligt på många sätt genom att kyrkans tyngdpunkt på 570-talet nu nästan är tömt på kristna av våldsverkare med bortbränt samvete. Och EU vägrar hjälpa dem som utsätts för folkmordet som också är ett utplånande av alla vackra minnen från kyrkans storhetstid i området.

      Radera
    6. Absolut Alma =) Byzan var ju duktiga på att sälja och exportera sina ikon målningar och för nordbor som var svultna på kultur upplevelser måste byzans sånger imponerat stort, just så tror jag att kristendom spred sig norr över som ny kultur från länderna som vikingarna kom i kontakt med, långt innan Ansgar kom hit eller den förste kungen lät utropa sig som "kristen kung" så fanns det kristna här i landet som tagit till sig den "nya kulturen" och jesus , det vet man ju från arkeologiska utgrävningar bland annat och gravar där människor begravdes enligt dåtida kristna seder.

      Radera
    7. Visst var det så, jag tror att Guds rike sprids precis så, från människa till människa och en missionär finner konstigt nog alltid någon som redan hört om Jesus i stort sett vart de än kommer.

      Byzans praktfulla gudstjänster sägs ju också vara orsaken till att ryssarna valde ortodox kristendom enligt legenden. Troligen är det en förenkling men nog är det fortfarande mäktigt med dessa jättelika kupoler och Christos Pantokrator målad i centrum där sången ekar oändligt och mysteriet sker dolt bakom en guldskimrande ikonostas.

      Man kan ju diskutera om det är det bästa sättet att bygga en församling och fira mässan, jag tycker förstås att det finns bättre sätt, men alla sätt är bra och berikar om de låter kärleken och Jesus stå i centrum.

      Radera
    8. Sant Alma,finns ju för och nackdelar med Allt, skulle inte vilja vara utan den väldigt gamla ortodoxa sångskatten =)

      Radera
  4. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera