Featured Post

Läsa tillsammans

Nya testamentets flitigast förekommande textförfattare Paulus omvändes genom ett möte med Kristus på sin väg till Damaskus för att stoppa ...

tisdag 5 april 2016

Förklaringsmodell

Återigen ett norrsken som inte vill vara med på bild, men jag hoppas den gröna färgen syns. Kraftiga norrsken under första påskveckan är inte vanliga, men denna tidiga påsk har bjudit på detta skådespel.  Norrskenet klätt i flera av påskens alla färger är en upplevelse.
Lukas evangelium 24:44-49 Han sade till dem: ”Detta är vad jag sade till er när jag ännu var hos er, att allt måste uppfyllas som står skrivet om mig i Moses lag, hos profeterna och i psalmerna.” Sedan öppnade han deras sinnen så att de kunde förstå skrifterna. Och han sade till dem: ”Detta är alltså vad skriften säger: Messias skall lida och uppstå från de döda på tredje dagen, och syndernas förlåtelse genom omvändelse skall förkunnas i hans namn för alla folk, med början i Jerusalem. Ni skall vittna om allt detta. Och jag skall sända er vad min fader har lovat. Men ni skall stanna här i staden tills ni har blivit rustade med kraft från höjden.”

Johannes evangelium 21:15-19 När de hade ätit sade Jesus till Simon Petrus: ”Simon, Johannes son, älskar du mig mer än de andra gör?” Simon svarade: ”Ja, herre, du vet att jag har dig kär.” Jesus sade: ”För mina lamm på bete.” Och han frågade honom för andra gången: ”Simon, Johannes son, älskar du mig?” Simon svarade: ”Ja, herre, du vet att jag har dig kär.” Jesus sade: ”Var en herde för mina får.” Och han frågade honom för tredje gången: ”Simon, Johannes son, har du mig kär?” Petrus blev bedrövad när Jesus för tredje gången frågade: ”Har du mig kär?” och han svarade: ”Herre, du vet allt; du vet att jag har dig kär.” Jesus sade: ”För mina får på bete. Sannerligen, jag säger dig: när du var ung spände du själv bältet om dig och gick vart du ville. Men när du blir gammal skall du sträcka ut dina armar och någon annan skall spänna bältet om dig och föra dig dit du inte vill.” (Så angav han med vad för slags död Petrus skulle förhärliga Gud.) Sedan sade han till honom: ”Följ mig!”
Jesus ber inte om något svårt som exempelvis att stå i spindelposition i femton djupa andetag. Han anpassar sig till Petrus nivå: "Petrus, är du min vän?"  "Herre du vet allt. Jag är din vän."

 Så lite text används av evangelisterna för tiden efter Jesu uppståndelse. Speciellt om man jämför med hur detaljerat alla fyra berättar om Jesu sista timmar i livet då han inte alls förkunnar blir det tydligt att Jesus inte är en vanlig religiös lärare utan något annat.  Evangelierna berättar att han undervisar dem om varför han måste dö och uppstå och vad det betyder för dem. Men de tar inte upp speciellt mycket av vad han sa. Paulus ägnar en stor del av sina brev till den saken, Jakob, Jesu bror, skriver om det, Johannes tar upp det i sina brev som kom innan evangeliet och jag antar att de praktiska evangelisterna samlade ihop sina evangelier i ljuset av detta som de kristna redan visste så mycket om. Vi tycker de lämnar en lucka: , men de uppfattade att luckan var Jesu liv och verksamhet när de gamla började falla ifrån och nya generationer kristna komma till som aldrig träffat Jesus. Evangelierna handlar alltså om det som Paulus inte visste så mycket om. Speciellt Lukas skriver ju utifrån att han rest med Paulus och skrivit om dessa resor i Apostlagärningarna.
Att följa efter är inte svårt, fråga vilken häst som helst.

Lukas använder Thukydides metod som historiker; egna iakttagelser, men mest vad andra berättar om händelserna samlas till en lång berättelse. Här i slutet av evangeliet, kommer dock en kort sammanfattning av vad Jesus sa under sina 40 dagar på Jorden efter uppståndelsen men i Johannes fall får vi en slags arbetsbeskrivning för en församlingsherde, episkopos, på grekiska. Därifrån har Västkyrkan gett Petrus ett företräde framför de övriga apostlarna och lagt till att Petrus var församlingsföreståndare i dåtidens mest betydande euro-asiatiska stad, Rom. Även när Rom förföll förblev Roms biskop någon slags papa di tutti papi-i väst. Östkyrkan har sett Paulus och Petrus och övriga apostlar som jämlika.

Många predikningar i den lutherska traditionen har inte alls fokuserat på församlingsledar-instruktionen utan på att Jesus och Petrus använder två olika ord här. När Jesus frågar "älskar du mig?"(agapás me) svarar Petrus: "Herre, jag har dig kär"(Kyrie, filó se). Jesus frågar med det starkaste ordet för kärlek, det som fortfarande heter så på grekiska, Petrus svarar med ett ord som används för vänskap, lite försiktigare än s'agapó. Jesus anpassar sig till detta och tredje gången han frågar är det just "fileis me" han frågar som om han anpassat sig till hur mycket Petrus orkar bekänna efter sin förnekelse på Skärtorsdagsnatten. Jo, det är ett givet predikoämne. Jesus bryter sig inte in, tränger sig inte på. Petrus de stora ordens och bekännelsernas människa har lärt sig sin begränsning och Jesus låter honom vara där. Förbli hos honom i det läget han har förstått att han befinner sig. Det finns inget agapó se i honom, men det finns ett ärligt och djupt menat filó se.

Mer än så här får vi inte höra av Jesus undervisning efter uppståndelsen hos Lukas och Johannes. Jag är lite nyfiken, vad sa Jesus när Lukas berättar :"Sedan öppnade han deras sinnen så att de kunde förstå skrifterna. "?  I pastoralbreven kommer den första kristna kyrkans undervisning om vad det var han sa, antar jag, så jag kommer inte bara att läsa Lukas och Johannes denna påsktid. Fler färger än Lukas vadmalsgrå och Johannes himmelsblå måste till när den första kyrkan målar upp vad uppståndelsen betyder.

Den byzantinska nunnan Kassia skrev denna hymn till Petrus och Paulus, tyvärr väldigt antisemitisk text, men man behöver ju inte förstå eftersom den är på grekiska.

21 kommentarer:

  1. Ja det skulle jag vilja se någon gång på riktigt norrsken , vackert , som kassias musik.när det gäller texten som tas för Petrus ämbete så tycker jag igentligen att jesus vidare utsagor är mer intressanta:

    Då svarade Jesus och sade till honom: »Salig är du, Simon, Jonas' son; ty kött och blod har icke uppenbarat detta för dig, utan min Fader, som är i himmelen. Så säger ock jag dig att du är Petrus; och på denna klippa skall jag bygga min församling, och dödsrikets portar skola icke bliva henne övermäktiga.

    Ja dom romerska stadsgudarna överlevde knappast roms upplösning och förfall och grekiska och germanska (nordiska) gudar är väl mest idag museeum föremål, men jesus och kyrkorna har sett många välden komma och gå men finns ännu kvar. Finns ju kristna som deppar över att kyrkan krymper i Sverige och västvärlden, men jag tror pendlen svänger på andra hållet framöver =)sen växer det ju så det knakar på annat håll ex kina.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är faktiskt mycket märkvärdigt att kyrkan bestått som institution i 2000 år. Inga andra antika institutioner är i levande verksamhet idag och som du påpekar, ingen av de antika gudarna är lika up to date som Jesus. Man glömmer ofta att hög ålder också kan var positivt i vår modernitetsfixerade värld.

      Radera
    2. Jo, Mammon är alltid aktuell. Och Mars /Ares.

      Radera
    3. Det har du rätt i klaus =) det tänkte jag inte på mamammon är poppis fortfarande på sätt och vis även om det inte finns någon igentlig gudom som tillbes bokstavligt.

      Radera
    4. Jo, deras Anda är sannerligen vid full vigör, men få erkänner sig tillbe dem eller offra till dem.

      Radera
  2. Att älska /tycka om Jesus är både lättare och svårare än att tro.
    Det förra får saker att falla på plats mycket mer, men är svårare att påverka med viljan.
    Barnaskapet, vänskapen, kärleken till Gud liknar på sätt och vis kärlek och föräldraskap till barn.
    Visst är det bra i viss utsträckning med böcker om barnuppfostran och kunskaper om näringsriktig kost, men det är bara delar av föräldraskap och börjar man debattera vad som är den FRÄLSANDE liksom beståndsdelen, den som gör att barnet växer upp och mår bra, så hamnar man i absurditeter. Är det kondisbesök? Är det godnattsagor, är det spenat eller adoptivsyskon som frälser eller är det en kombination av många saker som aldrig går att exakt fastställa?

    Och det är precis så jag ser på ett överdrivet teologiserande. Man försöker att hitta the one and only beståndsdelen. Det är den penala substitutionen, nej det är uppståndelsen, nej det är avelsen, nej det är dopet, nej...

    Om man vill irritera sig på gnostiker så kan man få en grupp till här att störa sig på med all rätt: Alkemisterna. Som dessutom är besläktat med gnostisism.
    Att hitta the one and only beståndsdelen, kunskapen eller den överdetaljerade trossatsen.
    "Tro" på Gud behövs i viss utsträckning som ett försanthållande av vissa centrala saker som man också förankrar sin tillit i, men det blir lätt för mycket, och till schismer när olika människor tolkar Bibelns och livets stora Rorschachbild och identifierar sig med olika teorier.
    Sådana behövs men ska handskas med vishet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Alkemisterna, mycket träffsäkert! Jag brukar kalla dem Gud i en lite ask-människor. De som gör våld på budet: "Du ska inte göra dig bild eller beläte av Gud."

      Teologi och böcker om barnuppfostran är en bra jämförelse. Även i så mån att Anna Wahlgren var lite halvklok ibland, hade helt fel ibland, men är överdrivet självsäker i boken och tydligen heltokig i verkligheten. Lite som Luther, lite som Augustinus eller Barock-Olga.

      Vissa bara måste torgföra sina teologiska teorier/tankar om barnuppfostran medan andra mest bara är i Gud/med sina barn.

      Inget är fel här, menn man måste nog ha i minnet att all vår kunskap är styckverk och inte ens Paulus tyckte han visste allt eller hade hela sanningen ändå blev han betrodd som den flitigast förekommande författaren i NT.

      Radera
  3. Det som inte är så bra är överdrivna konflikter. Det blir lätt det när människor dödars till olika tankemodeller. Även inom fysiken.

    Jag gillar Paulus mycket. Han är "modern" i den bästa betydelsen

    SvaraRadera
  4. Det skulle stå "dras" inte "dödars"

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja överdrivna konflikter är verkligen helt fel i kristenheten, och fel Andes barn. Lagom konlfikt är bra, driver oss vidare till full förståelse av budskapet till slut, men överdrivna som leder till skyttegravskrig och bortdefiniion av syskon, är sannerligen att missa poängen helt och hållet.´

      Radera
    2. Precis så.

      In things essential Unity
      In things nonessential Liberty
      In all things Love

      Motto från..åh jag har glömt. De med adventsstjärnorna!

      Radera
    3. Japp, var en gång stora i mina hemtrakter och jag känner mig djupt befryndad med dem.

      Radera
  5. Något helt annat: Detta med Panama-papperen - känns inte det lite apokalyptiskt på ett positivt sätt? En massa höjdare som blir tagna med byxorna nere.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo att höjdarna saknar moralisk kompass, han höra folk här på jobb som frågar:- kan det gå annat än åt skogen med sådana herrar vid rodret ;)
      / lars

      Radera
    2. Colin rudd på Youtube sjunger att kungarna förr fick leda i främsta led till häst och blev det inte bra så blev dom huvudet kortare, bokstavligen , numera leder man bakifrån och andra ska offra sig (ekonomiska krisen exempelvis) och blir det inte bra fäller man ut fallskärmen och drar vidare till nästa uppdrag, ligger inte mycket hederlighet i sådana "ledare" anser jag. Peter hollens sjunger om Durins krona och man kan undra vem som ska plocka upp den...

      https://www.youtube.com/watch?v=MlqG7B598XI

      För det krävs nog ledare och föredömmen av annan kaliber än dom vi ser idag (tror jag).Som har annan skolning

      Radera
    3. Intressant tycker jag om "mäster palm" oavsett vad man gillar den politiska färgen:

      https://sv.wikipedia.org/wiki/August_Palm

      "men eftersom han saknade arbete tog han emot frivillig hjälp från tillströmmande åhörare som höll honom med mat och husrum, ungefär som den tidens väckelsepredikanter ofta gjorde"

      Tämligen fjärran från dagens LO toppar,bankstyrelser mfl som tar för givet att skattebetalarna ska bekosta privat jet, fallskärmar,skuld kracher och eskort flickor på rummet.

      August palm verkar ha varit tämligen "rättskaffens" för att använda ett gamalt bibliskt ord.

      Radera
    4. Ja, August Palm verkar ha varit rättskaffens, men det funnits fler politiker som var det. Selektionen av personer påverkas nog om det krävs vissa uppoffringar (mindre sannolikt med egocentriska giriga personer) eller om det är vinster över hela linjen.

      Radera
    5. jo vilken slags "kultur" det är tänker jag, palm visste nog vad fattigdom var som skräddar lärling på 1800-talet. Tror man bättre förstår pengars riktiga värde då.Men det är väl sedan länge slut med det,makthavare som haft vanliga arbeten innan. Politiska broiler fabriker som många politiska ungdomsförbund blivit har jag svårt att se som något sunt. en sund makthavare gör nog väl i att umgås med sunda enkla människor som är ärliga snarare än sådana som sysslar med skattefiffel och går "krokiga vägar".

      En vis kung rensar bort de ogudaktiga, han låter tröskhjulet gå över dem. säger ordspråken, men det slutar illa för makthavare som har vänner/rådgivare som älskar "krokiga vägar".

      Radera
  6. Ja, att det är dåligt av dessa mäktiga är inget att tveka om men det är lite "häftigt" med alla dessa avslöjanden över hela världen. Det är just detta som känns lite som en försmak av "domen" där plötsligt många orättfärdiga kejsare står där nakna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst domen går ju över världen även nu. Inte en dag för tidigt.

      Radera